Abstract:
การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของธุรกิจให้บริการห้องเช่าในเขตเทศบาลนครยะลา 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคที่มีต่อการใช้บริการห้องเช่าในเขตเทศบาลนครยะลา 3) เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดกับพฤติกรรมการใช้บริการห้องเช่าในเขตเทศบาลนครยะลา จำนวน 300 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป สถิติที่ใช้ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ไคสแควร์
ผลการศึกษาพบว่า
ปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริโภคพบว่าผู้บริโภคส่วนมากเป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 20 - 26 ปี นับถือศาสนาอิสลาม ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพหลักเป็นนักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน น้อยกว่า 5,000 บาท
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อการใช้บริการห้องเช่าผลการวิจัยพบว่า โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านสถานที่ใช้บริการ ด้านสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ ด้านกระบวนการให้บริการ และด้านผลิตภัณฑ์และบริการอยู่ในระดับมาก ด้านพนักงานให้บริการ มี ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับปานกลาง
พฤติกรรมการใช้บริการห้องเช่า พบว่า ผู้บริโภคให้ความสำคัญห้องเช่าประเภท หอพัก มากที่สุด ราคาห้องเช่าที่ต้องจ่ายต่อเดือนราคา 1,000 - 2,000 บาท/เดือน ช่วงเดือนที่ต้องการใช้บริการห้องเช่า ในช่วงเดือนมกราคม - ธันวาคม ความถี่ในการใช้บริการห้องเช่าโดยเฉลี่ยการใช้บริการห้องเช่าตั้งแต่ 1 ปีขึ้นไป เหตุผลของเลือกใช้บริการห้องเช่า เพื่อความสะดวกในการศึกษาเล่าเรียน สิ่งอำนวยความสะดวกที่ต้องการให้ทางห้องเช่าจัดให้ ได้แก่ เตียงนอน ตู้เสื้อผ้า ฯลฯ และตนเองเป็นผู้มีอิทธิพลในการตัดสินใจเลือกใช้บริการห้องเช่า
ความสัมพันธ์ระหว่างส่วนประสมทางการตลาดบริการกับพฤติกรรมการใช้บริการห้องเช่า พบว่า ส่วนประสมทางการตลาดบริการ ด้านผลิตภัณฑ์และบริการ ด้านราคา ด้านสถานที่ใช้บริการ ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านพนักงานให้บริการ และด้านกระบวนการให้บริการ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้บริการห้องเช่า
ข้อเสนอแนะ จากการวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและพฤติกรรมของผู้บริโภคที่มีต่อการใช้บริการห้องเช่าในเขตเทศบาลนครยะลา ผู้ประกอบการต้องคำนึงถึงและบริหารดำเนินงานคือ ด้านผลิตภัณฑ์และบริการ ผู้ใช้บริการห้องเช่าอยากจะให้มียามรักษาความปลอดภัยตลอด 24 ชม. มีระบบใช้คีย์การ์ดในการเข้าออกห้องเช่า มีกล้องวงจรปิดติดที่บริเวณห้องเช่า มีการกำหนดเวลาเปิดปิดห้องเช่าที่ชัดเจน มีการบริการอินเตอร์เน็ต มีตู้กดน้ำอัตโนมัติ ด้านราคา มีการกำหนดอัตรามิเตอร์ค่าน้ำ ค่าไฟ และแจ้งรายละเอียดค่าใช้จ่ายต่าง ๆ ในใบเสร็จรับเงินให้ถูกต้อง ชัดเจน ตรวจสอบได้
The purposes of this research were to 1) study the marketing mix factors of rented room service in Yala Municipality 2) study consumer behaviors toward rented room service in Yala Municipality and 3) find out the relationships between marketing mix factors and behaviors toward rented room service in Yala Municipality from 300 consumers. Questionnaires were used as a tool. Data were analyzed through an instant program. Statistics involved were percentage, mean, standard deviation, and chi-square.
The study findings are as follows : For the personal factors of consumers, most of them were Muslim, female, university students, around 20-26 years old with a bachelors degree. Their income level was less than 5,000 Baht a month.
For the marketing mix factors which affected the rented room service, it was found at high level. When considering each aspect, the place, the physical environment, the service process and the product and service were at high level whereas the service staff, the room rate and the marketing promotion were at medium level.
For the rented room behavior, the emphasis was put on the dormitory. The monthly room rate was 1,000 2,000. The time they rented was from January-December. The average time of renting a room was more than 1 year. The reason for renting was to be convenient for their studying. The facilities they required when renting were a bed, a wardrobe, a security guard, the parking area for their cars and motorcycles, an air conditioner/electric fan, a television, a cleaner, a laundry service, an internet system and a drinking machine. They made a decision for selecting a rented room themselves.
For the relationship between the marketing mix factors and consumer behavior toward rented room service, it was found that the marketing mix factors - the product and service, the rate, the physical environment, the place, the marketing promotion, the staff and the service process had the relationship with consumer behavior, with a statistically significant level of .01.
The suggestions for improving the rented room service in Yala Municipality are as follows : The business plan should be done and the services should be met the consumers requirement. What the business owner must consider and manage is the product and service. The consumers need a 24 hour security guard, a key card system, a closed circuit TV. in their room, a fire exit and a fire extinguisher for every floor, an exact opening and closing time, an internet system, a drinking water vending machine, a coin-operated washing machine. For the cost, the consumers need a clear rate of water and electricity bills and the correct and clear receipt of costs which can be checked.