แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Education for human rights of Burmese migrant workers: a case study of DEAR Burma School
การศึกษาเพื่อสิทธิมนุษยชนของแรงงานข้ามชาติชาวพม่า : ศึกษากรณีโรงเรียนเดียร์พม่า

LCSH: Human rights -- Study and teaching -- Burma
LCSH: Foreign workers, Burmese -- Education
LCSH: Democracy -- Study and teaching -- Burma
LCSH: Democracy and education -- Burma
Abstract: งานวิจัยนี้มีเป้าหมายมุ่งเน้นไปยังสิทธิเพื่อการศึกษาของแรงงานพม่า โดยเฉพาะการศึกษานอกระบบหรือการฝึกอาชีพ เป้าหมายของงานวิจัยจะบ่งชี้ไปยังสิทธิ์ของแรงงานข้ามชาติที่การศึกษานอกระบบจะได้ช่วยยกระดับและปกป้องพวกเขา กรณีศึกษาของงานวิจัยนี้เน้นที่โรงเรียนชาวพม่าชื่อ DEAR (Development of Education and Awareness of Refugees from Burma) การพัฒนาเพื่อการศึกษาและความตระหนักของผู้ลี้ภัยพม่า ซึ่งเป็นโครงการของคณะกรรมการเพื่อประชาธิปไตยของพม่าในประเทศไทย(กรพ.) โรงเรียน DEAR Burma จัดการเรียนการสอนแบบนอกระบบให้แรงงานต่างชาติ โดยเน้นการให้ความรู้ด้านภาษาอังกฤษ ภาษาไทย และความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับสิทธิแรงงาน สิทธิแรงงานข้ามชาติ สิทธิสตรี สิทธิมนุษยชน รวมทั้งหลักสูตรคอมพิวเตอร์ สถาบัน DEAR Burma ก่อตั้งขึ้นในปี 2003 สำหรับวิธีการเก็บข้อมูลผู้วิจัยใช้วิธีการสัมภาษณ์ จัดสนนทนากลุ่มและสังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วม โดยมีผู้ให้ข้อมูลวิจัยจำนวน 39 คน และจัดสนทนากลุ่มกลุ่มสองครั้งกับนักเรียนอีก 13 คน แรงงานพม่าเหล่านี้เข้ามาในประเทศไทยโดยยังสื่อสารเป็นภาษาพม่าหรือภาษาชาติพันธุ์ตน ซึ่งไม่สามารถเข้าใจได้สำหรับคนไทย จึงเกิดปัญหาอุปสรรคด้านภาษาหรือความไม่เข้าใจซึ่งอาจนำไปสู่ความขัดแย้งได้ นอกจากนี้แรงงานเหล่านี้ก็เสี่ยงต่อการถูกเอาเปรียบหรือทารุณกรรม โดยที่สิทธิของแรงงานเหล่านี้ก็ค่อนข้างจำกัด เพื่อแก้สถานการณ์เหล่านี้ แรงงานจึงหันหน้าเข้าสู่การศึกษาที่ทางโรงเรียน DEAR Burma โดยมีจุดประสงค์ทางการศึกษาเพื่อพัฒนาความรู้และความปลอดภัยของตนเอง สาเหตุที่ทำให้ผู้ให้ข้อมูลวิจัยเหล่านั้นมาโรงเรียน DEAR Burma เนื่องจากจะได้สามารถใช้ความรู้ต่อไปในที่ทำงาน เพื่อสื่อสาร การต่อรอง เข้าถึงความบันเทิง เข้าถึงข่าวสารข้อมูล และเพื่อมองหางานที่ดีกว่าเดิม จากผลลัพธ์ทางการวิจัย การศึกษามีผลบวกต่อชีวิตแรงงานข้ามชาติ โดยผู้ให้ข้อมูลยอมรับว่าสิทธิในฐานะแรงงานข้ามชาติของตนดีขึ้นตามลำดับ แม้ว่าประเทศไทยจะไม่ได้ลงนามในอนุสัญญาด้านดังกล่าว อีกทั้งความเป็นอยู่ อิสระในการเดินทาง เสรีภาพในการแสดงออก ความมั่นใจ และสิทธิการเข้าถึงข้อมูล ก็ล้วนได้รับการยกระดับขึ้น ยิ่งกว่านั้น อุปสรรคที่เคยมีกับตำรวจและการดูแคลนจากคนทั่วไป ซึ่งเคยเป็นเรื่องใหญ่ก็ลดน้อยลงไป ดังเช่นผู้ให้ข้อมูลบางคนสามารถต่อรองกับนายจ้างในการเก็บหนังสือเดินทางไว้กับตัวเอง หรือแสดงความเห็นต่างๆ รวมทั้งพูดคุยกับตำรวจที่ขอตรวจค้นพวกเขา เมื่อแรงงานเหล่านี้เรียนรู้ถึงสิทธิของตน ก็เริ่มสามารถต่อรองและเผชิญหน้ากับความไม่เป็นธรรมได้ โดยเฉพาะอย่างยิ่ง ยืนหยัดได้โดยตัวเองอย่างสมบูรณ์
Abstract: The aim of this research to examine the impact of education rights for Burmese migrant workers, especially non-formal education or vocational training. The objective of this paper is to identify the rights of migrant workers that non-formal education helps promote and protect. The case study is DEAR (Development of Education and Awareness of Refugees from Burma) Burma School which is a project of Thai Action Committee for Democracy in Burma (TACDB). DEAR Burma school provides non-formal education to migrant workers particularly language skill training, English and Thai, general knowledge on labor rights, migrant worker’s rights, women rights, human rights, and computer skills. DEAR Burma has been established since 2003. There were 39 informants contacted for interview and two sessions of Focus Group Discussion are conducted with other 13 students. Burmese migrant workers in Thailand speak Burmese and their ethnic language. As Thai people do not understand these languages there are problems and misunderstandings which could cause arguments or conflicts. Moreover, the migrant workers are vulnerable to exploitation and abuse. In particular, their rights as migrant workers are also restricted. In order to deal with these situations, they go back to school to receive education to improve their knowledge and security. The reasons why the participants came to DEAR Burma school so they can use their knowledge in their workplace, to communicate, to negotiate, to entertain, to access to information, and to look for a better job. According to the findings, education has positive impacts to migrant workers’ life. With regard to the informants, though Thailand does not sign this convention, their rights as migrant workers have been respectively improved. Their livelihood, freedom of movement, freedom of expression, self-esteem, and right to access to information has been promoted. Additionally, troubles with Thai police and humiliation by other people, which was of concern to them, have been less frequent. Some participants use their knowledge of language to negotiate with their boss to hold their own passport or to express their ideas, or to talk to police if they stop them. When migrant workers know more about their rights, they start to negotiate and challenge with unfairness, most importantly, to stand up themselves.
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2011
Modified: 2015-12-08
Issued: 2015-12-08
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28642
eng
Spatial: Burma
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 pechet_me.pdf 2.86 MB122 2025-03-18 14:49:46
ใช้เวลา
-0.966965 วินาที

Men, Pechet
Title Contributor Type
Education for human rights of Burmese migrant workers: a case study of DEAR Burma School
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Men, Pechet

Hayes, Michael
วิทยานิพนธ์/Thesis
Hayes, Michael
Title Creator Type and Date Create
Challenges to the rights to education in Myanmar : The roles of civil society and monastic schools
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Hayes, Michael George;Naruemon Thabchumpon
Sandar Kyaw
วิทยานิพนธ์/Thesis
Education for human rights of Burmese migrant workers: a case study of DEAR Burma School
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Hayes, Michael
Men, Pechet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Civil Society Organizations' Response to Religious Discrimination in Myanmar : A Case Study of the 88 Generation Students Group and Paungku Consortium
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Naruemon Thabchumpon;Hayes, Michael George
Khin San Wai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Rising tide lifts all boats? : the impacts of tourism on livelihoods and human rights in Ngwe Saung, Myanmar
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Niti Pawakapan;Hayes, Michael George
Pritchard, Ashley Elizabeth
วิทยานิพนธ์/Thesis
The perceptions of tough-boundaries in the Thai workplace : a study of Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Mullen, Matthew
Barnet, Beverlee Jean
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sustainable development versus traditional norms and religiouse values : the role of traditional and religiouse leaders in participatory local development in Afghanistan
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Humphrey, Michael
Mohammad, Saleh Samit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Obstacles to the ban on school corporal punishment exploring local values and educational practices in Saraburi, Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Mullen, Matthew
Sasiprapa Jampian.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reporting corruption how journalists manage challenges
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Copeland, Matthew;Barry, Coeli
Anuraj Manibhandu.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Towards determining the legal status of climate refugees : analysis of the human rights protection standards and stakeholder mapping
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumarlan, Yanuar;Hayes, Michael George
Klocek, Magdalena.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A critical analysis of the Philippine Fertilizer, Irrigation, Extension, Loans, Dryers, and Seeds (F.I.E.L.D.S.) program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bencharat Sae Chua;Hayes, Michael George
Amoroto, Bruce Portugal, 1978-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Community-based mediation in addressing domestic violence : its role and relevance in Bhutan
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanuantong Tanasugarn;Hayes, Michael George;Laghzaoui, Latifa
Dolma, Choki
วิทยานิพนธ์/Thesis
Violations against workers' right to form and join trade unions in Thailand : case of dismissed workers establishing and joining trade unions in Eastern Seaboard Industrial estate, Rayong province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Mullen, Matthew John
Ussarin Kaewpradap.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The challenges to pursuing democratic elections in Papua
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumarlan, Yanuar;Hayes, Michael George
Supriadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Refusal or (RE-) construction : the current status of collective remembrance among urban campodian youth
มหาวิทยาลัยมหิดล
Mullen, Matthew;Hayes, Michael George
Polomski, Daniel
วิทยานิพนธ์/Thesis
The limitation of rights to scientific advancement : funding mechanism's imapcting to research agenda of scientists in Yunnan, China
มหาวิทยาลัยมหิดล
Mullen, Matthew John;Hayes, Michael George
Zhang, Nanjie, 1985-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Election coverage : an analysis of online media during the Maldives presidential election 2013
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Vachararutai Boontinand
Hassan, Asfau, 1980-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Systemic threat to the religious freedoms of Christian Chins in Burma/Myanmar
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Yanuar Sumarlan
Sang, Hnin Lian, 1989-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Challenges in providing adequate mental health services to the refugee community in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Felix, Mark Stephan
Soares, Teresa Cristina Balde, 1977-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Press censorship in Myanmar from colonial days to democratic transition in the 21st century
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Mullen, Matthew John;Copeland, Matthew
Nwet, Kay Khine, 1974-
วิทยานิพนธ์/Thesis
NGOs promoting and protecting environmental rights in the Philippines : a focus on mining act, 1995
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bencharat Sae Chua;Hayes, Michael George
Macdonald, Ashley Derick, 1989-
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative analysis of laws and mechanisms against enforced disappearance in Pakistan and Nepal in light of the international human rights instruments
มหาวิทยาลัยมหิดล
Yubaraj Sangroula;Hayes, Michael George
Ahmed, Irshad, 1980-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Gender stereotypes in television dramas : a case study of three drama serials /soap operas in Pakistani satellite television
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George;Yanuar Sumarlan
Abro, Samani, 1982-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Legal consciousness, women\'s right to land, and forced eviction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes, Michael George ;Vachararutai Boontinand
Eng, Chandy, 1991-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 26
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,196
รวม 3,222 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 95,722 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 172 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 158 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 22 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 96,093 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48