แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Applicability of international and national laws on primary education in Thailand : a case study of Lahu children in Lampang
การนำกฎหมายระหว่างประเทศและกฎหมายในประเทศมาปรับใช้ในเรื่องการศึกษาระดับประถมใน ประเทศไทย : กรณีศึกษาเด็กล่าหู่ในจังหวัดลำปาง

LCSH: Children's rights
LCSH: Child welfare -- Lampang
LCSH: Lahu (Asian people) -- Lampang
LCSH: Right to education
Abstract: Hill tribes are people who migrated to Thailand during the last century and now have lived mainly in mountainous areas of western and northern regions of Thailand. The Thailand Ministry of Interior’s Department of Provincial Administration recognizes nine different highland indigenous and tribal groups or ‘Chao Khao’, and this includes the ‘Lahu’ or ‘Muser’, which is the focus group of this study. The purpose of this research is to examine quality of education and educational services for Lahu children in Ban Huaywad primary school in Lampang province. Four elements associated with the government’s responsibilities recognized in the international conventions are examined. Availability, accessibility, acceptability, and adaptability of education are used to examine the issue of compliance to human rights. Documentary research, in-depth interviews, and participant observation were used in this research. In-depth interviews were conducted with four teachers from Ban Huaywad school, parents, the village headman, and staff from Social Development Center Unit 51 in Jaehom office and in Ban Huaywad village office. Primary education in Ban Huaywad has strengths such as accessibility and adaptability for students. However, these strengths cannot be fully implemented due to limitations such as lack of financial resources, lack of teachers’ capacity and experience, and lack of teaching-learning facilities. There is also a weakness in availability which does not comply with the right to education. It fails to meet the minimum standards of quality of teachers and teaching-learning facilities, which are important factors for maintaining quality in education. Thus, this research suggests that since primary education in Ban Huaywad fails to ensure minimum standards in education, it does not comply with the right to education.
Abstract: ในช่วงศตวรรษที่ผ่านมา กลุ่มชาวเขาอพยพเข้ามาในประเทศไทยและตอนนี้ส่วนใหญ่อาศัยอยู่ใน พื้นที่ภาคตะวันตกและภาคเหนือของประเทศ กรมการปกครองส่วนจังหวัดของกระทรวงมหาดไทยได้ รับรองกลุ่มคนที่อยู่ในพื้นที่เขตภูเขาสูงหรือชาวเขารวมทั้งหมด 9 กลุ่ม ทั้งนี้รวมไปถึงกลุ่มของเผ่าล่าหู่ ซึ่ง เป็นกลุ่มเป้าหมายของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ด้วย จุดประสงค์ของการทำวิทยานิพนธ์ฉบับนี้คือเพื่อเป็นการ ตรวจสอบคุณภาพทางการศึกษาและการบริการด้านการศึกษาสำหรับเด็กล่าหู่ที่โรงเรียนประถมบ้านห้วย วาด จังหวัดลำปาง ส่วนประกอบหลัก 4 อย่างที่มีความสอดคล้องกันกับความรับผิดชอบของรัฐบาลตามที่ ได้รับการรับรองจากกฎหมายระหว่างประเทศมีดังนี้คือ ความพร้อมในด้านสื่อและอุปกรณ์การเรียนการ สอนต่างๆ การเข้าถึงการศึกษา คุณภาพและหลักสูตรทางการศึกษาที่เป็นที่ยอมรับได้และความยืดหยุ่นทาง การศึกษา ซึ่งส่วนประกอบ 4 อย่างนี้ได้ถูกนำมาใช้ในการตรวจสอบในประเด็นเรื่องความสอดคล้องกันกับ ประเด็นด้านสิทธิมนุษยชน วิธีการการหาข้อมูลทางวิชาการ การสัมภาษณ์แบบเจาะลึกและการสังเกตการณ์แบบเข้าร่วมได้ถูก นำมาใช้ในวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกับครู 4 คนจากโรงเรียนประถมบ้านห้วยวาด ผู้ปกครองของเด็กล่าหู่ ผู้ใหญ่บ้าน และเจ้าหน้าที่จากศูนย์พัฒนาสังคมหน่วยที่ 51 ทั้งจากสำนักงานที่อำเภอ แจ้ห่มและที่หมู่บ้านบ้านห้วยวาด การศึกษาชั้นประถมที่บ้านห้วยวาดมีจุดแข็งเช่นการเข้าถึงการศึกษาและความยืดหยุ่นทาง การศึกษา อย่างไรก็ตาม จุดแข็งเหล่านี้ไม่สามารถทำให้เป็นผลสำเร็จได้อย่างเต็มที่เนื่องมาจากข้อจำกัด ต่างๆ ดังเช่น การขาดแหล่งทุนสนับสนุน การขาดความสามารถและประสบการณ์ของครู และการขาด เครื่องมือสื่อการเรียนการสอน นอกจากนี้การศึกษาระดับประถมที่บ้านห้วยวาดยังมีจุดอ่อนในเรื่องของ ความพร้อมในด้านสื่อและอุปกรณ์การเรียนการสอนต่างๆ ซึ่งไม่สอดคล้องตามหลักของสิทธิทาง การศึกษาและยังล้มเหลวในการทำตามมาตรฐานขั้นต่ำในเรื่องคุณภาพของครูและคุณภาพของเครื่องมือสื่อ การเรียนการสอน ซึ่งถือว่าเป็นปัจจัยสำคัญในการรักษาไว้ซึ่งคุณภาพในด้านการศึกษา วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ เสนอว่า เนื่องจากการศึกษาระดับประถมที่บ้านห้วยวาดล้มเหลวที่จะรับรองมาตรฐานขั้นต่ำในเรื่องของ การศึกษา ดังนั้นการศึกษาระดับประถมที่บ้านห้วยวาดจึงไม่เป็นไปตามหลักของสิทธิด้านการศึกษา
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2009
Modified: 2553-07-15
Issued: 2010-07-14
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH S619ai 2009
eng
Spatial: Lampang
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Human Rights
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4737343.pdf 1.29 MB43 2020-10-07 09:23:48
ใช้เวลา
0.2592 วินาที

Sirakul Suwinthawong
Title Contributor Type
Applicability of international and national laws on primary education in Thailand : a case study of Lahu children in Lampang
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sirakul Suwinthawong
Hayes Mike
วิทยานิพนธ์/Thesis
Hayes Mike
Title Creator Type and Date Create
Applicability of international and national laws on primary education in Thailand : a case study of Lahu children in Lampang
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes Mike
Sirakul Suwinthawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Diaspora organizations and struggle for human rights : a case study of world sindhi institute (WSI)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Hayes Mike
Mangi Rafiq Ahmed
วิทยานิพนธ์/Thesis
Operationalizing the right to food : political, economic and moral arguments for and against feeding the hungry according to the United Nations framework
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varaporn Chamsanit;Hayes Mike
Doyle, Sarah O'Reilly
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 644
รวม 644 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 37,379 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 22 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 1 ครั้ง
รวม 37,417 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48