แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A musicological analysis of Thai-advertising jingles during 1989-2000
เพลงประกอบภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ของไทยระหว่างปี 2532-2543

LCSH: Advertising -- Thailand
LCSH: Musical analysis -- Thailand
Abstract: The research objectives were to study firstly the creative thinking process of advertisements and jingles on TV, and secondly the forms, characteristics, and content of TV commercial jingles, during 1989-2000. Data collection was achieved through in-depth interviews with commercially-involved people and associated parties, and through a related literature review. The study found that the creative thinking process of advertisements was often carried out by brainstorming. Basically, the creation of each commercial had to conform to the direction specified by the product owner, which included 1) target group, 2) marketing objectives, 3) advertising objectives, 4) product positioning, and 5) unique selling point. As for the creative thinking process of jingles, the study found that most of the composers composed jingles in accordance with the direction specified by the advertising agency. However, the songs composed could be categorized in term of inspiration as follows: 1) the songs composed without inspiration, 2) the songs composed with personal inspiration, and 3) the songs composed with inspiration together with other factors. The study of forms, characteristics, and content of commercial jingles during 1989-2000 found that the musical characteristics were not complicated, that the melody was easily caught by the ears, and that the lyrics contained poetic and colloquial diction. Additionally, figurative language was also found in the lyrics, this included reduplication, alliteration, simile, metaphor, and symbolization. The study of the 12 sample jingle contents found that the contents concerned 2 topics: 1) the contents used for providing details of the product and for persuading the consumer/target group to buy or use the service of the product, and 2) the contents describing, explaining events to create emotion in conformity with the commercial story without mentioning the product in the lyrics. It is concluded that the jingles awarded the Best Jingle Award during 1989-2000 have the following important characteristics as follows. 1) The jingle was in line with the advertising objective and had content and musical characteristics that conformed to the advertising pictures. 2) The jingle was able to present all contents within the fixed time frame. 3) The jingle contained simple and straightforward language. 4)The jingle contained simple musical characteristics; its lyrics and melody were easy to remember. 5) The jingle contained informal language.
Abstract: เพลงประกอบภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ของไทยระหว่างปี 2532-2543 เป็นงานวิจัยที่มีวัตถุประสงค์ ในการศึกษาอยู่ 2 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษากระบวนการคิดสร้างสรรค์งานโฆษณาและเพลงโฆษณา 2) เพื่อศึกษารูปแบบ ลักษณะ และเนื้อหาในเพลงโฆษณา ช่วงระหว่างปี 2532-2543 โดยใช้วิธีการเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึก จากบุคคล ในวงการโฆษณาและผู้ที่เกี่ยวข้อง รวมถึงการเก็บข้อมูลจากเอกสาร จากการศึกษาพบว่า กระบวนการคิดสร้างสรรค์งานโฆษณานั้น มักปฏิบัติงานและระดมสมองร่วมกันเป็น กลุ่ม โดยการสร้างสรรค์งานโฆษณาแต่ละชิ้นต้องคำนึงถึงแนวทางที่บริษัทเจ้าของสินค้าได้กำหนดไว้เป็นหลักอันได้แก่ 1) กลุ่มเป้าหมาย 2) วัตถุประสงค์ทางการตลาด 3) วัตถุประสงค์ทางการโฆษณา 4) จุดยืนของสินค้า และ 5) จุดขายของ สินค้า ในส่วนของกระบวนการคิดสร้างสรรค์เพลงโฆษณานั้น จากการศึกษาพบว่า ผู้ประพันธ์เพลงส่วนใหญ่จะประพันธ์ เพลงให้สอดคล้องกับแนวทางที่บริษัทโฆษณากำหนดไว้ อย่างไรก็ตาม จากการวิจัย สามารถจำแนกเรื่องของแรงบันดาล ใจไว้ได้ 3 ลักษณะ คือ 1) เพลงที่ประพันธ์โดยไม่อาศัยแรงบันดาลใจ 2) เพลงที่ประพันธ์โดยอาศัยแรงบันดาลใจเฉพาะตัว และ 3) เพลงที่ประพันธ์โดยอาศัยแรงบันดาลใจผสมกับปัจจัยแง่อื่นๆ จากการศึกษา รูปแบบ ลักษณะ และเนื้อหาในเพลงโฆษณา ช่วงระหว่างปี 2532-2543 นี้ พบว่า มีลักษณะทาง ดนตรีที่ไม่ซับซ้อน ใช้ท่วงทำนองที่ฟังง่ายและมีลักษณะของการใช้ภาษาคำกลอน และ ภาษาพูด อยู่ในเนื้อร้อง นอกจากนี้ ยังมีประเภทของภาษาภาพพจน์ปรากฏอยู่ในเนื้อร้อง ได้แก่ การซ้ำคำ การเล่นเสียง การอุปมา การอุปลักษณ์ และ การใช้ สัญลักษณ์ ในส่วนของเนื้อหา จากการศึกษากลุ่มตัวอย่างทั้ง 12 เพลง พบว่า มีอยู่ด้วยกันทั้งสิ้น 2 ประเด็น คือ 1) เนื้อหา ของเพลงโฆษณาที่เป็นการให้รายละเอียดของสินค้า และ เชิญชวนให้ผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมาย ซื้อหรือใช้บริการของสินค้า และ 2) เนื้อหาของเพลงที่เป็นการพรรณนา อธิบายถึงเรื่องราวเหตุการณ์ เพื่อให้ได้อารมณ์สอดคล้องกับเรื่องราวในภาพ โฆษณา โดยไม่มีลักษณะของสินค้าอยู่ในเนื้อร้อง อย่างไรก็ตาม จากการศึกษาตามวัตถุประสงค์ของงานวิจัยชิ้นนี้ สรุปได้ว่า เพลงโฆษณาที่ได้รับรางวัลเพลง ประกอบภาพยนตร์โฆษณายอดเยี่ยมระหว่างปี 2532-2543 นั้น มีลักษณะสำคัญดังนี้ 1) เพลงโฆษณาต้องตอบรับกับวัตถุประสงค์ทางการโฆษณา และมีเนื้อหา และลักษณะของดนตรีที่สอด คล้องกับภาพโฆษณา 2) สามารถสื่อสารเนื้อหาที่นำเสนอทั้งหมดได้ในระยะเวลาที่กำหนด 3) มีลักษณะการใช้ภาษาที่เข้าใจง่าย ตรงประเด็น 4) มีลักษณะทางดนตรีที่ไม่ซับซ้อน เนื้อร้อง และทำนองสามารถจดจำได้ง่าย 5) ใช้ภาษาที่ไม่เป็นทางการ
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2553-03-24
Issued: 2010-02-15
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740450377
CallNumber: TH S967ms 2004
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Music
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4237129.pdf 8.92 MB210 2024-08-17 15:40:19
ใช้เวลา
0.286371 วินาที

Suvaporn Atthasook
Title Contributor Type
A musicological analysis of Thai-advertising jingles during 1989-2000
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suvaporn Atthasook
Anak Charanyananda
วิทยานิพนธ์/Thesis
Anak Charanyananda
Title Creator Type and Date Create
Music in Roman Catholic Mass of Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anak Charanyananda
Jittapim Yamprai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A musicological analysis of Thai-advertising jingles during 1989-2000
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anak Charanyananda
Suvaporn Atthasook
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of Christian hymn service in the church of Christ in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Denny Euprasert;Anak Charanyananda;Kitti Sripouraya
Dusanee Boonyasangawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Musical materials and structures of music in the movie Star Wars composed by John Towner Williams
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vijit Jitrangsan;Kitti Sripouraya;Anak Charanyananda
Wittaya Woramit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Attitude of second lower secondary school students in Dramatic Arts College toward music theory course
มหาวิทยาลัยมหิดล
Udom Aroonratana;Kitti Sripouraya;Anak Charanyananda
Jaruwan Suriyawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
State and problems of teaching music subjects from an elective subjects area at the upper secondary education level, under the jurisdiction of Department of General Education, Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nopanand Chanorathaikul;Anak Charanyananda;Narongchai Pidokrajt
Nipan Wannawech
วิทยานิพนธ์/Thesis
Expectations of mathayomsuksa 3 students from taking music courses in Demonstration Schools under the Ministry of University Affairs, Bangkok, Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nopanand Chanorathaikul;Narongchai Pidokrajt;Kitti Sripouraya;Anak Charanyananda
Jiraporn Panomvana Na Ayudhya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Physical properties and sonic order of the hnae in Chiang Mai province Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anak Charanyananda;Narongchai Pidokrajt
Eakkachai Nadee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of the selected bachelor of music programs majoring jazz studies in the United States of America, England, Canada, Australia and Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Trakarnrung;Anak Charanyananda
Nattapon Fungaugsorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Parental involvement in the development of young piano students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Trakarnrung;Anak Charanyananda;Karnyupha Jittivadhna
Pimonmas Promsukkul.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-assessment : student journal for Thai private piano student aged between 8-10 year old
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sakchai Hirunrux;Anak Charanyananda
Jittinee Isipradit.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dr. Sugree Charoensook music education reformist
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Trakarnrung;Poonpit Amatyakul;Anak Charanyananda
Somsak Leesawadtrakul.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A case study exploring Piano pedagogy in Yangon, Myanmar
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anak Charanyananda;Fyr, Kyle R.
Aung, Chan Nyein
วิทยานิพนธ์/Thesis
The ideal Thailand music institute in higher education in the 21st Century
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Trakarnrung;Anak Charanyananda;Rangsiphan Khaengkhan
Saya Thuntawech.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The application of Jean-Marie Londeix method on Saxophone intonation technique for Mahidol University College of Music students, Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Fyr, Kyle R.;Anak Charanyananda
Zhang, Xu
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the effects of harmony listening on wind instrument students to enhance music performance
มหาวิทยาลัยมหิดล
Fyr, Kyle;Anak Charanyananda;Ni-on Tayrattanachai
Prapassorn Puangsamlee
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of the composition and interaction between bass and drums of three selected tunes from live at tonic by Christian Mcbride
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kom Wongsawat;Anak Charanyananda
Nattawut Sridech
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of Ray Brown's Bebop idiom and modal walking Bass line in three selected tunes from Way Out West by Sonny Rollins
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kom Wongsawat;Anak Charanyananda
Rawin Buathong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The music teacher training model for program trainers to develop lifelong learning competencies
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anak Charanyananda;Narongchai Pidokrajt;Pansak Polsaram;Treetip Boonyam
Nicha Chansitthichok
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of Gilad Hekselman's improvisation in bass-less trio based on John Raymond & Real feels
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kom Wongsawat;Anak Charanyananda
Jutichoke Assarasakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Note grouping: a new perspective of interpretation applied to the bassoon concerto in b-flat major, K.191 by W.A. Mozart
มหาวิทยาลัยมหิดล
Schaub, Christopher;Anak Charanyananda
Mengni, Guo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 9
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,907
รวม 2,916 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 204,717 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 675 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 533 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 43 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 21 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 206,047 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48