Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัจจัยการตัดสินใจเลือกศึกษาต่อระดับอาชีวศึกษาของนักเรียนโรงเรียนเทคโนโลยีหมู่บ้านครู ใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักเรียนอาชีวศึกษาหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 1 จากโรงเรียนเทคโนโลยีหมู่บ้านครู ปีการศึกษา 2548 จำนวน 218 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามเท่ากับ 0.92 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบที (ttest) การวิเคราะห์ความแปรปรวน (ANOVA) และเปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีเชฟเฟ (Scheffe Method)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้ตอบแบบสอบถามที่เป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นนักเรียนในแผนกพาณิชยกรรม ร้อยละ 62.84 ผลการเรียนเฉลี่ยสะสมก่อนเข้าเรียน 2.00-2.50 ร้อยละ 42.66 สำเร็จการศึกษาจากโรงเรียนรัฐบาล ร้อยละ 81.65 ระดับการศึกษาของผู้ปกครองต่ำกว่าปริญญาตรี ร้อยละ 90.83 ผู้ปกครองมีอาชีพรับจ้าง ร้อยละ 55.96 รายได้ต่อเดือนของผู้ปกครองน้อยกว่า 10,000 บาท ร้อยละ 50.92
2. ปัจจัยการตัดสินใจเลือกศึกษาต่อระดับอาชีวศึกษาของนักเรียนมีน้ำหนักในการตัดสินใจมาก เมื่อพิจารณารายด้านมีน้ำหนักในการตัดสินใจมากทุกด้าน เรียงลำดับได้แก่ ด้านชื่อเสียงและคุณภาพด้านวิชาการเป็นอันดับแรก รองลงมาคือด้านการส่งเสริมการประกอบอาชีพด้านทำเลที่ตั้ง และด้านค่าใช้จ่ายตามลำดับ
3. ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า นักเรียนที่มีแผนกวิชาที่กำลังศึกษา ผลการเรียนเฉลี่ยสะสมก่อนเข้าเรียน ประเภทของโรงเรียนเดิม ระดับการศึกษาของผู้ปกครอง อาชีพของผู้ปกครอง และรายได้ต่อเดือนของผู้ปกครอง ต่างกัน มีปัจจัยการตัดสินใจเลือกศึกษาต่อระดับอาชีวศึกษาในภาพรวมไม่แตกต่างกัน แต่ในกรณีอาชีพของผู้ปกครองนั้นเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่ามีความแตกต่างกันหนึ่งด้าน คือ ด้านการส่งเสริมการประกอบอาชีพ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
This research aimed to study the factors that affected the students decision in extending their study in college level Vocational Education Certificate Program in views of students, Mubankru Technology School classified by students background. It was a survey research, conducted among 218 first grade students at Mubankru Technology School class 2005. The instrument used for data collection was a questionnaire with the reliability of 0.92. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research showed that:
1. Students at Mubankru Technology School who were the samples of this study were mostly the students of the Department of Commerce at 62.84%, and had previous GPA between 2.00-2.50 at 42.66%. The students graduated from government schools at 81.65%. The students parents were educated lower than Bachelor degree at 90.83%. The occupations of students parents were employees at 55.96%. And incomes of students parents were less than 10,000 bath per month at 50.92%.
2. The factors which affected the students decision weight in extending their study for professional diploma in college level, in 4 aspects, were at high decision weight, with the aspect of the reputation and academic quality of the school coming first. The followings were professional support, location of school and tuition fee.
3. The hypothesis testing showed that, the current studied subjects, their GPA before attending the school, the types of former schools, parents education level, parents occupation and the total income of their parents, as a whole, did not affect views on decision making in extending their study in the college level. Whereas, students with different parents occupations showed different views in occupation supporting factor at the statistical significance of .05.