แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development and use of a conceptual survey in introductory quantum physics
การพัฒนาและใช้แบบสำรวจแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์สำหรับควอนตัมฟิสิกส์เบื้องต้น

LCSH: Quantum physics
LCSH: Science -- Evaluation
LCSH: Science -- Study and teaching -- Thailand
Abstract: Conceptual surveys have become increasingly popular at many levels to probe various aspects of science education research such as measuring student understanding of basic concepts and assessing the effectiveness of pedagogical material. The aim of this study was to develop a valid and reliable multiple-choice conceptual survey to investigate students’ understanding of introductory quantum physics concepts. The development of the conceptual survey started with examining course syllabuses to establish content coverage, consulting with experts to extract fundamental content areas, and trialling open-ended questions to determine how the selected content areas align with students’ difficulties. The questions were generated and trialled with different groups of students. Each version of the survey was critiqued by a group of discipline and teaching experts to establish its validity. The survey was administered to 312 students at the University of Sydney and 812 students at Mahidol University. Using the data from these samples, five statistical tests (item difficulty index, item discrimination index, item point biserial coefficient, KR-21 reliability test, and Ferguson’s delta) were performed to evaluate the test’s reliability and discriminatory power. The result indicated that this survey is a reliable test. This study also provided data from which preliminary findings were drawn on students’ understandings of introductory quantum physics concepts. The main point is that questions which require an understanding of the standard interpretations of quantum physics are more challenging for students than those grouped as non-interpretive. The division of conceptual questions into interpretive and non-interpretive needs further exploration.
Abstract: แบบสำรวจแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์ (conceptual survey) ได้รับความนิยมแพร่หลายในวงการวิทยาศาสตร์ ศึกษา เพื่อใช้ในการวัดความรู้ความเข้าใจของนักเรียน รวมทั้งใช้ในการประเมินกระบวนการเรียนการสอน วัตถุประสงค์ของงานวิจัยคือสร้างแบบสำรวจแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์ชนิดเลือกตอบ (multiple-choice conceptual survey) ที่มีความเที่ยงตรงและเชื่อมั่น (validity and reliability) ในเรื่องควอนตัมฟิสิกส์เบื้องต้น วิธีดำเนินงานวิจัย โดยสังเขปเริ่มจาก การสำรวจเอกสารประกอบการสอน เพื่อศึกษาว่ามีเนื้อหาสำคัญใดบ้างที่ใช้ในการเรียนการ สอนควอนตัมฟิสิกส์เบื้องต้น, ผู้เชี่ยวชาญลงความเห็นและเลือกเนื้อหาที่จำเป็นสำหรับควอนตัมฟิสิกส์เบื้องต้น, สร้างแบบทดสอบปลายเปิดที่สอดคล้องกับเนื้อหาจำเป็นที่เลือก, ทำการศึกษาว่าเนื้อหาที่เลือกนั้นนักเรียนมีความ เข้าใจมากน้อยเพียงใด, สร้างแบบสำรวจแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์แบบเลือกตอบ โดยที่แต่ละเวอร์ชันของแบบ สำรวจมีการทดลองใช้ พัฒนา และปรับปรุงจนได้แบบสำรวจที่มีความเที่ยงตรงและเชื่อมั่นตามมาตรฐานทาง การศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาจากมหาวิทยาลัยซิดนีย์ จำนวน 312 คน และมหาวิทยาลัยมหิดล จำนวน 812 คน สถิติที่ใช้ในการวัดค่าความเชื่อมั่น 5 ตัวได้แก่ item difficulty index, item discrimination index, item point biserial coefficient, KR-21 reliability test และ Ferguson’s delta ผลจากการวัดค่าความเชื่อมั่นทางสิถิติแสดงให้ เห็นว่าแบบสำรวจแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์ที่สร้างขึ้นมีความเชื่อมั่น ซึ่งผลจากแบบสำรวจสามารถใช้บ่งชี้ความรู้ ความเข้าใจของนักศึกษาที่มีต่อกลศาสตร์ฟิสิกส์ได้อย่างน่าเชื่อถือ โดยเฉพาะคำถามประเภท interpretive (คำถามที่ ต้องใช้การตีความตามหลักกลศาสตร์ควอนตัม) ที่นักเรียนจะต้องอาศัยความรู้ ความเข้าใจในการตอบมากกว่า คำถามประเภท non-interpretive เพื่อความเข้าใจเชิงลึกในคำถามทั้งสองประเภทควรต้องมีการศึกษาเพิ่มเติมใน อนาคต
Mahidol University
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2008
Modified: 2553-06-22
Issued: 2010-06-16
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH S961d 2008
eng
Spatial: Thailand
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4637461.pdf 2.22 MB110 2022-08-29 09:50:57
ใช้เวลา
-0.654424 วินาที

Sura Wuttiprom
Title Contributor Type
Development and use of a conceptual survey in introductory quantum physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sura Wuttiprom
Ratchapak Chitaree
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ratchapak Chitaree
Title Creator Type and Date Create
A new approach to teach colored light and color perception for high school students by using colored light mixer
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Suchai Nopparatjamjomras
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thin film thickness measurement by using a hibi fiber polarization modulation technique
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Somporn Buaprathoom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Modulated optical path length Interferometry and applications
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Pornsak Panjavirat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development and use of a conceptual survey in introductory quantum physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Sura Wuttiprom
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Development of 4-path laser interferometer system for 1-D precision block measurement
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Narin Chanthawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reality physics teaching for improving student expectations in learning physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Umporn Wutchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A simple protocol for identifying of glass fragments by their physical properties for forensic science work
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul
Walyaporn Jamjumrus
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study of reflectance measurement based on optical coherence variation technique
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Rugkanawan Wongpithayadisai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Stokes parameters photopolarimetry for surface characterization
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Chernchok Soankwan
Surachai Nopparatjamjomras
วิทยานิพนธ์/Thesis
The frictional force learning module based on hands-on and interactive lecture demonstration approaches
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Singha Prasitpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Q-Switch Pulse Nd : YAG laser
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Pichet Limsuwan
Supasil Phoungphung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing students' concepts in introductory astronomy using blended learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Chaiyapong Ruangsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an inquiry-based learning unit in light reflection and refraction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Kreetha Kaewkhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Luminance and color of grating smart window for PEDOT-Al[subscript]2O[subscript]3 by algebraic eigenvalue
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somsak Dangtip;Ratchapak Chitaree;Tanakorn Osotchan
Chakrit Smarnrak.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Investigation of rest mark from blade launcher rest on the arrow shot by compound bow
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Tosporn Boonyarith;Nathinee Panvisavas
Thapana Chongraks.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of pods based activities to improve students' understanding of brightness and current conceptions in simple DC electric circuits : a case study of first year Myanmar undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suchai Nopparatjamjomras;Ratchapak Chitaree;Thasaneeya Ratanaroutai;Nopparat Jamjomras;Chernchok Soankwan
Win Thu Zar
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using momentum vector diagram to teach collision
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Trai Unyapoti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 28
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,623
รวม 2,651 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 67,881 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 82 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 33 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 5 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 68,014 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48