แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of a conceptual survey in mechanical waves
การพัฒนาแบบสำรวจความเข้าใจในเรื่องคลื่นกล

LCSH: Physics -- Study and teaching
LCSH: Waves
Abstract: The aim of this study was to develop a valid and reliable multiple-choice conceptual survey in mechanical waves at the introductory level of physics. The survey development procedures were divided into three main phases. The first phase involved defining the content area using surveying curriculums and physics textbooks to determine the main concepts generally taught in classrooms. The second phase involved surveying students’ conceptions of mechanical waves in order to generate the survey questions in the multiple-choice format. The third phase involved testing and evaluating the survey questions. Some of the survey questions were adapted from an existing open-ended survey called the Waves Diagnostic Test and from some prominent textbooks. The survey consists of four subtopics: propagation, superposition, reflection, and standing waves. The development methods included open-ended questions and interviews involving 299 Thai students and 88 Australian students. Validity checks, including consultation with experts, were carried out. The final version, called the Mechanical Waves Conceptual Survey (MWCS), was administered to 632 Australian students from high school to second-year university, and 270 Thai high school students. The standard statistical analyses used in evaluating the reliability of the survey included: difficulty index, discrimination index, point biserial coefficient, Cronbach’s alpha reliability, and Furguson’s delta. The results of statistical analyses show that the survey is considerably reliable and valid. In addition, the survey was able to reveal students’ understanding of the concepts, as shown by the patterns of their responses
Abstract: วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้คือเพื่อสร้างแบบสำรวจความเข้าใจชนิดเลือกตอบ (multiple-choice conceptual survey) ในเรื่องคลื่นกลเบื้องต้น กระบวนการพัฒนาแบบสำรวจประกอบด้วยสามขั้นตอนหลัก ขั้นแรก เป็นการกำหนดขอบเขตของเนื้อหาโดยใช้การสำรวจหลักสูตรและตำราเรียนทั้งภาษาไทยและอังกฤษ เพื่อกำหนด ความเข้าใจหลักที่โดยทั่วไปสอนในชั้นเรียน ขั้นที่สองเป็นการสำรวจความเข้าใจของนักเรียนในเรื่องคลื่นกลเพื่อ นำมาใช้ในการสร้างคำถามชนิดเลือกตอบ ขั้นที่สามเป็นการทดลองใช้และประเมินแบบสำรวจ คำถามในแบบ สำรวจบางส่วนถูกปรับมาจากแบบทดสอบชนิดปลายเปิด ชื่อ Waves Diagnostic Test และปรับมาจากคำถามใน ตำราเรียนที่เป็นภาษาอังกฤษที่มีชื่อเสียงบางเล่ม แบบสำรวจประกอบไปด้วย 4 หัวข้อย่อย ได้แก่ การเคลื่อนที่ของ คลื่น (propagation) การซ้อนทับของคลื่น (superposition) การสะท้อนของคลื่น (reflection) และคลื่นนิ่ง (standing waves) ขั้นตอนการพัฒนาแบบสำรวจประกอบด้วยการใช้คำถามปลายเปิด การสัมภาษณ์ กับนักเรียนไทยจำนวน 299 คน และนักเรียนออสเตรเลียจำนวน 88 คน แบบสำรวจผ่านการตรวจสอบความเที่ยงตรงซึ่งรวมถึงการลง ความเห็นจากผู้เชี่ยวชาญ แบบสำรวจที่ผ่านการปรับปรุงแล้วมีชื่อเรียกว่า แบบสำรวจความเข้าใจในเรื่องคลื่นกล (Mechanical Wave Conceptual Survey, MWCS) แบบสำรวจนี้ถูกใช้กับกลุ่มตัวอย่างนักเรียนในประเทศ ออสเตรเลียทั้งในระดับมัธยมศึกษาและมหาวิทยาลัยจำนวน 632 คน และนักเรียนไทยระดับมัธยมศึกษาจำนวน 270 คน สถิติที่ใช้ในการประเมินค่าความเชื่อมั่นของแบบสำรวจได้แก่ item difficulty index, item discrimination index, item point biserial coefficient, Cronbach’s alpha reliability และ Ferguson’s delta ผลจากการประเมินโดย สถิติดังกล่าวบ่งชี้ว่าแบบสำรวจมีความน่าเชื่อถือและเที่ยงตรง นอกจากนั้นแบบสำรวจยังแสดงถึงความเข้าใจของ นักเรียนได้ ดังจะเห็นได้จากการกระจายของคำตอบของนักเรียนที่ตอบแบบสำรวจ
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2009
Modified: 2553-07-20
Issued: 2010-07-19
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH A642d 2009
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4737167.pdf 3.04 MB292 2020-12-12 14:39:37
ใช้เวลา
0.270906 วินาที

Apisit Tongchai
Title Contributor Type
Development of a conceptual survey in mechanical waves
มหาวิทยาลัยมหิดล
Apisit Tongchai
Kwan Arayathanitkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kwan Arayathanitkul
Title Creator Type and Date Create
The measurement of the focal length of the thermal lens in the slab laser medium
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Jintawat Tanamatayarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstrations in force and motion to teach high school-level physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Umpol Jairuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a conceptual survey in mechanical waves
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Apisit Tongchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reality physics teaching for improving student expectations in learning physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Umporn Wutchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A simple protocol for identifying of glass fragments by their physical properties for forensic science work
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul
Walyaporn Jamjumrus
วิทยานิพนธ์/Thesis
A novel learning module on earthquakes based on an inquiry approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Passakorn Pananont;Narumon Emarat;Bhinyo Panijpan
Suttida Rakkapao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study of reflectance measurement based on optical coherence variation technique
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Rugkanawan Wongpithayadisai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The frictional force learning module based on hands-on and interactive lecture demonstration approaches
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Singha Prasitpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Q-Switch Pulse Nd : YAG laser
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Pichet Limsuwan
Supasil Phoungphung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing students' concepts in introductory astronomy using blended learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Chaiyapong Ruangsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an inquiry-based learning unit in light reflection and refraction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Kreetha Kaewkhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Laser-induced fluorescence spectrum of normal and cancer breast tissues
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Sansanee Wongwaisayawan;Sunanta Chariyalertsak
Jiraporn Kiewteang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstration in teaching high-school physics : magnetic force on a moving charged particle
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Nuttawoot Sricharoenchai.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using momentum vector diagram to teach collision
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Trai Unyapoti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 8
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,419
รวม 3,427 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 63,963 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 65 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 64,059 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48