สาลี ทองประสาร. The Development of Reading Comprehension Package to Improve English Reading Achievement of Prathom 5 Students. ปริญญาโท(ภาษาอังกฤษ). มหาวิยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี.สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ. : มหาวิยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี, 2558.
The Development of Reading Comprehension Package to Improve English Reading Achievement of Prathom 5 Students
Abstract:
The purposes of this study were to compare the English reading achievement
of prathom 5 students before and after using the reading comprehension package and to
investigate the efficiency of the package based on the established criteria of 75/75.
The samples used in the study were 25 Prathom 5 students of Chumchon
sangthosamakkee School, Khueangnai District, Ubonratchathani Province, enrolled in
the first semester of the academic year 2014, and they were selected by means of the
simple random sampling method. The one-group, pretest - posttest design was used
for the study.
The research instruments were five reading comprehension packages and
lesson plans. The achievement test contained 40 items with 4 multiple choices for
achievement test which yielded the difficulty indices ranging (p) from .27 to .78, and
the discrimination indices ranging (r) from .22 to .54 with the reliability value (KR20)
of .89. The data were analyzed by using percentage, mean ( ), standard deviation
(S.D.) and t test.
The study results were as follows:
1. The mean score of the post-test was 34.36. The efficiency index of the
post-test was 85.90, and the mean score during the study was 138.36. The efficiency
index of the exercise was 92.24. The efficiency standards of reading comprehension
packages for prathom 5 students were found to be higher than the criteria of 75/75
(92.24 / 85.90).
2. The mean score of the pre-test was 17.88, and the standard deviation was 9.19. After teaching reading with the packages for prathom 5 students, the mean score of the post-test was 34.36 and the standard deviation was 2.87. The post-test mean score was significantly higher than that of the pre-test at the level of .05.
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาชุดฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจวิชาภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 75/75 และเพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ก่อนและหลังเรียน ของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดฝึกทักษะ การอ่านเพื่อความเข้าใจ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียน ชุมชนสร้างถ่อสามัคคี อาเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี จานวน 25 คน ที่กาลังศึกษาอยู่ใน ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2557 ซึ่งได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) ดาเนินการทดลองใช้แบบแผนการทดลองแบบ One Group, Pretest Posttest Design
เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย ชุดฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจและแผนการสอน แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ จานวน 40 ข้อ ซึ่งค่าความยากอยู่ระหว่าง .27 - .78 ค่าอานาจจาแนกอยู่ระหว่าง .22 - .54 และความเชื่อมั่นของแบบทดสอบ .89 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า t
ผลการวิจัยพบว่า
1. ค่าเฉลี่ยของคะแนนทดสอบหลังเรียนเท่ากับ 34.36 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 85.90 และค่าเฉลี่ยของคะแนนระหว่างเรียน เท่ากับ 138.36 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 92.24 ชุดฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 92.24/85.90 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่กาหนดไว้ 75/75
2. ค่าเฉลี่ยของคะแนนทดสอบก่อนเรียนเท่ากับ 17.88 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน เท่ากับ 9.19 หลังจากเรียนด้วยชุดฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 นักเรียนมี
คะแนนทดสอบหลังเรียน เฉลี่ย 34.36 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 2.87 ซึ่งผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05