แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Factors related to situation awareness and crisis management in a viation
ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อการตระหนักรู้สถานการณ์ และการจัดการภาวะวิกฤติทางการบิน

LCSH: Aeronautics
LCSH: Awareness
LCSH: Crisis management
Abstract: There are 5 factors in this research on situation awareness and crisis management in aviation: attention management, information management, cognitive efficiency, automaticity efficiency, and inter-personal dynamics. Situation awareness, was divided into 3 levels: level 1 (perception), level 2 (comprehension), and level 3 (projection). Crisis management was divided in 2 types: rule-based behavior and knowledge-based behavior. The objective of this research was to develop a causal model of crisis management by using concepts of situation awareness and factors related to situation awareness. The population was composed of 51 pilot students (who were practicing in a flight simulator in 2004) of Thai Airways. Questionnaires were used to collect data for qualitative research. Statistical analysis for descriptive and structural equation model was done with SPSS/PC and LISREL program. The results were as follow: The proposed model completely fitted the empirical data (chi-square = 13.72, df = 11, p = 0.25,NFI=0.87,GFI=0.95,AGFI = 0.77,RMSEA = 0.046). Cognitive efficiency and attention management had a relationship to perception (SA level1). Information management had a relationship to comprehension (SA level2). Automaticity efficiency had a relationship to projection (SA level3). Projection and perception had statisticals significant relationships at .05 to rule-based and knowledge based behavior respectively. The recommendations based on this finding are: 1) Cognitive efficiency and attention management are factors in improving perception. Information management is possible factor in improving comprehension. Automaticity efficiency is a possible factor in improving projection. So, improving crisis management could improve situation awareness.; 2) The paper test of crisis management should be added to the pilot students’ test and combined objective and subjective report for supporting their grading by evaluators; 3) An incident forum should be created to share experience among the pilots for good decision making in crises.; 4) The content of five factors in this study should be added to the pilot lesson plan for enhancing crisis management.; 5) Inter-personal dynamics factor should be improved for good team work
Abstract: วัตถุประสงค์การวิจัยชิ้นนี้เพื่อค้นหาปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการจัดการภาวะวิกฤติ(Crisis management) ฃึ่งแบ่ง ออกเป็น 2 ด้าน คือพฤติกรรมแบบที่อาศัยกฎระเบียบข้อบังคับตามคู่มือทางการบิน (Rule-based behavior)และพฤติกรรมแบบที่ อาศัยการประยุกต์ใช้ความรู้ต่างๆเกี่ยวกับการบิน (Knowledge-based behavior) ซึ่งตัวแปรที่มีความสัมพันธ์นี้แบ่งออกได้เป็น 2 กลุม่ คือ กลุ่มปัจจัยภายนอก ได้แก่การจัดการในการตั้งใจ(attention management) การจัดการข้อมูลข่าวสาร (information management) ศักยภาพทางพุทธิปัญญา (cognitive efficiency) การทำ งานเป็นอัตโนมัติ (automaticity efficiency) พลวัตการสื่อ สารระหว่างบุคคล (inter-personal dynamics) กลุ่มปัจจัยคั่นกลาง คือ การตระหนักรู้สถานการณ์ (situation awareness) 3 ระดับ ได้แก่ การรับรู้ (perception) การเชื่อมโยงความสัมพันธ์ภาวะวิกฤติกับการบิน (comprehension) และ การฉายภาพอนาคตของ ภาวะวิกฤติ (projection) ตามลำ ดับ ประชากรที่ศึกษาเป็นนักเรียนนักบินที่ผ่านการฝึกอบรมในสถานการณ์จำ ลองจำ นวน 51 คน ของบริษัทการบินไทย รุ่นปี พ.ศ.2547 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ส่วนคือ แบบสอบถามเกี่ยวกับปัจจัยภายนอก แบบวัดความสามารถด้านการตระหนักรู้สถานการณ์ และการจัดการภาวะวิกฤติทางการบิน ชึ่งได้ประยุกต์มาจากการทดสอบใน สถานการณ์จำ ลอง (Flight simulator) การวิเคราะห์ข้อมูลทำ โดยการความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้น (Structural Equation Model) ผลการศึกษาพบว่า พฤติกรรม การจัดการภาวะวิกฎติแบบที่อาศัยกฎระเบียบข้อบังคับตามคู่มือทางการบิน ได้รับอิทธิพล จากการตระหนักรู้สถานการณ์ระดับที่3 คือ การฉายภาพอนาคตของภาวะวิกฎติ และพฤติกรรมแบบที่อาศัยการประยุกต์ใช้ความ รู้ต่างๆเกี่ยวกับการบิน ได้รับอิทธิพลจากการรับรู้ อย่างมีนัยสำ คัญทางสถิติ ผลการวิจัยในส่วนของการตระหนักรู้สถานการณ์ ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อระดับการรับรู้ คือ ศักยภาพทางพุทธิปัญญา และการจัดการในการตั้งใจ ระดับการเชื่อมโยงสัมพันธ์ ภาวะวิกฎติกับการบิน คือ ปัจจัยการจัดการข้อมูลข่าวสาร และ ระดับการฉายภาพอนาคตภาวะวิกฎตินั้นๆ (Projection) คือ การ ทำ งานเป็นอัตโนมัติ รูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นตามสมมติฐานมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (chi-square = 13.72, p = 0.25 , GFI= 0.95, AGFI = 0.77 , df = 11, RMSEA = 0.046 ) ข้อเสนอแนะ 1) แบบทดสอบการจัดการภาวะวิกฤติ ควรจะเพิ่มเข้าไปกับการวัดโดยวิธีการสังเกตจากผู้ประเมิน เพื่อเป็น ข้อมูลสนับสนุนการให้คะแนนของผู้ประเมิน 2) สร้างกลุ่มสัมมนาระหว่างนักบินเพื่อแลก เปลี่ยนประสบการณ์ในการตัดสินใจ เกี่ยวกับภาวะวิกฤติทางการบิน 3) ควรผนวกเนื้อหาเกี่ยวกับปัจจัยห้าด้านในบทเรียนของนักเรียนนักบินเพื่อเพิ่มศักยภาพในการจัดการ ภาวะวิกฤติทางการบิน 4) ควรให้ความสนใจปัจจัยพลวัตการสื่อสารระหว่างบุคคล เพิ่มมากขึ้นเพื่อการทำ งานเป็นทีมที่ดี
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2006
Modified: 2553-06-14
Issued: 2010-06-01
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740471013
CallNumber: TH P192f 2006
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4236888.pdf 1.39 MB194 2024-09-12 19:39:08
ใช้เวลา
0.262082 วินาที

Panida Chuenchom
Title Contributor Type
Factors related to situation awareness and crisis management in a viation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panida Chuenchom
Teeradej Chai-Aroon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Teeradej Chai-Aroon
Title Creator Type and Date Create
The study of factors affecting labors' decision making to enrol in The National Skill Standard Test : case study of labors in the accredited garages
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Saroj Changpien
วิทยานิพนธ์/Thesis
Intention to revisiting on private hospital in Bangkok metropolis
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Suvimon Sanveingchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Psychological and safety belief factors related to safety behavior in motorcycle driving of the young
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Phongkultorn Rojviroon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between quality of work life and job performance for Police Office-Crime Prevention and Suppression Division : case study Thonglor Metropolitan Station
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Priwan Thaoprom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors related to job security among the community hospitals' officials in Lopburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Adtaporn Tantiwut
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors related to situation awareness and crisis management in a viation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Panida Chuenchom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting the team innovation of research and development projects in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Porntida Visaetsilapanonta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Participatory action research for network development of orphans due to AIDS
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Dusadee Charoensuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
The reletionships between family functioning and self-esteem early adolescents in Kanchanaburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Sriwinan Tungsuwannawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Social network analysis : a case study of anti-drug addiction networks in Suphanburi province Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Pattama Suphunnakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of parenting roles promotion model for participation in early childhood learning development
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon;Supavan Phlainoi;Wattana Makkasman
Suchada Ngampornsukswadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Buddhist university's students and social activism : a case study of the attitude of Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Phanom Sangha College's students toward thier social activism
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon;Pagorn Singsuriya
Boorakorn Boriboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of the network-based operation model of the sub-district health insurance funds committees
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon;Kovit Puang-ngam;Wanee Pinprateep
Bancha Promdit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting the decision-making ability of the basic educational institution committee in secondary schools
มหาวิทยาลัยมหิดล
Siriporn Yamnill;Teeradej Chai-Aroon;Darunee Jumpatong
Kiatidumgeng Kumsura
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of competency model of small-scale fishers in fishery co-management
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon
Natthita Rojchanaprasart
วิทยานิพนธ์/Thesis
Researach administration competencies in the public sector
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Teeradej Chai-Aroon;Montri Chulavatnatol
Wiparat De-Ong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Occupational transition to occupational well-being of nurses' productive aging
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Teeradej Chai-Aroon;Sulee Tongvichean
Suvimon Sanveingchan.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Women self-empowerment process : case study of women living with HIV/AIDS
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon;Praphaphan Un-Ob;Pimpawun Boonmongkon
Kanokporn Jaroenrith.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-evaluation model of Sasjha Sasomsup network for life cycle morality development ; Trat province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Praphaphan Un-ob;Teeradej Chai-Aroon;Thippawal Srijantr
Naphat Prapasuchat.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors associated with kidney damage among Thais with lupus nephritis
มหาวิทยาลัยมหิดล
Fongcum Tilokskulchai;Siriorn Sindhu;Anirut Pattaragarn;Teeradej Chai-Aroon
Wimonwan Lertwongpaopun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a support system for undergraduate students with visual impairment in higher education institutions
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pimpa Kachondham;Pairuch Borvornsompong;Teeradej Chai-Aroon
Tam Jatunam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,603
รวม 2,607 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 1,194 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 1 ครั้ง
รวม 1,196 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48