Strategic Management and Return on Investment of Motorcycle Spare Part Fixing and Selling Shops in the Three Southern Border Provinces (Yala Pattani Narathiwat)
Abstract:
การศึกษาเรื่องการจัดการเชิงกลยุทธ์และผลตอบแทนจากการลงทุนของผู้ประกอบการธุรกิจร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) หาความสัมพันธ์ระหว่างระดับประสบการณ์ของผู้ประกอบการกับแนวคิดการจัดการเชิงกลยุทธ์ของผู้ประกอบการธุรกิจร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) 2) ศึกษาลักษณะความสัมพันธ์ระหว่างแนวคิดการจัดการเชิงกลยุทธ์กับผลตอบแทนจากการลงทุนด้านยอดขาย และกำไรของผู้ประกอบการธุรกิจร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) 3) สร้างสมการพยากรณ์ผลตอบแทนจากการลงทุนของผู้ประกอบการธุรกิจร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) จากตัวแปรการจัดการเชิงกลยุทธ์
ประชากรที่ใช้ในการค้นคว้าอิสระครั้งนี้ คือ ผู้ประกอบการธุรกิจร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) จำนวนทั้งสิ้น 300 ร้าน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ การหาค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ
ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้ประกอบการธุรกิจร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) มีประสบการณ์ระหว่าง 6 - 10 ปี
2) การจัดการเชิงกลยุทธ์ของธุรกิจร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) โดยแยกตามรายด้านพบว่า ด้านการวางแผน ด้านการปฏิบัติตามกลยุทธ์ ด้านควบคุม โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 3.75 3) ผลตอบแทนจากการลงทุนของร้านซ่อมและจำหน่ายอะไหล่รถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ (ยะลา ปัตตานี นราธิวาส) พบว่า ด้านยอดขายและด้านกำไร เท่าเดิม 4) ประสบการณ์
มีความสัมพันธ์กับระดับแนวคิดการจัดการเชิงกลยุทธ์ที่ ระดับนัยสำคัญ 0.01 5) แนวคิดการจัดการเชิงกลยุทธ์มีความสัมพันธ์กับผลตอบแทนจากการลงทุนด้านยอดขายและกำไร ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 6) ตัวแปรการจัดการเชิงกลยุทธ์ ด้านการประเมินผลการปฏิบัติงานของตนเอง มีอิทธิพลต่อผลตอบแทนจากการลงทุนด้านยอดขายและกำไร
The study entitled Strategic Management and Return on Investment of Motorcycle SparePart Fixing and Selling Shops in the Three Southern Border Provinces (Yala Pattani Narathiwat) aims to 1) study the relationship between the experiences of those motorcycle spare part fixing and selling shop entrepreneurs in the three southern border provinces (Yala Pattani Narathiwat) and their strategic management concept, and 2) study the relationship between the strategic management concept and the return on investment on the sale figure and the profit of those motorcycle spare part fixing and selling shop entrepreneurs in the three southern border provinces (Yala Pattani Narathiwat) and 3) set up the forecast equation for the return on investment from the strategic management factor of those motorcycle spare part fixing and selling shop entrepreneurs in the three southern border provinces (Yala Pattani Narathiwat).
The sample in this study are those 300 motorcycle spare part fixing and selling shop entrepreneurs in the three southern border provinces (Yala Pattani Narathiwat). A questionnaire was used in data collection. Frequency, Mean, Percentage, Pearson Coefficient Correlation Analysis, and Regression Analysis were employed as the statistical tools in data analysis.
The study reveals that : 1) Those motorcycle spare part fixing and selling shop entrepreneurs in the three southern border provinces (Yala Pattani Narathiwat) have 6 -10 years of experience 2) When considering strategic management in each dimension, it is found that planning, strategic performance, and controlling dimensions are at the highest level (Mean 3.75) 3) When studying the return on investment of those motorcycle spare part fixing and selling shop entrepreneurs in the three southern border provinces (Yala Pattani Narathiwat), it shows that their sale figure and profit are the same 4) The experience level of those entrepreneurs in the three southern border provinces relates to the strategic management concept level at the statistically significant level at 0.01 5) The strategic management concept relates to the return on investment on the sale figure and profit at the statistically significant level at 0.05 and 6) The strategic management factor on performance self-evaluation affects the return on investment on the sale figure and profit.
Academic Resource and Information Technology Center