แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The use of interactive lecture demonstrations in force and motion to teach high school-level physics
การสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเชิงปฏิสัมพันธ์ในเรื่องแรงและการเคลื่อนที่สำหรับการสอนในระดับมัธยม

LCSH: Physics -- Study and teaching
LCSH: Physics -- Study and teaching (Higher) -- Data processing
Abstract: This paper presents the results of an experiment using interactive lecture demonstrations (ILD) in force and motion to teach high-school students. The microcomputer-based ILD were employed with 132 students at Suthiwararam High School, Bangkok, in the second semester of the academic year 2004. The ILD, developed by Thornton and Sokoloff, consists of a sequence of simple physics experiments on various types of motion. To evaluate this teaching-learning method, the Force and Motion Conceptual Evaluation (FMCE) test, translated into Thai language, was given to the students once before the beginning of the course and once after finishing the ILD. After using the ILD it was found that, in overall, there was a 0.3 normalized gain in student’s performance in 2005 and 0.1 for traditional teaching in 2004. There were very high gains in acceleration and Newton’s third law of motion. These results suggest that ILD can indeed help develop high-school students’ conceptual understanding in force and motion.
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการแสดงผลการใช้วิธีการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเชิงปฏิสัมพันธ์ (Interactive Lecture Demonstrations ; ILD) ในเรื่องแรงและการเคลื่อนที่ของนักเรียนใน ระดับมัธยมศึกษาตอนปลายโดยการนำเอาคอมพิวเตอร์มาช่วยในการแสดงผลประกอบการสาธิต กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาเป็นนักเรียนโรงเรียนวัดสุทธิวราราม กรุงเทพฯ จำนวน 132 คนในภาค เรียนการศึกษาที่ 2 ประจำปีการศึกษา 2547 ILD เป็นรูปแบบการสอนที่ประกอบด้วยการทดลอง ง่ายๆทางฟิสิกส์โดยมีการทดลองการเคลื่อนที่ที่หลากหลาย ILDได้รับการพัฒนาขึ้นโดย Thornton และ Sokoloff (1998) สามารถที่จะประเมินประสิทธิภาพการสอนนี้โดยใช้แบบทดสอบแนวคิด เชิงวิทยาศาสตร์มาตรฐานในเรื่องแรงและการเคลื่อนที่ (FMCE) ฉบับภาษาไทย โดยมีการทดสอบ ก่อนและหลังการสอนภายหลังการสอนแบบ ILD พบว่า normalized gain เท่ากับ 0.3 ซึ่งสูงกว่า การสอนแบบเดิม (การบรรยายเพียงอย่างเดียว) ในปี 2546 พบว่า normalized gain เท่ากับ 0.1 นอกจากนี้ยังพบว่า normalized gain จะสูงมากในกลุ่มเรื่องความเร่งและกฎข้อที่ 3 ของนิวตัน จากผลการศึกษาเหล่านี้ชี้ให้เห็นว่าILD สามารถช่วยให้นักเรียนมีความเข้าใจในเรื่องแรงและการ เคลื่อนที่ได้ดีขึ้นกว่าเดิม
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2007
Modified: 2553-06-23
Issued: 2010-06-08
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH U52u 2007
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4637521.pdf 1.76 MB428 2025-01-31 09:07:02
ใช้เวลา
0.271509 วินาที

Umpol Jairuk
Title Contributor Type
The use of interactive lecture demonstrations in force and motion to teach high school-level physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Umpol Jairuk
Kwan Arayathanitkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kwan Arayathanitkul
Title Creator Type and Date Create
The measurement of the focal length of the thermal lens in the slab laser medium
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Jintawat Tanamatayarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstrations in force and motion to teach high school-level physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Umpol Jairuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a conceptual survey in mechanical waves
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Apisit Tongchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reality physics teaching for improving student expectations in learning physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Umporn Wutchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A simple protocol for identifying of glass fragments by their physical properties for forensic science work
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul
Walyaporn Jamjumrus
วิทยานิพนธ์/Thesis
A novel learning module on earthquakes based on an inquiry approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Passakorn Pananont;Narumon Emarat;Bhinyo Panijpan
Suttida Rakkapao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study of reflectance measurement based on optical coherence variation technique
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Rugkanawan Wongpithayadisai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The frictional force learning module based on hands-on and interactive lecture demonstration approaches
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Singha Prasitpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Q-Switch Pulse Nd : YAG laser
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Pichet Limsuwan
Supasil Phoungphung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing students' concepts in introductory astronomy using blended learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Chaiyapong Ruangsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an inquiry-based learning unit in light reflection and refraction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Kreetha Kaewkhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Laser-induced fluorescence spectrum of normal and cancer breast tissues
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Sansanee Wongwaisayawan;Sunanta Chariyalertsak
Jiraporn Kiewteang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstration in teaching high-school physics : magnetic force on a moving charged particle
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Nuttawoot Sricharoenchai.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using momentum vector diagram to teach collision
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Trai Unyapoti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,172
รวม 3,179 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 63,390 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 65 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 63,485 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48