Abstract:
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการบริหารงานกิจการนักเรียนของโรงเรียนอรุณประดิษฐ อำเภอเมือง จังหวัดเพชรบุรี จำแนกตามสถานภาพของผู้ปกครอง ใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ปกครองนักเรียน โรงเรียนอรุณประดิษฐ อำเภอเมือง จังหวัดเพชรบุรี จำนวน 196 คน ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2547 เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.98 สถิติที่ใช้ ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test, ANOVA และ เปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีของเชฟเฟ
ผลการวิจัยพบว่า
1) ผู้ปกครองที่ตอบแบบสอบถามซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ มีระดับการศึกษาปริญญาตรีและสูงกว่า จำนวน 1113 คน คิดเป็นร้อยละ 57.70 ประกอบอาชีพรับราชการ/ รัฐวิสาหกิจ จำนวน 93 คน คิดเป็นร้อยละ 47.40 มีรายได้ประจำเดือนของครอบครัวมากกว่า 15,000 บาท จำนวน 85 คน คิดเป็นร้อยละ 34.47 มีความมุ่งหวังทางการศึกษาเกี่ยวกับนักเรียน เพื่อให้ได้รับการพัฒนาและปลูกฝังความรู้และคุณธรรม จำนวน 109 คน คิดเป็นร้อยละ 55.60 และมีความสัมพันธ์กับสถานศึกษาอื่นๆ จำนวน 151 คน คิดเป็นร้อยละ 77.07
2) ความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการบริหารงานกิจการนักเรียนของโรงเรียน อรุณประดิษฐโดยรวมทุกด้าน อยู่ในระดับมาก ค่าเฉลี่ย 3.80 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 0.50 และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า มีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ด้านการเสริมสร้างระเบียบวินัยเป็นอันดับแรก รองลงมา ด้านการจัดกิจกรรมส่งเสริมประชาธิปไตยเป็นอันดับ 2 ด้านการจัดกิจกรรมกีฬาและกรีฑาเป็นอันดับ 3 ด้านการจัดกิจกรรมส่งเสริมจริยธรรมเป็นอันดับ 4 ด้านการจัดกิจกรรมชุมนุมหรือชมรมเป็นอันดับ 5 ด้านการแก้ปัญญานักเรียนเป็นอันดับ 6 ด้านการจัดบริการสุขภาพเป็นอันดับ 7 และด้านการจัดบริการทุนการศึกษา เป็นอันดับสุดท้าย
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้ปกครองที่มีอาชีพต่างกัน มีรายได้ต่างกัน และมีความสัมพันธ์กับสถานศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการบริหารงานกิจการนักเรียน โดยรวมและรายด้านด้าน ไม่แตกต่างกัน ส่วนผู้ปกครองที่มีวุฒิการศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการบริหารงานกิจการนักรียนโดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านการจัดบริการสุขภาพ ด้านการจัดกิจกรรมกีฬาและกรีฑา มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านการแก้ปัญญานักเรียน ด้านการจัดบริการทุนการศึกษา และด้านการจัดกิจกรรมส่งเสริมจริยธรรม แตกต่างกันอย่างมี นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และผู้ปกครองที่มีความมุ่งหวังทางการศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการบริหารงานกิจการนักเรียน โดยรวมแตกต่าง กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านการเสริมสร้างระเบียบวินัย ด้านการแก้ปัญญานักเรียน ด้านการจัดบริการสุขภาพ ด้านการจัดบริการทุนการศึกษา ด้านการจัดกิจกรรมส่งเสริมประชาธิปไตย และด้านการจัดกิจกรรมชุมนุมหรือชมรม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01 ส่วนด้านการจัดกิจกรรมส่งเสริมจริยธรรม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05
This research aimed to study and compare the parents perception of the student affairs administration at Aroonpradit School, Muang District, Phetchaburi Province, classified by parents background. It was a survey research, conducted in the academic year 2004 by using 196 parents of Aroonpradit School students. The instrument used for data collection was a questionnaire with the reliability of 0.98. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1) Majority of participating parents held bachelors degree and higher degrees at 57.70% (No. 113). Ninety-three or 47.40% of those parents worked for the government or state enterprises. Eighty-five or 34.47% of them had more than 15,000 Baht income per month, and had expectations on their childrens education to get development and indoctrination in acquaintance and humanity at 55.60% (No. 109). One hundred and fifty-one or 77.07% of the parents had relationships with other educational institutions.
2) In total, the parents perception of the student affairs administration of Aroonpradit School were at high level in all aspects. The mean was 3.80, while the standard deviation was 0.50. When comparing by aspects, it was found that the perceptions were at high level with the aspect of discipline supporting coming first, followed by democracy supporting activities management aspect. The aspects of sport and track and field activities management came third and the aspect of ethic supporting activities management came fourth. The aspect of community or club activity management came fifth, while solving students problems aspect came sixth. The aspect of health service management came seventh, and scholarship management aspect came last.
3) The hypothesis testing found that, in total and in aspects, parents with different occupation, income, and relationship with other educational institutions had similar opinions on the student affairs administration. Parents with different education level had significantly different opinions on the student affairs administration at .05 level. When comparing by aspects, it was found that the aspects of health service management, and sport and track and field activities management were significantly different at .01 level. The solving students problems aspect, scholarship management aspect, and aspect of ethic supporting activities management were significantly different at .05 level. Parents with different educational expectations had significantly different perceptions of the students affairs administration at .01 lev el. When comparing by aspects, it was found that the aspect of discipline supporting, solving students problems aspect, aspect of health service management, scholarship management aspect, democracy supporting activities management aspect, and aspect of community or club activities management were significantly different at .01 level. The aspect of ethic supporting activity management was significantly different at .05 level.