Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันและปัญหาการใช้สื่อ e - learning ของครูในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดหนองคายจำแนกตาม ตำแหน่งของครูผู้สอน ระดับชั้นที่สอนและแผนกวิชาที่สังกัดและเพื่อศึกษาเงื่อนไขที่ส่งเสริม เงื่อนไขที่เป็นอุปสรรค และข้อเสนอแนะในการใช้สื่อ e - learning ของครูในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดหนองคาย
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างจากตารางสำเร็จรูปของ Krejcie andMorgan ได้แก่ครูผู้สอนของสถานศึกษา ในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดหนองคาย ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2556ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น ได้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 135 คน และเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .98สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละค่าเฉลี่ยค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า tการทดสอบค่า F
ผลการวิจัยพบว่า
1. ความเห็นของครูผู้สอนเกี่ยวกับสภาพปัจจุบันการใช้สื่อ e learning ของครูโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับปานกลาง
2.การเปรียบเทียบสภาพปัจจุบันการใช้สื่อ e learning ของครู พบว่า
2.1 ครูผู้สอนที่มีตำแหน่งแตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับสภาพการใช้สื่อe learning ของครู ทั้งโดยรวมและรายด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
2.2 ครูผู้สอนที่สอนในระดับชั้นที่แตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับสภาพการใช้สื่อe learning ของครู ทั้งโดยรวมและรายด้าน ไม่แตกต่างกัน
2.3ครูผู้สอนที่สังกัดแผนกวิชาแตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับสภาพการใช้สื่อ e learning ของครู โดยรวมด้านเทคโนโลยีที่เกี่ยวข้องกับด้านระบบบริหารจัดการเรียนรู้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านเนื้อหาชุดการเรียนและหลักสูตร แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และด้านบุคลากร ไม่แตกต่างกัน
3. ปัญหาการใช้สื่อ e learning ของครู
3.1 ด้านหลักสูตรและเนื้อหาบทเรียนพบว่า หลักสูตรไม่ทันสมัย ไม่รองรับกับการเปลี่ยนแปลงทางเทคโนโลยีครูผู้สอน แผนกวิชาและผู้มีส่วนเกี่ยวข้องไม่มีโอกาสร่วมพัฒนาหลักสูตร
3.2 ด้านเทคโนโลยีที่เกี่ยวข้องพบว่าขาดส่งเสริมการใช้สื่อทันสมัย อุปกรณ์ประกอบสื่อการเรียนการสอนไม่เพียงพอ ไม่มี Hardware ที่จะใช้กับสื่อสมัยใหม่ขาดงบประมาณในการจัดทำสื่อ การเรียนการสอนที่หลากหลายรวมทั้งคอมพิวเตอร์ให้บริการค้นคว้า แหล่งข้อมูลให้กับนักเรียน นักศึกษา ไม่เพียงพอเพียงพอ
3.3ด้านระบบบริหารจัดการเรียนรู้พบว่า สถานศึกษาไม่มีโปรแกรมระบบบริหารจัดการเรียนรู้ ผู้บริหารขาดการส่งเสริมความเข้าใจและให้ความสำคัญของระบบ e-learning และสถานศึกษาขาดการสนับสนุนด้านงบประมาณ สถานที่และวัสดุอุปกรณ์รวมถึงไม่มีผู้ดูแลระบบคอมพิวเตอร์และอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ สำหรับใช้ในการจัดการเรียนการสอนผ่านระบบ e-learning
3.4 ด้านบุคลากรพบว่า ครูผู้สอนไม่มีเวลาศึกษาความรู้เพิ่มเติมเกี่ยวกับ e-learning เนื่องจากมีภารกิจหลายด้านที่นอกเหนือจากงานด้านการสอน อีกทั้งยังขาดความรู้และความสนใจในการสร้างบทเรียนe learning
The purposes of this research were to study the current state and problems in using e-learning of the Teachers in Vocational Education of Nong khai Provnice as classified into positions, teaching levels, and program and to indentify the promoting and problematic conditions including the advice in using e-learning of the teachers.
A total of 135 teachers teaching at Vocational Education of Nongkhai Provnice in semester of 2013 academic year, selected by means of a stratified random sampling method, were employed as the sample group of the study. The group size was determined by the table of Krejcie andMorgan. A 5 point rating scale survey questionnaire giving the overall reliability of .98 was used in data collection. Percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test were used in data analysis.
The research findings were as following:
1. The opinion of teachers toward the current state in using e-learning of the teachers in Vocational Education in Nong Khai Province were found to be overall and individually at a moderate level.
2. The comparison of the current state of using e-learning of the teachers as viewed by the respondents was derived as follow:
2.1 The teachers having different positions differently viewed the current state in using e-learning of the teachers at level .01 of significance in the overall and individual aspects.
2.2. Those differing in teachers level did not view the current state in using e-learning of the teachers at asignificant level.
2.3 The respondents differing in program differently viewed the overall aspect of learning administrative technology at level .01 of significance, the curriculum and subject content aspect at level .05 while personnel aspect was not viewed at a significant level.
3. The problem in using e-learning of the teachers were found as follow:
3.1 The curriculum and lesson content were outdated, and not compatible with the changes in technology. Moreover, the teachers, department and stakeholders did not get involved in curriculum development.
3.2 There was no support in modern technology using, learning materials and hardware for using with modern media. The budget on a variety of learning materials , computers and resources was insufficient.
3.3 There was no education management administration system program. The administrators lacked of the support on the understanding and importance of e-learning system. The budget support was not available on building and materials. There were no officers to be in charge of computer system and e-learning equipment.
3.4 There was time limitation for the teachers to further study on e-learning due to extra works and the lack of interest in e-learning.