Abstract:
การศึกษาเรื่อง ปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการทำงานของครูโรงเรียน ในเครือภคินีเซนต์ปอล เดอ ชาร์ตร มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความพึงพอใจในการทำงาน ปัจจัยในการทำงานของครูโรงเรียนในเครือภคินีเซนต์ปอล เดอ ชาร์ตร และปัจจัยที่ส่งผลต่อ ความพึงพอใจในการทำงานของครูโรงเรียนในเครือภคินีเซนต์ปอล เดอ ชาร์ตร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ ในการศึกษา คือ ครูโรงเรียนในเครือภคินีเซนต์ปอล เดอ ชาร์ตร จำนวน 346 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ค่าความเชื่อมั่นแบบสอบถามของความพึงพอใจในการทำงานเท่ากับ 0.834 และปัจจัยในการทำงานเท่ากับ 0.931 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ (%) ค่าเฉลี่ย () ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) ค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ แบบเพียร์สันโปรดักโมเมนต์ และ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบเพิ่มตัวแปรเป็นขั้น (Stepwise Multiple Regression Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ครูโรงเรียนในเครือภคินีเซนต์ปอล เดอ ชาร์ตร มีความพึงพอใจในการทำงาน ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
2. ปัจจัยในการทำงานของครูโรงเรียนในเครือภคินีเซนต์ ปอล เดอ ชาร์ตร ในภาพรวมมีระดับความเป็นจริงมาก โดยมีระดับความเป็นจริง เรียงลำดับดังนี้ อันดับ 1 ด้านความรับผิดชอบในงาน รองลงมาคือ ด้านความมั่นคงในงาน ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน ด้านสภาพการทำงาน ด้านนโยบายและการบริหาร ด้านลักษณะของงาน ด้านความสัมพันธ์ กับผู้บังคับบัญชา ด้า นการได้รับการยอมรับนับถือ ด้านความสำเร็จของงาน และด้านความก้าวหน้าในหน้าที่การงาน มีระดับความเป็นจริงปานกลางเป็นอันดับสุดท้าย
3. ปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการทำงานของครูโรงเรียนในเครือภคินีเซนต์ ปอล เดอ ชาร์ตร มี 5 ปัจจัย เรียงตามลำดับดังนี้ สภาพการทำงาน (X8) ความสัมพันธ์กับเพื่อน ร่วมงาน (X9) ความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชา (X7) ลักษณะของงาน (X3) และนโยบายและการบริหาร (X6) โดยเขียนสมการถดถอยในรูปคะแนนมาตรฐาน คือ
= 0 . 219 X9 + 0 . 257X8 + 0 . 214X7 + 0 . 146X3 + 0 . 127X6
The objectives of Teachers Affecting Job Satisfaction of Teachers Teaching in the Schools Administered by Sisters of St. Paul de Chartres were to study the job satisfaction, the working factors and the factors affecting job satisfaction of the teachers teaching in the schools administered by Sisters of St. Paul de Chartres. The sampling used in studying was from the 346 teachers teaching in the schools administered by Sisters of St. Paul de Chartres, taken by using multi-stage samplings. The instruments used for getting data were questionnaires with 5 rating scales. The reliability from the questionnaires on job satisfaction was 0.834 and the reliability from the working factors was 0.931. The statistics used in analyzing the data were percentage (%), mean (), standard deviation (S.D.), Pearsons Product Mo ment Correlation and Stepwise Multiple Regression Analysis.
The findings revealed that :
1. The teachers teaching in the schools administered by Sisters of St. Paul de Chartres, as a whole, were at the highest level of job satisfaction.
2. The working factors for the teachers teaching in the schools administered by Sisters of St. Paul de Chartres, as a whole, were at the very realistic level which respectively divided into the first level: job responsibility, the second level: job security, interpersonal relationship with colleagues, working conditions and atmospheres, policy and administration, working characteristic, interpersonal relationship with supervisor, recognition, achievement and lastly occupation progress was at the middle realistic level.
3. The factors affecting job satisfaction of teachers teaching in the school administered by Sisters of St. Paul de Chartres were respectively divided into 5 factors, namely, working atmospheres (X8), interpersonal relation with colleagues (X9), interpersonal relationship with supervisor (X7), working characteristic (X3), the policy and administration (X6),. The regression equation was written in the standard form as follows: = 0 . 219 X9 + 0 . 257 X8 + 0 . 214 X7 + 0 . 146 X3 + 0 . 127 X6