แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

NEEDS ANALYSIS IN ENGLISH ORAL COMMUNICATION OF THAI TOURIST GUIDES
การวิเคราะห์ความต้องการทางด้านการสื่อสารภาษาอังกฤษด้วยวาจาของมัคคุเทศก์ชาวไทย

Abstract: This study investigated the needs in English language oral communication for Thai tourist guides in terms of necessities and lacks. Three types of instruments were used to conduct the needs assessment; questionnaires, semi-structured interviews, and field observation checklists. The subjects of this study were 1) Thai tourist guides, 2) native English speaking tourists visiting Thailand, and 3) instructors currently teaching the English language course for Tourism. The findings revealed that for the necessities in speaking skills, Thai tourist guides reported that using basic expressions and general vocabulary, with correct use of idioms, and technical terms, were the most necessary while speaking English language and performing their duties. For listening skills, understanding various English accents, basic expressions, and determining the meaning of unfamiliar vocabulary were the most necessary in performing their duties. In terms of lacks, the native English speaking foreign tourists reported similar main areas of English language oral communication lacks of Thai tourist guides. These included use of technical terms and correct idioms for speaking, and determining the meaning of unknown vocabulary, and understanding the various English accents for listening. The usage of correct grammar for speaking, and cross-cultural knowledge for listening which were reported to be in the top three main areas of lacks were considered the lasts by Thai tourist guides.
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อวิเคราะห์ความต้องการทางด้านการสื่อสารภาษาอังกฤษด้วยวาจาของมัคคุเทศก์ชาวไทยในเรื่องความจำเป็นต่อการใช้ทักษะภาษาอังกฤษและการขาดทักษะภาษาอังกฤษในด้านสื่อสารด้วยวาจา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง และ การสังเกตุการณ์ โดยกลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้ประกอบด้วย มัคคุเทศก์ชาวไทยจำนวน 30 คน นักท่องเที่ยวชาวต่างประเทศที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่ 15 คน และอาจารย์ผู้สอนวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการท่องเที่ยว 3 คน ผลการวิจัยพบว่า มัคคุเทศก์มีความต้องการในด้านทักษะการพูด ดังนี้ การกล่าวบทสนทนาทั่วไป การใช้คำศัพท์ทั่วไป การใช้สำนวนภาษาอังกฤษได้อย่างถูกต้อง การใช้คำศัพท์เฉพาะทาง สำหรับความต้องการในด้านทักษะการฟัง มัคคุเทศก์มีความต้องการในด้าน การเข้าใจสำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย การฟังบทสนทนาทั่วไป การคาดเดาคำศัพท์ที่ไม่รู้ สำหรับการขาดทักษะในด้านสื่อสารภาษาอังกฤษด้วยวาจาของมัคคุเทศก์ชาวไทยนั้น นักท่องเที่ยวชาวต่างชาติได้มีความเห็นคล้ายกับมัคคุเทศก์ชาวไทยว่า มัคคุเทศก์ชาวไทยยังขาดทักษะด้านการพูดดังนี้ คือ การใช้คำศัพท์เฉพาะทาง และการใช้สำนวนภาษาอังกฤษที่ถูกต้อง สำหรับการขาดทักษะด้านการฟัง คือ การคาดเดาคำศัพท์ที่ไม่รู้ และการเข้าใจสำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย แต่อย่างไรก็ตามงานวิจัยนี้ยังพบว่าชาวต่างชาติพิจารณาเรื่องการใช้ภาษาที่ถูกต้องตามหลักไวยกรณ์และการเข้าใจด้านวัฒนธรรมระหว่างประเทศเป็นทักษะที่ขาดลำดับต้นของมัคคุเทศก์ชาวไทย ในขณะที่มัคคุเทศก์ชาวไทยพิจราณาให้เป็นทักษะที่ขาดลำดับท้าย
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2014
Modified: 2016-08-19
Issued: 2016-08-19
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45507
eng
DegreeName: Master of Arts
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5487614520.pdf 3.42 MB71 2024-12-21 22:23:02
ใช้เวลา
0.01354 วินาที

Alisa Wichaidit
Title Contributor Type
NEEDS ANALYSIS IN ENGLISH ORAL COMMUNICATION OF THAI TOURIST GUIDES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Alisa Wichaidit
Prannapha Modehiran
วิทยานิพนธ์/Thesis
Prannapha Modehiran
Title Creator Type and Date Create
EFFECTS OF ENGLISH SPEAKING INSTRUCTION USING DIGITAL GAME ACTIVITIES ON ENGLISH SPEAKING ABILITY OF THAI SECONDARY STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Pornpan Kongsontana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF ENGLISH ORAL COMMUNICATION FOR MARKETING COURSE BASED ON THE PROJECT-BASED LEARNING APPROACH TO ENHANCE UNDERGRADUATE STUDENTS' ORAL COMMUNICATION ABILITIES AND SOCIAL SKILLS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Thanyalak Sunaratn
วิทยานิพนธ์/Thesis
NEEDS ANALYSIS IN ENGLISH ORAL COMMUNICATION OF THAI TOURIST GUIDES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Alisa Wichaidit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of english collocation and communicative grammar instruction on undergraduate students' english speaking and writing abilities
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Witsanu Chaiyaphat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of english instruction using discoures analyzing techniques and pop song lyrics on english oral communication ability of secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Prannapha Modehiran
Nasarin Yuangyim
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of a Critical Reading Instruction Using Literature on Critical Reading Ability of Upper Secondary School Students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Muanfun Tangpinijkarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF ENGLISH SPEAKING INSTRUCTION USING STORIES ON SPEAKING ABILITY AND PARTICIPATION OF THAI EFL SECOND GRADE STUDENTS IN INTERNATIONAL SCHOOLS IN THAILAND
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Stephen Moalung Sanglir
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of creative writing instruction using drama techniques on English creative writing ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Prannapha Modehiran
Wipada Sutthiroj
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of Argumentative Writing Instruction Using Genre-Based Approach and Critical Thinking Framework on Argumentative Writing Ability of Upper Secondary School Students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Pariyakorn Kitvilairat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a reading program using phonological awareness-raising and phonics instruction on the English reading ability of Seventh grade struggling readers in Bangkok Metropolitan administration schools
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Prannapha Modehiran
Kamonwan Sookmag
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of literature-based english instruction on english reading and writing ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prannapha Modehiran
Virulh Hutavadhana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of task-based writing instruction on english writing ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Prannapha Modehiran
Krittarat Krittawattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,862
รวม 1,867 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 214,186 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 684 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 554 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 43 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 24 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 215,550 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48