แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Performance of the complaints handling officers in the Universal Health Coverage Project
การปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่รับเรื่องราวร้องทุกข์ในโครงการสร้างหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า

LCSH: Compliance
LCSH: Employees -- Rating of
Abstract: The objective of this study was to improve the performance of the complaints handling officers in universal health coverage and, at the same time, to identify any factors that might have a negative impact on the performance of these officers. Also, it was an opportunity for these officers to provide suggestions or complaints about insufficiently handled complaints that they might have come across. The questionnaires were mailed to 516 complaints handling officers working in the hospital governed by the Ministry of Public Health. Data analysis was done by using percentile, mean, standard deviation and stepwise multiple regression analysis. The results from this study indicate that 86.24 percent of the complaints handling officers are working in community hospitals. Only 79.07 percent of the participating officers have had formal training on the guide lines of government universal health coverage. The number of officers who have received training in techniques and methodology in handling complaints was 52.13 percent. The most commonly used channel for lodging a complaint was through the officers handling complaints (95.93 percent) and followed by 90.31 percent for telephone complaints. The performance of complaints handling officers was very satisfactory. The officers’ knowledge of benefits in universal health coverage was fair and officers had a high opinion of universal health coverage. Motivation in job performance and support from supervisors were also fair. Predictive factors, having an effect p<0.05, were method and technique in handling complaints, attitude toward universal health coverage, motivation, and supervisor support. These predictive factors amounted to 26.10 percent. As a result of this study, the suggestions are as follows: the complaint handling office should be located on site and, at the same time, there should also be an off site complaints office so that people can feel free to complain without worry. There should be a clear and precise job description and duty for the complaint officers to follow. Supervisors should provide, in writing, a policy for job performance. There should be on-going performance improvement seminars for officers. Also, meetings between officers and supervisors should be held periodically, so that, there is on-going communication between the two. The officers should realize the importance of recording all performance in handling complaints. Finally, there should be a periodic performance evaluation of all officers to help improve the complaint handling process
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการปฏิบัติงาน ของเจ้าหน้าที่รับเรื่องราวร้องทุกข์ในโครงการ สร้างหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าและปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับการปฏิบัติงาน ปัญหาอุปสรรค และข้อเสนอแนะ ในการปฏิบัติงาน กลุ่มตัวอย่างคือ เจ้าหน้าที่รับเรื่องราวร้องทุกข์ในโครงการสร้างหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า ของโรงพยาบาลในสังกัดสำนักงานปลัดกระทรวงสาธารณสุขจำนวน 516 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้ แบบสอบถามและการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอย พหุแบบขั้นตอน (Stepwise Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่า เจ้าหน้าที่รับเรื่องราวร้องทุกข์ส่วนใหญ่ปฏิบัติงานอยู่ในโรงพยาบาลชุมชนคิดเป็น ร้อยละ 86.24 กลุ่มตัวอย่างร้อยละ 79.07 เคยได้รับการฝึกอบรมเกี่ยวกับการดำเนินงานตามโครงการสร้าง หลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า และร้อยละ 52.13 เคยได้รับการอบรมเกี่ยวกับเทคนิคและวิธีการรับเรื่องราวร้องทุกข์ ช่องทางการรับเรื่องราวร้องทุกข์ที่เปิดให้บริการมากที่สุดคือ มาติดต่อด้วยตนเอง คิดเป็นร้อยละ 95.93 รองลงมา คือการให้บริการทางโทรศัพท์ ร้อยละ 90.31 การปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่รับเรื่องราวร้องทุกข์โดยรวมอยู่ในระดับ ดี ความรู้เกี่ยวกับสิทธิประโยชน์ในการสร้างหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าอยู่ในระดับปานกลาง ทัศนคติต่อ นโยบายการสร้างหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าอยู่ในระดับดี แรงจูงใจในการปฏิบัติงานอยู่ในระดับปานกลาง และ การสนับสนุนจากผู้บังคับบัญชาอยู่ในระดับปานกลาง โดยที่ตัวแปรการฝึกอบรมเกี่ยวกับวิธีการรับเรื่องราวร้อง ทุกข์ เทคนิควิธีการรับเรื่องราวร้องทุกข์ ทัศนคติต่อนโยบายการสร้างหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า แรงจูงใจใน การปฏิบัติงาน และการสนับสนุนจากผู้บังคับบัญชา เป็นตัวแปรที่มีความสัมพันธ์ และสามารถทำนายการ ปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่รับเรื่องราวร้องทุกข์ในโครงการสร้างหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าได้อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติ (p < 0.05) โดยตัวแปรทั้งหมดสามารถร่วมกันทำนายได้ร้อยละ 26.10 จากการวิจัยมีข้อเสนอแนะว่าในด้านนโยบาย ควรสนับสนุนให้มีการตั้งหน่วยงานรับเรื่องราวร้อง ทุกข์ทั้งในหน่วยบริการและที่เป็นอิสระจากหน่วยบริการ มีการกำหนดกรอบอัตรากำลังและบทบาทหน้าที่ของ ผู้ปฏิบัติงานรับเรื่องราวร้องทุกข์ที่ชัดเจน ด้านผู้บริหารควรกำหนดนโยบายการดำเนินงานเป็นลายลักษณ์อักษร จัด อบรมผู้ปฏิบัติงานอย่างต่อเนื่อง มีการจัดประชุมแลกเปลี่ยนความคิดเห็นระหว่างผู้ปฏิบัติงานและผู้บริหารอย่าง สม่ำเสมอ ด้านผู้ปฏิบัติควรตระหนักถึงความสำคัญในการจดบันทึกการดำเนินงานทุกครั้ง และมีการประเมินผล การปฏิบัติงานเป็นระยะสม่ำเสมอเพื่อการพัฒนาระบบงานให้มีประสิทธิภาพ
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2004
Modified: 2553-03-22
Issued: 2010-02-11
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740448887
CallNumber: TH D738pf 2004
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4237823.pdf 774.52 KB33 2020-07-16 22:19:24
ใช้เวลา
0.253593 วินาที

Doungnapa Pichetkul
Title Contributor Type
Performance of the complaints handling officers in the Universal Health Coverage Project
มหาวิทยาลัยมหิดล
Doungnapa Pichetkul
Supavan Phlainoi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Supavan Phlainoi
Title Creator Type and Date Create
The development of teachers' networks for self-development concerning the learning process of students under Phranakhonsiayutthaya educational service area office 1 and 2
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Maream Sormad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Predicting husband-to-wife and wife-to-husband marital aggression : a study of Thai married persons in and academic institute
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Sersri Sopikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sexual health behavior of female child workers in Samutprakan province, Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Sarita Srimaroeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting family's capabilities on oral self-care and deciduous caries among pre-school children in Ubonratchathani province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Kridsana Wuttisin
วิทยานิพนธ์/Thesis
The participation of parents in the inclusive education of children with special needs under the Office of the National Primary Education Commission, Banpong, Ratchaburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Amporn Sajjaweerawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The potentiality of the sub-district health officers in Nakhon Pathom province for performing the quality assurance scheme
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Sunipol Phongam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors related to the family relationship of the women administrative leaders in government service in the Bangkok Mftropolitan area
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Cheevinphan Dhitayarak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Revitalization of Wan Lai tradition : factors and consequences, Bang Saen, Chonburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Jesda Sunalai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors related to the organization commitment of automobile company employees
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Pimchanok Phengnaren
วิทยานิพนธ์/Thesis
The family environment of bi-cultural adolescents at International Schools in Bangkok and periphery
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Nawarat Phayungkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Performance of the complaints handling officers in the Universal Health Coverage Project
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Doungnapa Pichetkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Breach of discipline of teachers employed in Bangkok Metropolitan administration : situation, trends, and solutions
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Sarintee Rugsakeaw
วิทยานิพนธ์/Thesis
Awareness about premarital health screening of the employee in Prachinburi province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Busaba Swaengpon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Work conditions and problem analysis in postmortem examination in community hospital
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Siriporn Lunsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The evaluation of return on investment on training for the trainer project
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Taninrat Rattanapongpinyo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Competencies of monks as change agents : a case study in Kanchanaburi
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi
Sombat Pruettikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ethics of sexual health among school adolescents in Nakornratchsima province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Chai Podhisita;Pagorn Singsuriya
Nussara Vichitkaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Health behavior on risk reduction and health outcome among pregnant women over 35 years old : an analysis of linear structural relationship model
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Buppha Sirirassamee;Rasig Roungsipragarn
Sommai Kochanam
วิทยานิพนธ์/Thesis
The participation of community's leader in crime provention : a case study in Bangplad, Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Sirirat Choonhaklai;Thatchai Pitaneelaboot
Suwin Kulratkitiwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Evaluation of competency of the crime watch volunteers in the Samreah Police station ares
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Taveechai Viriyakosol
Kittipat Chachaeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Determinants of lifestyle contributing to risk of coronary heart disease among junior high school students in Phuket province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Boonyong Keiwkarnka;Thavatchai Vorapongsathorn
Prapornsri Narintaruksa
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of parenting roles promotion model for participation in early childhood learning development
มหาวิทยาลัยมหิดล
Teeradej Chai-Aroon;Supavan Phlainoi;Wattana Makkasman
Suchada Ngampornsukswadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development process of corporate social responsibility consciousness indicators of banking business in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nawarat Phlainoi;Supavan Phlainoi;Pipat Yodprudtikan
Non Vorlapanit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an integrated online-learning model for the visually impaired students at university
มหาวิทยาลัยมหิดล
Uthaithip Jiawiwatkul;Supavan Phlainoi;Vatcharin Hamratanaphon
Paranee Kunses
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a community-based prehospital care management model for emergency volunteers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Adisak Palitponkarnpim;Pragai Jirojanakul
Taweewun Chaleekrua
วิทยานิพนธ์/Thesis
Researach administration competencies in the public sector
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Teeradej Chai-Aroon;Montri Chulavatnatol
Wiparat De-Ong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Transitional process to independent living of persons with physical disabilities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Kitipat Nontapattamadul;Jitprapa Sri-on
Saisunee Tubtimtes
วิทยานิพนธ์/Thesis
A model of environmental education network for the development of school curriculum regarding local-related content in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Porntida Visaetsilapanonta;Supavan Phlainoi;Pan Kimpee
Maream Sormad
วิทยานิพนธ์/Thesis
The process of resilience promotion in school children in an urban slum area
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Nawarat Phlainoi;Suriyadeo Tripathi
Sompoch Ratioran
วิทยานิพนธ์/Thesis
Occupational transition to occupational well-being of nurses' productive aging
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Teeradej Chai-Aroon;Sulee Tongvichean
Suvimon Sanveingchan.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Corporate social responsibility communication model for balancing efficiency of business corporation and stakeholders in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Parichart Sthapitanonda;Pipat Yodprudtikan
Untika Soranunsri.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Surveyor competency model for the Thai healthcare accreditation program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Supavan Phlainoi;Nawarat Phlainoi;Anuwat Supachutikul
Apakorn Supunya.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Management of invasive alien species - water hyacinth : an alternative for corporate social responsibility activities of factories
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sansanee Choowaew;Supavan Phlainoi;Kulvadee Kansuntisukmongkol
Aatjima Hanchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
The quality of new generation teachers in Thai context ‪
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nawarat Phlainoi;Supavan Phlainoi;Somkiat Chobphol
Jatuporn Wisitchotiaungkoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 9
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,164
รวม 2,173 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 207,058 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 677 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 538 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 43 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 24 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 208,399 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48