แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

AN INTERLANGUAGE STUDY OF ENGLISH RHYTHMICAL PATTERNS IN THE READINGS OF THAI LEARNERS AND THE DEGREE OF COMPREHENSIBILITY JUDGED BY L1 ENGLISH AND L1 THAI ENGLISH TEACHERS
การศึกษาภาษาในระหว่างของรูปแบบจังหวะภาษาอังกฤษจากการอ่านของผู้เรียนคนไทยและระดับความเข้าใจจากการตัดสินของครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่หนึ่งและครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่ง

LCSH: English language -- Study and teaching
LCSH: English language -- Reading
Abstract: This research is to 1.) study the English rhythmical patterns produced by Thai learners 2.) explore the problems in English rhythmical patterns of Thai learners with high and low English language experiences 3.) examine L1 English and L1 Thai English teachers’ degree of comprehensibility towards the readings of Thai learners and 4.) find the correlation between the problems in rhythmical patterns and the degree of comprehensibility.This research consists of two main studies, i.e., production study and perception study. For production study, sample groups were selected by stratified random sampling. They were 30 undergraduate English major students in the School of Liberal Arts at Mae Fah Luang University. They were selected by the English Language Experience Questionnaire: 1.) those with high English language experience or the EFL-High group and 2.) those with low English language experience or the EFL-Low group. The data were collected from English passage reading of Thai learners. Then, their productions were compared to three native English speakers [NSs], who served as a control group, for comparison purposes. In terms of perception study, 6 L1 English English teachers and 6 L1 Thai English teachers were asked to rate comprehensibility scores towards the readings of Thai learners. For statistical analysis, mean, percentage, standard deviation [SD], One-way ANOVA [Post-Hoc Test], T-test and Pearson’s Correlation were employed.The results were found as follows: 1.) English rhythmical patterns consisted of the division of tone groups or pause-defined units, and feet in the production of the EFL-High were more similar to those of NS than the EFL-Low. 2.) Problems regarding English rhythmical patterns in the readings of Thai learners were misplacement of tone group boundaries [pause within a phrase and pause within a word] found at tone group boundaries, and misplacement of accents [incorrect accentual patterns in polysyllabic words and stress on function words], found at foot boundaries. 3.) L1 English and L1 Thai English teachers rated higher degrees of comprehensibility towards the readings of the EFL-High group than the EFL-Low group. 4.) The relationship between the problems in rhythmical patterns in production and the degree of comprehensibility by the judges showed a high negative correlation value [r = - 0.54], which means more problems, less comprehensibility. For pedagogical implication, this study will be advantageous in designing pronunciation courses and teaching materials for Thai students to improve their English pronunciation
Abstract: งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1.) ศึกษารูปแบบจังหวะภาษาอังกฤษ อันได้แก่ การหยุดเว้นระยะ และจังหวะการอ่านของผู้เรียนคนไทย 2.) ศึกษาปัญหาของรูปแบบจังหวะการอ่านภาษาอังกฤษโดยผู้เรียนคนไทยที่มีประสบการณ์ทางภาษาอังกฤษสูงและต่ำ 3.) สำรวจระดับความเข้าใจของครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่หนึ่งและครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่งต่อการอ่านภาษาอังกฤษของผู้เรียนชาวไทย และ 4.) หาค่าความสัมพันธ์ระหว่างปัญหารูปแบบจังหวะการอ่านภาษาอังกฤษและระดับความเข้าใจในการฟังการวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษา 2 ด้าน ได้แก่ ด้านการใช้ และ ด้านการรับรู้ ทางด้านการใช้ ข้อมูลในการศึกษาได้มาจากการอ่านอนุเฉทของนักศึกษาระดับปริญญาตรี สาขาวิชาภาษาอังกฤษ สำนักวิชาศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง จำนวน 30 คน ที่เป็นกลุ่มตัวอย่างที่เลือกสุ่มแบบมีเกณฑ์ [stratified random sampling] จากประสบการณ์ภาษาอังกฤษ ได้แก่ กลุ่มที่มีประสบการณ์ทางภาษาอังกฤษสูง และ กลุ่มประสบการณ์ทางภาษาอังกฤษต่ำ กลุ่มละ 15 คน โดยเปรียบเทียบกับเจ้าของภาษาอังกฤษ 3 คน ส่วนการศึกษาด้านการรับรู้ให้ครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่หนึ่ง และ ครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่ง กลุ่มละ 6 คน ทำการตัดสินความเข้าใจในการฟังรูปแบบจังหวะภาษาอังกฤษจากการอ่านอนุเฉทของนักศึกษาไทย การวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วยการหาค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าความแปรปรวน One-way ANOVA [Post-Hoc Test] ค่าความสัมพันธ์ T-test และค่าความสัมพันธ์ เพียร์สัน คอร์รีเลชันผลการวิจัยครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า 1.) นักศึกษากลุ่มประสบการณ์ภาษาอังกฤษสูงมีรูปแบบจังหวะการอ่านภาษาอังกฤษ ซึ่งประกอบด้วย การแบ่งหน่วยการหยุดเว้นระยะ [tone groups or pause-defined units] และ หน่วยจังหวะ [feet] ใกล้เคียงกับเจ้าของภาษาอังกฤษมากกว่ากลุ่มประสบการณ์ต่ำ 2.) ปัญหารูปแบบจังหวะการอ่านภาษาอังกฤษที่พบในหน่วยการหยุดเว้นระยะ คือ การแบ่งวรรคตอนผิด ได้แก่ การเว้นวรรคภายในวลี [pause within phrases] และ การเว้นวรรคภายในคำ [pause within words] ส่วนปัญหาทางด้านหน่วยจังหวะ คือ การลงเสียงหนักผิดที่ ทั้งในคำหลักหลายพยางค์ [incorrect accentual patterns in polysyllabic words] และในคำไวยากรณ์ [stress on function words] 3.) ครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่หนึ่ง และ ครูสอนภาษาอังกฤษที่พูดภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่งตัดสินให้คะแนนระดับความเข้าใจต่อการอ่านภาษาอังกฤษของนักศึกษากลุ่มประสบการณ์ภาษาอังกฤษสูงมากกว่ากลุ่มประสบการณ์ภาษาอังกฤษต่ำ 4.) ปัญหารูปแบบจังหวะการอ่านภาษาอังกฤษและคะแนนระดับความเข้าใจมีค่าความสัมพันธ์สูงในทางลบ [r = - 0.54] กล่าวคือ ถ้าพบปัญหามาก ระดับคะแนนความเข้าใจจะต่ำงานวิจัยชิ้นนี้มีประโยชน์อย่างยิ่งต่อการจัดการเรียนการสอนด้านการฝึกทักษะการอ่าน และ การออกแบบสื่อการเรียนการสอนของการอ่านออกเสียงภาษาอังกฤษในนักศึกษาไทย
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2013
Modified: 2016-02-20
Issued: 2015-12-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42697
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 213294.pdf 2.55 MB31 2023-04-17 14:30:01
ใช้เวลา
0.022674 วินาที

Tipparat Eiamworawuttikul
Title Contributor Type
AN INTERLANGUAGE STUDY OF ENGLISH RHYTHMICAL PATTERNS IN THE READINGS OF THAI LEARNERS AND THE DEGREE OF COMPREHENSIBILITY JUDGED BY L1 ENGLISH AND L1 THAI ENGLISH TEACHERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tipparat Eiamworawuttikul
Sudaporn Luksaneeyanawin
วิทยานิพนธ์/Thesis
The English rhythmical patterns in the readings of Thai learners with high and low English language experience, and the degree of comprehensibility judged by L1 English and L1 Thai English teachers
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Tipparat Eiamworawuttikul;Sudaporn Luksaneeyanawin

บทความ/Article
Sudaporn Luksaneeyanawin
Title Creator Type and Date Create
An acoustic study of syllable onsets : a basis for Thai continuous speech recognition system
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Somchai Jitapunkul;Sudaporn Luksaneeyanawin
Visarut Ahkuputra
วิทยานิพนธ์/Thesis
First words : communicative development of 9 - to 24-month-old Thai children
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Sorabud Rungrojsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of serial verb constructions in Thai children's narrative
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Peerapat Yangklang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Models of mental lexicon in bilinguals with high and low second language experience : an experimental study of lexical access
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin;Denis K. Burnham
Panornuang Sudasna Na Ayudhya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Phonetic and pragmatic characteristics of infant directed speech in Thai : a longitudinal study
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin;Kingkarn Thepkanjana
Chayada Thanavisuth
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dialogue in world English literatures: a comparison of parent-child conversations in short stories from three varieties of English
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin;Carina Chotirawe
Robert Troyer
วิทยานิพนธ์/Thesis
Genre analysis of English business e-mail correspondence in internal communication between Thais and Germans in profit and non-profit organizations
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Patraporn Thaweewong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Acquisition of the English article system by Thai learners : an analysis of metalinguistic knowledge in English article use
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Soisithorn Isarankura
วิทยานิพนธ์/Thesis
An interlanguage study of English intonation in Thai students speaking Pattani Malay as their mother tongue
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Suriyong Limsangkass
วิทยานิพนธ์/Thesis
The transfer of expressive meaning in the translation of English intesifiers in to Thai
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Tongtip Poonlarp
วิทยานิพนธ์/Thesis
AN INTERLANGUAGE STUDY OF ENGLISH RHYTHMICAL PATTERNS IN THE READINGS OF THAI LEARNERS AND THE DEGREE OF COMPREHENSIBILITY JUDGED BY L1 ENGLISH AND L1 THAI ENGLISH TEACHERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Tipparat Eiamworawuttikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
STRATEGIES FOR TRANSLATING THE SPEECH ACTS OF DIRECTIVES, REJECTIONS, AND INQUIRIES IN ENGLISH DIALOGUES INTO THAI
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wirote Aroonmanakun;Sudaporn Luksaneeyanawin
Nicha Klinkajorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of interlanguage english intonation in Thai learners, and the degree of intelligibility and comprehensibility in native speakers' judgements
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Rachada Pongprairat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Correction making among thais and Americans : a study of cross-cultural and interlanguage pragmatics
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Pranee Modehiran
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of various linguistic effects on tone recognition in Thai continuous
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Boonserm Kijsirikul;Sudaporn Luksaneeyanawin
Nuttakorn Thubthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
An acoustic study of syllable rhymes : a basis for Thai continuous speech recognition system
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Somchai Jitapunkul;Sudaporn Luksaneeyanawin;Chularat Tanprasert
Ekkarit Maneenoi
วิทยานิพนธ์/Thesis
An interlanguage study of English discourse connectors in argumentative essays by Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Kamolphan Jangarun
วิทยานิพนธ์/Thesis
A PRAGMATIC STUDY OF COMPLIMENTS AND COMPLIMENT RESPONSES BY THAIS AND AMERICANS CROSS CULTURAL, INTERLANGUAGE AND METALINGUISTICS STUDIES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Sudaporn Luksaneeyanawin
Sakulrat Worathumrong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Enhancing Learner Autonomy amongst Young EFL Learners in a Rural Area An Ethnographic Study and Praxis Interventions
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Pantipa Pichailuck
วิทยานิพนธ์/Thesis
Fricative perception in six and eight year old Thai children
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Sudaporn Luksaneeyanawin
Supatra Pansottee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of the translation of thai serial verb constructions with directional verbs and their semantic and syntactic equivalence in english
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Wanlee Sutthichatchawanwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
An interlanguage study of lexical priming and the acquisition of English vocabulary by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Suparuthai It-ngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Development of hybrid network technology-enhanced language learning model based on social constructivism approach for promoting EFL learner autonomy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Tavicha Phadvibulya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between the social variation of (r) in Thai and (r) in English in the speech of Bangkok Thai Speakers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Amara Prasithrathsint;Sudaporn Luksaneeyanawin
Boonruang Chunsuvimol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Stress patterns and metalinguistic knowledge before and after praxis intervention on the pronunciation of English derivational suffixed words by Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sudaporn Luksaneeyanawin
Chedtinee Piyapattaranop
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 25
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,078
รวม 3,103 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,097 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 84 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 36 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 69,236 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48