Abstract:
วิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบสภาพและปัญหาในการบริหารงานโรงเรียนศึกษาสงเคราะห์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ใน 4 ด้าน คือ ด้านการบริหารงานวิชาการ ด้านการบริหารงานงบประมาณ ด้านการบริหารงานบุคคล ด้านการบริหารงานทั่วไป โดยจำแนกตาม ระดับการศึกษา ตำแหน่ง และประสบการณ์ในการทำงาน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ บุคลากรทางการศึกษาสังกัดโรงเรียนศึกษาสงเคราะห์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ปีการศึกษา 2553 จำนวน 10 โรงเรียน รวมทั้งสิ้น 552 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามแบบมาตรส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีความเชื่อมั่นทั้งฉบับ .95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และกำหนดทดสอบค่า t
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้บริหารและครูผู้สอนมีความคิดเห็นต่อสภาพการบริหารงานโรงเรียนศึกษาสงเคราะห์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
2. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารและข้าราชการครูต่อสภาพการบริหารงานโรงเรียนศึกษาสงเคราะห์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ พบว่า
2.1 ผู้บริหารและข้าราชการครูมีความคิดเห็นต่อสภาพการบริหารงานโรงเรียนศึกษาสงเคราะห์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ โดยภาพรวมแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
2.2 ผู้บริหารและข้าราชการครูที่มีระดับการศึกษาและประสบการณ์ในการปฏิบัติงานต่างกัน มีความคิดเห็นต่อสภาพการบริหารงานโรงเรียนศึกษาสงเคราะห์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ โดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน
3. ผลการสังเคราะห์ข้อมูลปัญหาการบริหารงานโรงเรียนศึกษาสงเคราะห์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ พบว่า
3.1 ด้านบริหารงานวิชาการ มีปัญหาในการพัฒนาหลักสูตรและการจัดกระบวนการเรียนการสอน
3.2 ด้านบริหารงานงบประมาณ มีปัญหาในการบริหารการเงิน การบัญชี และการพัสดุ
3.3 ด้านบริหารงานงานบุคคล มีปัญหาในการวางแผนอัตรากำลัง
3.4 ด้านบริหารงานทั่วไป มีปัญหาการจัดทำสำมะโนผู้เรียนระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียนและการจัดงบประมาณสนับสนุนออกเยี่ยมบ้านนักเรียน
The objectives of this study were to investigate the state of teachers
performance and to propose the model for developing teacher according to the standards of Educational Quality Assurance of Small-sized School in 11th network
Group under the Office of Ubonratchathani Primary Educational Service Area 2.
A total of 80 subjects including 10 school administrators obtained by using
The purposive sampling method and 80 teachers gained through proportionally drawing-lots-simple random sampling technique, were employed as the sample group in this study. The research instrument consisting of 2 sets included Set 1 : a five-scale rating survey questionnaire asking about the state of teachers performance in small-sized school, yielding the overall reliability coefficient of .95 and Set 2 : a focus-group interview record. The statistics used in data analysis included percentage, arithmetic mean, standard deviation, and content analysis.
The research finding were as following :
1. The state of teachers performance in small-sized schools in
the 11th Network Group under the Office Ubonratchathani Primary Educational Service Area 2.
1.1 Standard 8 : Teachers obtaining degree(s)/knowledge and ability suiting the assigned responsibilities and schools having sufficient teachers were found to be performed at a high level. Among these, the lowest mean score for the performance
Included the intra-cooperation of the network group in the use of school personnel; however, the teachers taking part in subject matter selection of each learning strand was the highest in practice.
1.2 Standard 9 :Teachers having potential in effectively teaching management by focusing leaner-centered approach was also found to be operated at a high level. Among these, the lowest mean score for the performance included the teachers having ability to encourage students to critically and synthetically thinking. However, the teachers providing learning activities that meet the needs of the students was the highest in practice.
1.3 Conclusively, the means for developing teachers in accordance with the standards of Educational Quality Assurance of Small-sized Schools in the 11th Network Group under the Office of Ubonratchathani Primary Educational Service Area 2 should involve training of specific skills, short-course training, and field-study trips.
2. The model in developing teachers according to educational standard 8 and standard 9, schools need to systematically manage the state of teachers performance and the means to developing teachers should involve the process of PDCA, that is, Development of Teacher Plan, Do the development activities, Check-up and evaluation, and Acting of improvement. In doing so, teachers need to employ the leaner-centered teaching approach, use teaching materials and bring in technology to the classrooms, guiding varieties of learning resources that can be transferred to real life, create the supportive cooperative network in providing education between schools and communities, and conduct classroom research for improving the full potential of the students.