แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Reading strategies and strategy instruction to improve reading comprehension for first year nursing students at Mahidol University
กลวิธีการอ่านและการสอนกลวิธีการอ่านเพื่อปรับปรุงการอ่านแบบจับใจความของนักศึกษาพยาบาลระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยมหิดล

LCSH: Nursing students
LCSH: Language and languages -- Study and teaching
LCSH: Learning strategies
LCSH: Reading comprehension
LCSH: Reading (Higher education)
Abstract: The purpose of this research is 1) to investigate reading strategies used by first year nursing students at Mahidol University when reading texts, 2) to investigate reading strategies used by the subjects while they are doing cloze passages and open-ended comprehension questions, and 3) to assess the effects of strategy instruction on the experimental group when compared to the control group. The instruments used in the study were a background questionnaire, semi-structuredinterviews, and reading comprehension tests. The subjects of the study were eight first year undergraduate students at Ramathibodi Nursing School of Mahidol University in the academic year 2002. The results from the interviews revealed that, overall, students in the highscoring group used strategies slightly more often than students in the low-scoring group. Students both in the high-scoring and low-scoring groups used cognitive strategies most often. In the think-aloud protocols, students in the high-scoring group and the low-scoring group used compensation and metacognitive strategies at the moderate level. On the second test, after the experimental group had received strategy instruction, the group improved reading comprehension on the question requiring the subjects to identify the main idea. The control group, that did not receive the strategy instruction, also improved reading comprehension on the main idea question. Therefore, explicit instruction in reading strategies entailed no significant improvement on the students’ comprehension and performance on comprehension questions
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากลวิธีการอ่านของนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่หนึ่ง มหาวิทยาลัย มหิดล ในขณะที่อ่านเนื้อเรื่องภาษาอังกฤษ 2) ศึกษากลวิธีการอ่านของนักศึกษาในขณะที่ทำ แบบฝึก หัดโคลซและตอบคำ ถามความเข้าใจท้ายเรื่องที่อ่าน และ 3) ประเมินผลกระทบของการสอนกลวิธี การอ่านที่มีต่อกลุ่มทดลองโดยเปรียบเทียบกับกลุ่มควบคุม เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และ แบบทดสอบการอ่านจับใจความของเนื้อเรื่องภาษาอังกฤษ กลุ่ม ตัวอย่างของงานวิจัยนี้คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีที่หนึ่ง 8 คน ซึ่งกำ ลังศึกษาอยู่ที่คณะ พยาบาลศาสตร์ รามาธิบดี มหาวิทยาลัยมหิดล ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ จากการสัมภาษณ์ระบุว่านักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษา อังกฤษสูงใช้กลวิธีการอ่านในระดับที่สูงกว่าเล็กน้อยจากระดับนักศึกษาที่มีผลสัมฤิทธิ์ทางการเรียน ตํ่า ในส่วนของ Think-aloud protocols, นักศึกษาทั้งกลุ่มระดับคะแนนตํ่าและกลุ่มระดับคะแนนสูง ใช้กลวิธีทางด้าน Cognitive อยู่ในระดับสูงกว่ากลวิธีอื่นๆ โดยที่นักศึกษาทั้งในระดับคะแนนตํ่าและ สูงใช้กลวิธีทางด้าน Compensation และ Metacognitive ในระดับปานกลาง โดยเฉลี่ยแล้วกลุ่ม ทดลองมีการพัฒนาการอ่านแบบจับใจความดีขึ้นในส่วนของการตอบคำ ถามที่ต้องการให้นักศึกษา บ่งชี้ใจความสำ คัญของเนื้อเรื่องภายหลังจากที่กลุ่มทดลองนี้ได้รับการสอนกลวิธีการอ่านแต่ในขณะ เดียวกันกลุ่มควบคุมซึ่งไม่ได้รับการสอนกลวิธีการอ่านก็มีการพัฒนาที่ดีขึ้นในส่วนของการตอบคำ ถามแบบเดียวกัน ดังนั้น การสอนกลวิธีการอ่านแบบชัดเจนไม่มีผลสัมฤทธิ์อย่างมีนัยสำ คัญต่อนัก ศึกษาในกลุ่มทดลอง
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2003
Modified: 2553-02-08
Issued: 2009-12-24
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740437346
CallNumber: TH S967re 2003
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4336667.pdf 143.3 MB308 2025-01-15 14:00:31
ใช้เวลา
-0.742777 วินาที

Sutthima Wanpeng
Title Contributor Type
Reading strategies and strategy instruction to improve reading comprehension for first year nursing students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sutthima Wanpeng
Heaton, Suzanne
วิทยานิพนธ์/Thesis
Heaton, Suzanne
Title Creator Type and Date Create
Communication anxiety for the basic signal officers in the English classroom at the signal school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Heaton, Suzanne
Jirapan Udomkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reading strategies and strategy instruction to improve reading comprehension for first year nursing students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Heaton, Suzanne
Sutthima Wanpeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
A case study of Thai EFL university learners' oral responses to spoken questions
มหาวิทยาลัยมหิดล
Heaton, Suzanne Leslie
Rathawan Suk-A-Nake
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural knowledge in English for advanced diploma in hospitality students in Rajamangala Institute of Technology
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dhanan Chantrupanth;Heaton, Suzanne
Boonyarit Omanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of the needs and problems of business administration students and of employees as a basis for materials selection for the English for business course at Ubon Ratchathani Univeristy
มหาวิทยาลัยมหิดล
Heaton, Suzanne;Broughton, Maurice M.
Tiraporn Sriboonyong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,378
รวม 3,385 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 64,354 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 65 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 64,450 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48