แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The Changing role of Chinese language schools in Thailand before and after the 1990s
การเปลี่ยนแปลงบทบาทของโรงเรียนสอนภาษาจีนในประเทศไทย ช่วงก่อนและหลังทศวรรษ 1990

LCSH: Chinese language -- Study and teaching -- Thailand
LCSH: Schools -- Thailand
LCSH: Chinese -- Thailand -- Ethnic identity
Abstract: To study the role of Chinese language schools in Thailand before and after the 1990s. The study covers analytic discussion in terms of economics, politics and culture. This thesis also attempts to examine the influence of Chinese language study on the identity of ethnic Chinese. The figures and data contained within this study were obtained through interviews and a questionnaire survey conducted in three Chinese language schools in Bangkok, of which 400 responses were collected. The study identifies that before the 1990s the Chinese language schools served symbolically to enhance cultural groundings of ethnic Chinese in Thailand. Since Chinese language education was strictly controlled by the Thai government at that time, Chinese parents were highly determined to preserve Chinese culture and language by sending their children to informal Chinese language schools, which were usually private houses of volunteer Chinese. The questionnaire survey shows that the attitudes of students attending Chinese language schools changed dramatically after the 1990s. People started to see the practical importance of studying Standard Chinese. This change is mainly attributed to Mainland China's economic growth during the 1980s. Within the past decade people especially young ethnic Chinese have shown a growing interest in the substantial value of Standard Chinese. The point is that those young ethnic Chinese possibly develop their Chinese identity through exposure to Chinese culture and role models in Chinese language schools. Since the newly produced Chinese identity is potentially different from early Chinese immigrants, "Chineseness" among ethnic Chinese in Thailand may undergo changes in the future.
Abstract: ศึกษาบทบาทของโรงเรียนสอนภาษาจีนในประเทศไทย ในช่วงก่อนและหลังทศวรรษที่ 1990 การศึกษานี้เป็นการศึกษาเชิงวิเคราะห์ในด้านเศรษฐกิจ การเมือง และวัฒนธรรมรวมถึงการตรวจสอบอิทธิพลของการศึกษาภาษาจีน ที่มีต่ออัตลักษณ์ของชาติพันธุ์จีนในประเทศไทย ตัวเลขและข้อมูลในการศึกษาครั้งนี้ ได้มาจากการสัมภาษณ์และการสำรวจ ออกแบบสอบถามตาม "โรงเรียนภาษาจีน" ในกรุงเทพมหานคร 3 แห่ง รวมทั้งสิ้น 400 ชุด การศึกษาบ่งชี้ว่า ในช่วงก่อนทศวรรษที่ 1990 โรงเรียนสอนภาษาจีนมีบทบาทในการส่งเสริม และปูพื้นฐานทางวัฒนธรรมและอัตลักษณ์แบบจีนของชาติพันธุ์จีนในประเทศไทย และเนื่องจากในขณะนั้นการเรียนการสอนภาษาจีนถูกรัฐบาลไทยควบคุมอย่างเข้มงวด ทำให้บุพการีชาวจีนตัดสินใจที่จะอนุรักษ์วัฒนธรรมจีนและภาษาจีน โดยการส่งบุตรหลานของตนไปเรียนภาษาจีนที่เปิดขึ้น อย่างไม่เป็นทางการตามบ้านส่วนตัวของชาวจีน และเรียกการเรียนวิธีนี้ว่า "เรียนพิเศษ" จากการสำรวจแบบสอบถามพบว่า ทัศนคติของนักเรียนที่มีต่อโรงเรียนสอนภาษาจีน เปลี่ยนแปลงไปอย่างมากหลังทศวรรษที่ 1990 ในช่วงนี้ผู้คนเริ่มให้ความสำคัญต่อการประยุกต์ใช้ภาษาจีนกลางมากขึ้น การเปลี่ยนแปลงนี้เป็นผลมาจากการเติบโตทางเศรษฐกิจของจีนแผ่นดินใหญ่ ในช่วงทศวรรษที่ 1980 ในช่วงทศวรรษที่ผ่านมา ผู้คนโดยเฉพาะเยาวชนไทยเชื้อสายจีนได้เห็นคุณค่า และความสำคัญของภาษาจีนกลางเพิ่มมากขึ้น จุดสำคัญก็คือ เยาวชนไทยเชื้อสายจีนต่างๆ เหล่านี้ อาจพัฒนาอัตลักษณ์ความเป็นจีนผ่านการสัมผัสกับวัฒนธรรมจีน และแบบอย่างที่ดีในโรงเรียนสอนภาษาจีน และเนื่องจากอัตลักษณ์แบบจีนซึ้งเป็นอัตลักษณ์ที่ถูกสร้างขึ้นมาใหม่ มีแนวโน้มต่างไปจากอัตลักษัณ์ของชาวจีนอพยพในช่วงแรก ดังนั้น "ความเป็นจีน" ในหมู่ชนเชื้อสายจีนในประเทศไทยอาจจะเปลี่ยนไปในอนาคต
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 2002
Modified: 2560-06-18
Issued: 2017-06-17
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9741719191
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9364
eng
Spatial: Thailand
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Thai Studies
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Marisa.pdf 1.4 MB56 2024-01-22 13:45:38
ใช้เวลา
0.043243 วินาที

Marisa Kotani
Title Contributor Type
The Changing role of Chinese language schools in Thailand before and after the 1990s
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Marisa Kotani
Vorasakdi Mahatdhanobol
Prapin Manomaivibool
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vorasakdi Mahatdhanobol
Title Creator Type and Date Create
The Changing role of Chinese language schools in Thailand before and after the 1990s
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Vorasakdi Mahatdhanobol;Prapin Manomaivibool
Marisa Kotani
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thailand and China in Greater Mekong Subregional (GMS) economic cooperation
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Vorasakdi Mahatdhanobol;Sunait Chutintaranond
Li Qing
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Role of Chineseness in Business Management in Thailand : A case Study of Sophonpanich Family
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Vorasakdi Mahatdhanobol
Jing, Cao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Prapin Manomaivibool
Title Creator Type and Date Create
A Comparative study of the moon image in Chinese and Thai classical poetry
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Suree Choonharuangdej;Prapin Manomaivibool
Puriwan Waranusast
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Three-tiered stage pleasant sound pavilion : a text of Sino-European synthesis and Chinese emperorship
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Trisilpa Boonkhachorn;Prapin Manomaivibool
Sasiporn Petcharapiruch
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chinese overseas students perceptions of Thai society and culture : a case study of Yunnan students in universities in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prapin Manomaivibool
Dan Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
Everyday Chinese speaking proficiency guidelines : a case study of Chulalongkorn University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Suree Choonharuangdej;Prapin Manomaivibool
Pattra Pichetsilpa
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Changing role of Chinese language schools in Thailand before and after the 1990s
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Vorasakdi Mahatdhanobol;Prapin Manomaivibool
Marisa Kotani
วิทยานิพนธ์/Thesis
Everyday Chinese listening proficiency guidelines : a case study of Chulalongkorn University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Suree Choonharuangdej;Prapin Manomaivibool
Apisara Pornrattananukul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chinese reading proficiency guidelines : a case study of Chulalongkorn University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Suree Choonharuangdej;Prapin Manomaivibool
Sansanee Ek-atchariya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 20
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,548
รวม 2,568 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 93,895 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 162 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 155 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 22 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 13 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 94,251 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48