แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The development of an English instructional model using the integration of drama and questioning techniques to enhance students' speaking achievement and critical thinking skill
การพัฒนารูปแบบการสอนภาษาอังกฤษโดยการบูรณาการเทคนิคการแสดงละครและการใช้คำถามเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษและทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษา

LCSH: English language -- Study and teaching
LCSH: Teaching
Abstract: This study was conducted with the aim to fulfill four objectives: (1) to develop an English instructional model using the integration of drama and questioning techniques to enhance students’ speaking achievement and critical thinking skill; (2) to evaluate the effectiveness of the model to enhance students’ speaking achievement; (3) to examine the effectiveness of the model to develop students’ critical thinking skill; and (4) to investigate students’ attitudes towards the developed English instructional model. The study was conducted with a sample group of 15 non-English majored undergraduate students who were enrolled in the English through Drama course in the third semester of the academic year 2008 at Prince of Songkla University, Surat Thani Campus. The experiment was carried out for six weeks, totaling 40 hours. Data were collected using the speaking and critical thinking achievement tests administered before and after the implementation of the treatment. The gained scores the students obtained from the pretests and the posttests were compared using paired sample t-test and Hedges’ g effect sizes to measure the effects and the magnitudes of the effects caused by the English instructional model. Teacher’s journals and students’ journals were also employed during the implementation to collect qualitative data concerning students’ thinking progress as well as their attitudes towards the model. Also, specifically designed attitude questionnaires were applied at the end of the course as an additional means to investigate students’ attitudes towards the developed model. Findings revealed that there was a statistically significant difference between the mean scores students obtained from the pretests and posttests of speaking achievement and critical thinking at a significance level of 0.01. The effect sizes calculated by using Hedges’ g yielded the value of 1.68 and 0.95, respectively, which were considered large. The data obtained from the students’ journals indicated that their thinking progress could be detected from their reflections. Students’ attitudes towards the English instructional model using the integration of drama and questioning techniques through the data obtained from the students’ journals and attitude questionnaires exhibited positive results. Based on the findings, it is suggested that the developed model can be implemented as one of the effective means to enhance speaking ability and critical thinking skill of Thai learners who are studying English as a foreign language
Abstract: งานวิจัยนี้ทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์สี่ประการคือ (1) เพื่อพัฒนารูปแบบการสอนโดยการบูรณาการเทคนิคการแสดงละครและการใช้คำถามเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษและทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษา (2) เพื่อประเมินประสิทธิผลของรูปแบบการสอนในการพัฒนาความสามารถในการพูดของนักศึกษา (3) เพื่อประเมินประสิทธิผลของรูปแบบการสอนในการพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาและ (4) เพื่อสำรวจทัศนคติของนักศึกษาที่มีต่อรูปแบบการสอนภาษาอังกฤษที่ได้พัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาปริญญาตรีจำนวน 15 คน ซึ่งไม่ได้เรียนภาษาอังกฤษเป็นวิชาเอกและได้ลงทะเบียนเรียนวิชา English through Drama ในภาคการศึกษาที่สาม ปีการศึกษา 2552 ที่มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตสุราษฎร์ธานี การทดลองใช้เวลาหกสัปดาห์ รวม 40 ชั่วโมง การเก็บข้อมูลได้ดำเนินการ โดยการใช้ข้อสอบวัดผลสัมฤทธิ์ในการประเมินความสามารถในการพูดและการคิดอย่างมีวิจารณญาณก่อนและหลังการทดลองโดยนำผลคะแนนของนักศึกษาที่ได้จากการสอบก่อนและหลังการทดลองมาเปรียบเทียบโดยใช้ paired sample t-test และ Hedges’ g effect size เพื่อวัดความแตกต่างของผลคะแนนและขนาดของความต่างที่เกิดขึ้นก่อนและหลังการสอน โดยใช้รูปแบบการสอนที่พัฒนาขึ้น นอกจากนี้ระหว่างการทดลองยังใช้แบบบันทึกการเรียนการสอนของนักศึกษาและแบบบันทึกการสังเกตของครูในการเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพเกี่ยวกับการพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณและทัศนคติของนักศึกษาที่มีต่อรูปแบบการสอนภาษาอังกฤษ แบบนี้และยังได้สำรวจทัศนคติของนักศึกษาที่มีต่อรูปแบบการสอนภาษาอังกฤษดังกล่าว โดยใช้แบบสอบถามที่พัฒนาขึ้น โดยเฉพาะหลังการทดลอง ผลการวิจัยพบว่าผลคะแนนการพูดและการคิดอย่างมีวิจารณญาณก่อนและหลังการทดลองมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 เมื่อคำนวณขนาดของความต่างโดยใช้ Hedges’ g effect size ปรากฏว่าได้ค่าขนาดความต่างเท่ากับ 1.68 และ 0.95 ตามลำดับ ซึ่งถือว่าเป็นขนาดความต่างในระดับมาก นอกจากนี้ผลการวิเคราะห์แบบบันทึกการเรียนแสดงให้เห็นถึงพัฒนาการด้านการคิดอย่างวิจารณญาณของนักศึกษา ด้านทัศนคติของนักศึกษาที่มีต่อรูปแบบการสอน โดยพิจารณาจากคำตอบในแบบบันทึกการเรียนและแบบสอบถามทัศนคตินั้นพบว่านักศึกษามีทัศคติที่ดีต่อรูปแบบการสอนแบบนี้ ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่ารูปแบบการสอนที่พัฒนาขึ้นเป็นรูปแบบที่มีประสิทธิผลรูปแบบหนึ่งซึ่งสามารถนำไปใช้ในการพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษและการคิดอย่างมีวิจารณญาณสำหรับนักศึกษาไทยซึ่งเรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2009
Modified: 2557-06-09
Issued: 2014-04-12
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Ratchadaporn_Ja.pdf 2.16 MB390 2025-06-06 15:38:30
ใช้เวลา
0.032119 วินาที

Ratchadaporn Janudom
Title Contributor Type
The development of an English instructional model using the integration of drama and questioning techniques to enhance students' speaking achievement and critical thinking skill
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratchadaporn Janudom
Punchalee Wasanasomsithi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Punchalee Wasanasomsithi
Title Creator Type and Date Create
A development of the english oral communication course using the project-based laerning approach to enhance english oral communication ability of Kasetsart University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nawarat Siritararatn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Thai substitles in English movies for English language learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Soranee Boonyarut
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of needs and problems of English for tourist police
มหาวิทยาลัยมหิดล
Boonjira Thungsuk;Punchalee Wasanasomsithi;Sukhuma-Vadee Khamhiran
Muntana Meemark
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of webquest modules to enhance English reading and writing abilities and learning engagement of undergraduate engineering students at Rajamangala University of Technology Phra Nakhon, North Bangkok Campus
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pornpilai Termsinsawadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an English instructional model using the integration of drama and questioning techniques to enhance students' speaking achievement and critical thinking skill
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Ratchadaporn Janudom
วิทยานิพนธ์/Thesis
A needs analysis of secondary school students learning English as a third language in private Islamic schools in changwat Narathiwat
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pongrat Srisueb
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of out-of-class english language learning activities of secondary school students in english program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Atitaya Wiengnil
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a form-focused web-based instruction to enhance the English grammatical and writing competence of Thai undergraduate sports science students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Thanawan Suthiwartnarueput
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects of extensive reading using a learner autonomy training on reading ability and reader autonomy of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Paweena Channuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF COMMUNICATION STRATEGY INSTRUCTION ON ENGLISH SPEAKING ABILITY AND CONFIDENCE OF EFL UNDERGRADUATES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Korapin Paranapiti
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of English language learning needs and problems of underprivilged children in a slum area in Bangkok metropolis
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF AN ENGLISH ORAL COMMUNICATION COURSE FOR UNDERGRADUATE ADVERTISING STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nasya Patiyasevi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of play-based language learning activities to enhance oral language skills of young EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Rin Cheep-Aranai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A RELATIONSHIP BETWEEN SELF-ASSESSMENT OF THE ICAO LANGUAGE PROFICIENCY REQUIREMENTS AND TEST OF ENGLISH FOR INTERNATIONAL COMMUNICATION (TOEIC) OF THAI AIRWAYS INTERNATIONAL FLIGHT ATTENDANTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Narasak Sirikanjanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
DEVELOPING EFL STUDENTS' WRITING ABILITY AND PERCEIVED WRITNG SELF-EFFICACY THROUGH GENRE AWARENESS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chayata Viriya
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF BLOGGING AND MICROBLOGGING ON THAI UNDERGRADUATE LEARNERS' ENGLISH WRITING PROCESS AND WRITING ANXIETY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Onuma Lakarnchua
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF A CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) COURSE TO ENHANCE ENGLISH LANGUAGE ABILITIES, AGRICULTURAL CONTENT, AND CULTURAL KNOWLEDGE OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Charinee Chansri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Out-of-class language learning strategies of Thai university students during participant in the summer work and travel program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Thunyaporn Thanasumbun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a project-based blended learning with communication strategy instruction on English oral communication ability and learner autonomy of undergraduate engineering students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pichai Pinphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of project-based writing instruction on writing ability and critical thinking skills of Thai EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Apapan Ruengkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a learning-oriented reading assessment model to improve English reading ability and promote learning engagement on EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Raveewan Viengsang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of out-of-class extensive reading to enhance perceived English reading self-efficacy of underserved students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integration of a blended learning and extensive reading instructional model for enhancement of English reading comprehension and learner autonomy of EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Naruethai Chanthap
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of the writing instructional model with integration of inquiry-based learning and visual literacy on 21st century skills of EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Patsawut Sukserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
An implementation of an integrated performance assessment module to promote English speaking ability and learning engagement of undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Benjawan Plengkham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The investigation of using dynamic assessment to enhance English academic vocabulary knowledge of Thai low proficiency undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Duangkamon Klungthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 24
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,052
รวม 3,076 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,108 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 84 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 36 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 69,247 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48