แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Applying electromagnetism to develop demonstration sets for enhancing students' conceptions in newton's laws
การประยุกต์ใช้หลักการทางแม่เหล็กไฟฟ้าเพื่อพัฒนาชุดสาธิตเพื่อพัฒนาความเข้าใจของนักเรียนในเรื่องกฎการเคลื่อนที่ของนิวตัน

LCSH: Electromagnetism -- Study and teaching (Elementary)
LCSH: Science -- Study and teaching (Elementary)
Abstract: The aim of this study was the development of demonstration sets to enhance Thai high-school students’ understanding of Newton’s Laws of Motion through Interactive Lecture Demonstration (ILD) approach. The demonstration sets consist of two parts; (1) a simple demonstration set and (2) a complex demonstration set. The second part applies Electromagnetism for constructing demonstration sets which have a magnet and a solenoid as the main instruments. This set can help students clearly observe motion due to force, activate students’ thinking, and attract students’ interest in Newton’s laws. 1Initially, from the survey of 184 tenth grade students’ understanding of Newton’s Laws of Motion by administering the conceptual test in which some of questions were selected from the FMCE test (Thornton & Sokoloff, 1998), we found that after students learned these concepts with common demonstrations, most students still had the alternative conceptions. Many students answered that force follows velocity. We also found that many common demonstrations could not clearly display force in a way that allows students to understand the Newton’s Laws of Motion. After we conducted the developed demonstrations to teach students with the ILD approach, we found that by assessing the students’ responses regarding Newton’s Laws of Motion in pre- and post- learning, most students in this group had a greater understanding of Newton’s laws. The average normalized gain of a class was 0.30 which implies that the developed demonstration sets can enhance students’ understanding of Newton’s Laws of Motion.
Abstract: วัตถุประสงค์หลักของงานวิจัยนี้คือการพัฒนาชุดสาธิตเพื่อพัฒนาความเข้าใจของนักเรียนใน ระดับชั้นมัธยมปลายในเรื่องกฎการเคลื่อนที่ของนิวตันทั้งสามข้อผ่านกระบวนการเรียนการสอนแบบบรรยาย ประกอบการสาธิตเชิงปฎิสัมพันธ์ (ILD) โดยชุดสาธิตประกอบด้วยสองส่วน คือ (1) ชุดการสาธิตแบบง่าย และ (2) ชุดการสาธิตแบบซับซ้อน สำหรับในส่วนที่ 2 ได้อาศัยหลักการทางด้านแม่เหล็กไฟฟ้ามาประยุกต์ใช้ในการสร้าง ชุดสาธิต โดยใช้ก้อนแม่เหล็กและขดลวดโซลินอยด์เป็นอุปกรณ์หลักประกอบชุดสาธิต เพื่อให้นักเรียนได้สังเกต การเคลื่อนที่อันเนื่องมาจากแรงได้ชัดเจนยิ่งขึ้น และอีกทั้งยังช่วยกระตุ้นความคิดและดึงดูดความสนใจของ นักเรียนในการนำกฎการเคลื่อนที่ของนิวตันมาใช้อธิบายเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นจากการสาธิตด้วย ในเบื้องต้นจากการสำรวจความเข้าใจของนักเรียนในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 184 คน โดยใช้แบบสำรวจความคิดรวบยอดเรื่อง กฏการเคลื่อนที่ของนิวตัน ซึ่งคำถามส่วนนึงได้ถูกคัดเลือกมาจาก แบบทดสอบแนวคิดในเรื่องแรงและการเคลื่อนที่ (FMCE) พบว่า หลังจากที่นักเรียนได้เรียนเรื่อง กฎการเคลื่อนที่ ของนิวตัน ด้วยชุดการสาธิตทั่วไป นักเรียนยังคงมีความเข้าใจที่คลาดเคลื่อนในเรื่องนี้อยู่เป็นจำนวนมากโดยมี สาเหตุหลักมาจากนักเรียนบรรยายแรงตามความเร็ว เนื่องจากชุดสาธิตโดยทั่วไปไม่สามารถแสดงแรงที่เป็นไป ตามกฎการเคลื่อนที่ของนิวตันให้นักเรียนรับรู้และเข้าใจอย่างชัดเจนได้ ภายหลังจากการนำชุดสาธิตที่พัฒนาขึ้นไปใช้ประกอบการเรียนแบบ ILD แล้ว พบว่า นักเรียนใน กลุ่มนี้มีความเข้าใจในกฎการเคลื่อนที่ของนิวตันมากขึ้น โดยประเมินจากการทำแบบทดสอบแนวคิดเรื่อง กฎการ เคลื่อนที่ของนิวตันทั้งก่อนและหลังเรียน โดยใช้ normalized gain ซึ่งค่าเฉลี่ยที่ได้คือ 0.30 ซึ่งบ่งชี้ว่า ชุดการสาธิต ที่พัฒนาขึ้นสามารถช่วยเพิ่มความเข้าใจของนักเรียนในเรื่องกฎการการเคลื่อนที่ของนิวตันได้
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2009
Modified: 2553-08-24
Issued: 2010-07-24
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH T367ap 2009
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5037071.pdf 4.07 MB223 2025-01-30 18:39:49
ใช้เวลา
0.321315 วินาที

Thanida Sujarittham
Title Contributor Type
Applying electromagnetism to develop demonstration sets for enhancing students' conceptions in newton's laws
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thanida Sujarittham
Narumon Emarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Narumon Emarat
Title Creator Type and Date Create
Development of a physics teaching approach for high school students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat
Decha Suppapittayaporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Applying electromagnetism to develop demonstration sets for enhancing students' conceptions in newton's laws
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat
Thanida Sujarittham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reality physics teaching for improving student expectations in learning physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Umporn Wutchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A novel learning module on earthquakes based on an inquiry approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Passakorn Pananont;Narumon Emarat;Bhinyo Panijpan
Suttida Rakkapao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Simulation of impact crater formation using a marker and cell method
มหาวิทยาลัยมหิดล
Allen, Michael A.;Narumon Emarat
Payungsak Kongsila
วิทยานิพนธ์/Thesis
The frictional force learning module based on hands-on and interactive lecture demonstration approaches
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Singha Prasitpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing students' concepts in introductory astronomy using blended learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Chaiyapong Ruangsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an inquiry-based learning unit in light reflection and refraction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Kreetha Kaewkhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstration in teaching high-school physics : magnetic force on a moving charged particle
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Nuttawoot Sricharoenchai.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using momentum vector diagram to teach collision
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Trai Unyapoti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sound and wake characteristics generated by flow past a triangular cylinder at various incident angles
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chaiwoot Boonyasiriwat;Narumon Emarat;Allen, Michael Antony
Thanakorn Chanthanasaro
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 13
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,855
รวม 2,868 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 61,845 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 64 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 61,939 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48