Abstract:
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาระดับความต้องการพัฒนาบุคลากรของครูผู่สอนโรงเรียนสตรีอิสลามวิทยามูลนิธิ อำเภอเมือง จังหวัดยะลา (2) เพื่อเปรียบเทียบระดับ ความต้องการพัฒนาบุคลากรของครูผู้สอนโรงเรียนสตรีอิสลามวิทยามูลนิธิ อำเภอเมือง จังหวัดยะลา จำแนกตามเพศ สายงาน และประสบการณ์ในการทำงาน และ (3) เพื่อศึกษาข้อเสนอแนะในการปรับปรุงการพัฒนาบุคลากรของครูในโรงเรียนสตรีอิสลามวิทยามูลนิธิ อำเภอเมือง จังหวัดยะลา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการค้นคว้าอิสระ ได้แก่ ครูในโรงเรียนสตรีอิสลามวิทยามูลนิธิ อำเภอเมือง จังหวัดยะลา ปีการศึกษา 2553 จำนวน 92 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบค่าที (t-test) และทดสอบค่าเอฟ (F-test)
ผลการศึกษาพบว่า
1. ระดับความต้องการพัฒนาบุคลากรของครูโรงเรียนสตรีอิสลามวิทยามูลนิธิ อำเภอเมือง จังหวัดยะลา ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก
2. ผลการเปรียบเทียบความต้องการพัฒนาบุคลากรของครูโรงเรียนสตรีอิสลามวิทยามูลนิธิ อำเภอเมือง จังหวัดยะลา จำแนกตามเพศ และประสบการณ์ในการทำงาน พบว่า แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนสายงานไม่แตกต่างกัน
3. ข้อเสนอแนะในการศึกษาความต้องการพัฒนาบุคลากรของครูโรงเรียนสตรีอิสลามวิทยามูลนิธิ อำเภอเมือง จังหวัดยะลา โดยจำแนกเป็น 5 ด้าน คือ (1) ด้านการฝึกอบรม ควรจัดให้มี การฝึกอบรมอย่างต่อเนื่องเพื่อนำผลที่ได้มาพัฒนาโรงเรียน (2) ด้านการส่งบุคคลไปศึกษาหรือดูงาน ควรสนับสนุนให้บุคลากรทุกคนได้ฝึกอบรมและดูงานอย่างเท่าเทียม (3) ด้านการพัฒนาบุคคลากรโดยวิธีปฏิบัติงาน ควรพัฒนาบุคลากรด้วยความยุติธรรม โปร่งใส และความเสมอภาค (4) ด้านการพัฒนาด้วยตนเอง ควรมีการสืบค้นข้อมูลจากสื่อภายนอก เพื่อประโยชน์สำหรับพัฒนานักเรียน และ (5) ด้านการพัฒนาทีมงานและองค์กร ครูควรให้ความร่วมมือในการพัฒนาในองค์กรหรือฝ่ายงานต่าง ๆ และควรมีการกระจายอำนาจการทำงานอย่างทั่วถึง
The objectives of this study were (1) to study about requirement levels of teacher development in Satri Islam Wittaya Mulniti School, Muang district, Yala province (2) to compare requirement level of the teachers of Satri Islam Wittaya Mulniti School, Muang district, Yala province with different genders, work fields and work experiences and (3) to study about problems, obstacles, and comments in order to improve personnel development for the teachers in Satri Islam Wittaya Mulniti School, Muang district, Yala province. The samples used in this independent research were 92 teachers in Satri Islam Wittaya Mulniti School, Muang district, Yala province of academic year 2011. The tool used in collecting data was a 3 parts questionnaire; part 1 included questions about personal information of the questionnaire answerers, part 2 included questions about opinions of problems of personal management, and part 3 was opened questionnaires about comments in personal management. Statistic values used in data analysis were percentages, means, standard deviation, t-test, and F-test.
The study results were found that;
1. Requirement level of teacher development of the teachers in Satri Islam Wittaya Mulniti School, Muang district, Yala province in total image was in high level.
2. The comparative results of the requirement of personnel in Satri Islam Wittaya Mulniti School, Muang district, Yala province of Thailand generated from genders and work experiences were found that
its different significantly according to the statistic level of 0.05. By the way, there was no difference on work fields.
3. Comment on studying about requirement of personnel in Satri Islam Wittaya Mulniti School, Muang district, Yala province of Thailand generated on each section; (1) on training section: required training continuously in order to get the available result to develop the school (2) on section of sending the personnel to study outside: required more support so that the personnel could have more chance to get training and studying outside equally (3) on section of personnel development by working method: the personnel required development with fair, transparent and equal (4) on the section of self development, required more information searching from outside media in order to be more benefits to develop the students and (5) on the section of teamwork and organization development, the teachers should give more cooperation in developing in the organization or different work fields and the working power should be distributed thoroughly.