Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา และเปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยที่ส่งเสริมความร่วมมือระหว่างโรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัดกรมสามัญศึกษา กรุงเทพมหานคร กลุ่มที่ 1 จำแนกตามสถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถามด้านเพศ ระดับการศึกษา อายุ รวมทั้งประสบการณ์ ในการทำงาน ขนาดของโรงเรียน ความมีชื่อเสียงของโรงเรียน ตำแหน่งของผู้บริหาร อายุราชการของผู้บริหาร ระดับการศึกษาของผู้บริหาร และประสบการณ์การ การบริหารงานในกลุ่มโรงเรียน โดยใช้วิธีวิจัยเชิงสำรวจ จากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นครูและผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานคร กลุ่มที่ 1 จำนวน 173 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือ ในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยมีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.90 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t - test , F test (One way ANOVA)
ผลการวิจัยพบว่า
1) สถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถาม ที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง คิดเป็นร้อยละ 75.14 ระดับการศึกษาปริญญาตรี ร้อยละ 61.85 อายุระหว่าง 41-50 ปี ร้อยละ 58.96 มีประสบการณ์ในการทำงานมากกว่า 20 ปี ร้อยละ 65.90 เป็นผู้อยู่ในโรงเรียนขนาดใหญ่พิเศษร้อยละ 37.57 เป็นผู้อยู่ในโรงเรียนมีชื่อเสียงดีเด่นด้านวิชาการร้อยละ 34.68 ครูที่มีผู้บริหารเป็นผู้อำนวยการโรงเรียนระดับ 9 ร้อยละ 52.02 ครูที่ผู้บริหารมีการศึกษาระดับ ปริญญาโท ร้อยละ 80.35 ครูที่ผู้บริหารมีอายุราชการ ระหว่าง 20 - 30 ปี ร้อยละ 54.91 และครู ที่ผู้บริหารดำรงตำแหน่งบริหารกลุ่มโรงเรียนเป็นเวลา 2 ปี ร้อยละ 66.47
2) ความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยที่ส่งเสริมความร่วมมือระหว่างโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา กรุงเทพมหานครกลุ่มที่ 1 ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีความคิดเห็นต่อปัจจัยด้านการประสานงานเป็นอันดับหนึ่ง รองลงมาคือปัจจัยด้านภาวะผู้นำ และปัจจัยด้านการบริหารจัดการตามลำดับ
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่าผู้ตอบแบบสอบถาม ที่อยู่ในโรงเรียน ขนาดต่างกันมีความคิดเห็นในภาพรวมแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 และ ผู้ที่อยู่ในโรงเรียนที่มีชื่อเสียงดีเด่นต่างกัน มีความคิดเห็นในภาพรวมแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .001 ส่วนผู้ตอบแบบสอบถามที่มี สถานภาพด้านเพศ ระดับการศึกษา อายุ และประสบการณ์ ในการทำงานต่างกัน รวมทั้งครูที่ผู้บริหารมีตำแหน่งในปัจจุบันระดับการศึกษา อายุราชการ และประสบการณ์ในการบริหารกลุ่มโรงเรียนต่างกันมีความคิดเห็นในภาพรวม ไม่แตกต่างกัน
This research aimed to study and to compare existing opinion over the factors that promote the collaboration among secondary schools under the Department of General Education, Bangkok Metropolis, Group 1. The research was classified by the status of the participants, i.e., gender, educational background, age, work experience, size of the school, reputation of the school, position of the executive chief, experience years of the executive chief, educational background of the executive chief, experience in management of the school group. The method applied hereby was the statistical survey study, whereas the participants were teachers and executive chiefs of the secondary schools in Bangkok Metropolitan Administration Group 1. The number of the randomly picked participants was 173 persons. The survey was based on a questionnaire form to collect the survey data, which achieved the reliability of 0 .90. Statistical values applied to analyze survey data were percentage, average, standard deviation, t test, and F test (One way ANOVA) .
The results from the research revealed that ;
1) The main status of the random participants was 75.14 % female, 61.85 % bachelor degree, 58.96 % age between 41 50 years 65.90 % work experience over 20 years, 37.57 % staff of a special size school, 34.68 %staff of a school with high academic reputation, 52.02 % staff of a school with C 9 director as executive chief, 80.35 % staff of a school with master degree graduated executive chief, 54.91 % staff of a school with executive chief of work experience between 20 30 years, and 66.47% staff of a school with executive chief involved with School Group management over 2 years.
2) The over - all summation of the survey states that opinion over the factors that promote the collaboration between secondary schools under the Department of General Education, Bangkok Metropolitan Administration Group 1 was high in agreement. The opinion concerning the factor involving the collaboration was ranked as the first place. The second factor was the status of the executive chief, followed by the opinion on the management concern.
3) The results to prove the hypothesis were participants who were in schools of different size had in summary different expressed opinion, whereas the statistical significance was .001. Participants who were in schools of different reputation had in summary different expressed opinion, whereas the statistical significance was .001. Participants who were different in gender, educational background, age, and work experience, and also in schools of which their executive chiefs had different position, educational background, work experience years, and experience in management school group, had in summary no differentiated expressed opinion .