แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Student teachers' reflective thinking : an exploration on collaborative teaching of experienced and inexperienced efl student teachers
การคิดสะท้อนของนักศึกษาฝึกสอน : การศึกษาประสิทธิผลของการสอนร่วมกันระหว่างนักศึกษาฝึกสอนผู้มีประสบการณ์และไม่มีประสบการณ์การสอนภาษาอังกฤษที่มีต่อความสามารถในการคิดสะท้อน

LCSH: Team learning approach in education
LCSH: Teaching teams -- Training of
LCSH: Student teaching -- Thailand
Abstract: The purpose of the present study was to examine the effects of collaborative teaching between inexperienced and experienced student teachers on their reflective thinking and how different teaching experiences varied the ability to reflect. The study was conducted in a natural context where the inexperienced student teachers were paired with the experienced ones to co-teach as part of the requirement of a practicum course. The participants were seven EFL student teachers who enrolled for an MA program in one Thai university. Data were collected from pre- and postteaching interviews, written journals, and classroom observations. Reflections prior to and after teaching practices were compared to determine the extent to which collaborative teaching led to changes in levels of thinking. Degrees or levels of reflective thinking were categorized as recall (R1), rationalization (R2), and reflectivity (R3) levels. Data revealed that reflections of the student teachers at the end of teaching practices were at higher levels than reflections prior to teaching practices. The changes in reflections were depicted by four indicators which were 1) changes in perspectives about effectiveness of teaching, 2) changes in perceptions of approaches to solve problems, 3) changes in perceptions of self and others, and 4) changes in perspectives to accept others’ feedback. In addition, teaching experience significantly affected the participants’ ability to think reflectively. The inexperienced teachers were found to reflect at R1 level prior to co-teaching, and then to have extended their thinking to R2 level after co-teaching. The experienced teachers reflected at R2 level before teaching period, and changed to R3 level after co-teaching. Data showed that the inexperienced and experienced student teachers reflected and developed their thinking differently depending on teaching topics. The findings suggest that EFL teacher educators should incorporate collaborative teaching into teacher training programs in order to enhance student teachers’ self-evaluation, problem-solving skills, concerns for others, and openmindedness.
Abstract: งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาดูว่าการสอนร่วมกันระหว่างนักศึกษาฝึกสอนที่เคยมีประสบการณ์การ สอนและนักศึกษาที่ไม่เคยมีประสบการณ์การสอนภาษาอังกฤษมีผลต่อการคิดสะท้อนของนักศึกษาอย่างไร นอกจากนี้ยังมุ่งศึกษาว่าความแตกต่างของประสบการณ์การสอนมีผลต่อวิธีคิดสะท้อนกลับหรือไม่ ผู้วิจัยได้เก็บ รวบรวมข้อมูลจากนักศึกษาฝึกสอนที่มีการจัดคู่ฝึกสอนในสถานการณ์จริง ในวิชาการฝึกสอนภาษาอังกฤษ หลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาศาสตร์ประยุกต์ โดยศึกษาจากนักศึกษาทั้งหมดในหลักสูตร จำนวน 7 คน ด้วยวิธีสัมภาษณ์ก่อนและหลังการฝึกสอน สังเกตการณ์การสอนในแต่ละครั้ง และรวบรวมความคิด สะท้อนหลังการสอนแต่ละครั้งที่นักศึกษาเขียนบันทึกไว้ ในการวิเคราะห์ข้อมูลระดับความคิดของนักศึกษาจัด แบ่งเป็น 3 ระดับ ระดับที่ 1 การอ้างอิงประสบการณ์โดยปราศจากการคิดวิเคราะห์เกี่ยวกับประสบการณ์ ระดับที่ 2 ระดับการคิดวิเคราะห์โดยคำนึงถึงหลักการและเหตุผล เช่น ในเรื่องของการตัดสินใจอย่างใดอย่างหนึ่งในการ สอน ระดับที่ 3 ระดับการวิเคราะห์ถึงสาเหตุ ปัญหา และเสนอทางออกในการแก้ปัญหาและพัฒนาตนเอง ผลการศึกษาพบว่าหลังการสอนร่วมกันนักศึกษาทั้งสองกลุ่มมีความสามารถในการคิดสะท้อนในระดับ ที่สูงขึ้น นักศึกษาเปลี่ยนแปลงแนวคิดเกี่ยวกับประสิทธิภาพในการสอน การมองปัญหาและแก้ปัญหา การเน้น ผู้เรียนเป็นสำคัญ และ การเปิดใจรับฟังความคิดเห็นและคำแนะนำของผู้อื่นเพื่อใช้ปรับปรุงการสอนของตนเอง นอกจากนี้ยังพบว่าประสบการณ์การสอนมีผลต่อระดับความสามารถในการคิดสะท้อน ก่อนการสอนนักศึกษาที่ ไม่มีประสบการณ์แสดงความคิดเห็นจากระดับอ้างอิงในขณะที่นักศึกษาที่มีประสบการณ์จะเริ่มต้นจากระดับการ คิดวิเคราะห์ ภายหลังการฝึกสอนระดับความคิดของทั้งสองกลุ่มเปลี่ยนแปลงสูงขึ้น โดยกลุ่มที่ไม่มีประสบการณ์ สามารถเปลี่ยนไปสู่ความคิดในระดับวิเคราะห์แต่ยังจำกัดในความคิดระดับการเสนอทางแก้ปัญหา ส่วนกลุ่มที่มี ประสบการณ์เปลี่ยนแปลงไปสู่ระดับสูงสุดคือการเสนอทางออกในการแก้ปัญหา อย่างไรก็ดีพบว่านักศึกษาทั้ง สองกลุ่มแสดงออกถึงการเปลี่ยนแปลงความคิดในระดับที่แตกต่างกันขึ้นกับหัวข้อที่กำหนดให้คิดสะท้อน ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่าการเรียนการสอนเพื่อผลิตครูสอนภาษาอังกฤษสามารถนำกระบวนการสอนร่วมกันมาใช้ เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพการคิดสะท้อนของนักศึกษาที่มีต่อการสอน การรับรู้และแก้ปัญหา การสอนโดยเน้นผู้เรียน เป็นปัจจัยสำคัญในกระบวนการเรียนการสอน และการวิเคราะห์เพื่อปรับปรุงการสอนของตนเอง
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2008
Modified: 2020-04-19
Issued: 2009-07-28
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH S943s 2008
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4636261.pdf 1.84 MB257 2021-11-29 16:46:09
ใช้เวลา
-0.665497 วินาที

Sudarat Srirak
Title Contributor Type
Student teachers' reflective thinking : an exploration on collaborative teaching of experienced and inexperienced efl student teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sudarat Srirak
Kornsiri Boonyaprakob
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kornsiri Boonyaprakob
Title Creator Type and Date Create
Student teachers' reflective thinking : an exploration on collaborative teaching of experienced and inexperienced efl student teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kornsiri Boonyaprakob
Sudarat Srirak
วิทยานิพนธ์/Thesis
A structural move analysis of MA thesis discussion sections in applied linguistics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kornsiri Boonyaprakob
Chawalee Rasmeenin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Readiness for autonomous language learing : Thai University learners' beliefs about EFL learning and use of learning strategies
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kornsiri Boonyaprakob
Anchana Rukthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting learner use of a self-access center
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kornsiri Boonyaprakob
Apinya Chaythong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students' misbehavior in college EFL classes students' and teachers' perspectives
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kornsiri Boonyaprakob;Chirasiri Kasemsin Vivekmetakorn
Duangjit Sukhapabsuk.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English-Thai time expressions used by Thai efl learners
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rungpat Roengpitya;Kornsiri Boonyaprakob
Khanita Limhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students' perceptions of Thai teachers in an international program at public Thai university
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kornsiri Boonyaprakob;Chirasiri Kasemsin Vivekmetakorn;Rungpat Roengpitya
Prommin Songsirisak.
วิทยานิพนธ์/Thesis
An assessment of Vietnamese ESL learners' receptive knowledge of academic verb-noun collocations
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiwat Puntai;Kornsiri Boonyaprakob
Hoang, Tran Minh, 1984-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors contributing to willingness to communicate in English among Thai undergraduate students in the immersion program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Kornsiri Boonyaprakob;Tanporn Trakantalerngsak
Nitchamon Suvongse
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,153
รวม 2,156 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 213,774 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 683 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 553 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 43 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 24 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 215,136 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48