Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการตัดสินใจเรียนกวดวิชาของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายสายวิทยาศาสตร์ในกรุงเทพมหานคร จำแนกตามภูมิหลังของนักเรียน ใช้วิธีการวิจัย เชิงสำรวจจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายสายวิทยาศาสตร์ในกรุงเทพมหานคร ที่ตัดสินใจเรียนกวดวิชา จำนวน 384 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็น แบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.874 และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test F-test และ Scheffe
ผลการวิจัยพบว่า
1) ภูมิหลังของนักเรียนที่เป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญเป็นเพศหญิง ร้อยละ 53.6 กำลังศึกษาอยู่ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ร้อยละ 33.6 คะแนนเฉลี่ยสะสม (GPA) 3.51-4.00 ร้อยละ 53.1 กำลังศึกษาอยู่ในโรงเรียนสังกัดของสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน (โรงเรียนรัฐบาล) ร้อยละ 78.4 การศึกษาของบิดาระดับปริญญาตรี ร้อยละ 40.1 การศึกษาของมารดาระดับปริญญาตรี ร้อยละ 47.7 บิดาประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว ร้อยละ 48.2 มารดาประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว ร้อยละ 36.2 และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนของครอบครัวมากกว่า 40,000 บาท ร้อยละ 51.3
2) การตัดสินใจเรียนกวดวิชาของนักเรียนในภาพรวมทั้ง 6 ด้านอยู่ในน้ำหนักมาก โดยมีการตัดสินใจน้ำหนักมากที่สุดอันดับแรกคือ ด้านการจัดการเรียนการสอนของโรงเรียนกวดวิชา รองลงมา ด้านมุ่งหวังศึกษาต่อในคณะยอดนิยมและมหาวิทยาลัยชั้นนำ และมีการตัดสินใจน้ำหนักมาก ในประเด็น ด้านพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และด้านการแนะแนวของผู้ปกครอง และมีการตัดสินใจ
น้ำหนักปานกลางในประเด็น ด้านพัฒนาการเรียนรู้ทางสังคมของกลุ่มเพื่อนสายวิทยาศาสตร์ และ ด้านการแนะแนวของโรงเรียน
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า นักเรียนเพศต่างกันมีการตัดสินใจเรียนกวดวิชา ด้านการแนะแนวของโรงเรียน และด้านการแนะแนวของผู้ปกครองแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 นักเรียนที่มีชั้นปีที่ศึกษาต่างกันมีการตัดสินใจเรียนกวดวิชา ด้านพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และด้านการจัดการเรียนสอนของโรงเรียนกวดวิชาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นักเรียนที่มีคะแนนเฉลี่ยสะสม (GPA) ต่างกันมีการตัดสินใจเรียนกวดวิชา ด้านมุ่งหวังศึกษาต่อในคณะยอดนิยมและมหาวิทยาลัยชั้นนำ และด้านการจัดการเรียนสอนของโรงเรียนกวดวิชาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 นักเรียนที่อาชีพของบิดาต่างกันมีการตัดสินใจเรียนกวดวิชา ด้านพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และด้านมุ่งหวังศึกษาต่อในคณะยอดนิยมและมหาวิทยาลัยชั้นนำแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นักเรียนที่อาชีพ ของมารดาต่างกันมีการตัดสินใจเรียนกวดวิชา ด้านมุ่งหวังศึกษาต่อในคณะยอดนิยมและมหาวิทยาลัยชั้นนำแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และนักเรียนที่รายได้เฉลี่ยต่อเดือน ของครอบครัวต่างกันมีการตัดสินใจเรียนกวดวิชา ด้านมุ่งหวังศึกษาต่อในคณะยอดนิยมและมหาวิทยาลัย ชั้นนำ ด้านพัฒนาการเรียนรู้ทางสังคมของกลุ่มเพื่อนสายวิทยาศาสตร์ และด้านการแนะแนะของผู้ปกครองแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this research were to study and to compare what makes science students in their final years of secondary school decide to enroll in eight tutoring schools in Bangkok. Through a questionnaire factors in the students background and social impact were taken into consideration from a target group of 384 students that enrolled in tutoring schools, with a reliability level of 0.874 and using statistics to analyse the data, namely percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test and Scheffe Method.
The findings revealed that:
1) The target group was made largely of females at 53.6%. 33.6% of the target group were studying in Secondary 5. Of this target, 53.1% had an average GPA of 3.51-4.00. 78.4% were in government schools with 40.1% of their fathers graduating from university and 47.7% of their mothers graduating from university. 48.2% of the targets fathers had their own business and 36.2% of the targets mothers also had their own business. 51.3% had a combined family income above 40,000 Baht/month.
2) The main reasons for enrolling in a tutoring school were based on the curriculum and teaching materials arranged by the tutoring school, followed by the anticipation of enrolling in a popular faculty in a leading university after finishing secondary school. Also the decisions to enroll in tutoring school weighed heavily on the results of these classes given plus the recommendations from the parents with a lighter emphasis on recommendation from classmates at school or even the school itself.
3) From the hypothesis testing, results showed that the students with different gender made significantly different decisions to take tutoring lessons based on instruction of school, and on instruction of parents at .05 level. The students with different education levels made significantly different decisions in taking tutoring lessons in improving academic achievement aspect, and the tutoring schools teaching-learning operation aspects at .05 level. The students with different GPA made significantly different decisions in aiming at continuing their study in popular faculties and well-known universities aspect and the tutoring schools teaching-learning operation aspect at .05 level. The students that had different fathers occupations made significantly different decisions in improving academic achievement aspect, and in aiming at continuing their study in popular faculties and well-known universities aspect at .05 level. The students that had different mothers occupations made significantly different decisions in improving academic achievement aspect, and in aiming at continuing their study in popular faculties and well-known universities aspect at .05 level. The students with different combined family income made significantly different decisions in taking tutoring lessons in aiming at continuing their study in popular faculties and well-known universities aspect, in developing learning to socialize with friends who were interested in science aspect, and recommendation from parents aspect at .05 level.