Effectiveness of Database Development in the Opinions of Administrators and Educational Officers of Provincial Education Offices and District Education Offices in Education Region 12
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบทรรศนะเกี่ยวกับประสิทธิผลการพัฒนาระบบฐานข้อมูล ของผู้บริหารและนักวิชาการศึกษา สำนักงานศึกษาธิการจังหวัดและสำนักงานศึกษาธิการอำเภอ ในเขตการศึกษา 12 จำแนกตามสถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถาม เป็นการวิจัยเชิงสำรวจกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้บริหาร จำนวน 98 คน นักวิชาการศึกษา จำนวน 52 คน รวม 150 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.84 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test F-test และเปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีเซฟเฟ่ (Sheffe)
ผลการวิจัยพบว่า
1. สถานภาพของผู้บริหารและนักวิชาการศึกษา สำนักงานศึกษาธิการจังหวัดและสำนักงานศึกษาธิการอำเภอ ในเขตการศึกษา 12 ที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง มีวุฒิการศึกษาระดับปริญญาตรี จำนวน 96 คน คิดเป็นร้อยละ 64 มีประสบการณ์การทำงานเกี่ยวกับระบบข้อมูล 11 ปีขึ้นไป จำนวน 84 คน คิดเป็นร้อยละ 56 ผ่านการอบรมเกี่ยวกับการพัฒนาระบบข้อมูล จำนวน 129 คน คิดเป็นร้อยละ 86
2. ทรรศนะเกี่ยวกับประสิทธิผลการพัฒนาระบบฐานข้อมูลทุกฐานข้อมูล ของผู้บริหารโดยรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.73 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.62 ส่วนนักวิชาการศึกษา โดยรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.67 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.47
3. เปรียบเทียบทรรศนะเกี่ยวกับประสิทธิผลของการพัฒนาระบบฐานข้อมูล ซึ่งจำแนกตามสถานภาพ พบว่า ประสบการณ์การทำงานเกี่ยวกับระบบข้อมูล ของผู้บริหารและนักวิชาการศึกษา มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สำหรับตำแหน่งการเป็นผู้บริหารและนักวิชาการศึกษา วุฒิการศึกษาและประสบการณ์การอบรมเกี่ยวกับการพัฒนาระบบฐานข้อมูล ไม่แตกต่างกัน
This research is aimed to study the effectiveness of database development according to administrators and educational officers opinions, provincial education offices and district education offices in education region 12, and to compare opinions on effectiveness of database development which were categorized by respondents status. The sampling group was consisted of 98 administrators, 52 educators, totalling 150, and the return rate of questionnaires was 100 percent of administrators and educators. The data collection instrument was five-scale questionnaires having reliability value of 0.84. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, and F-test.
The findings were:
1. Background of administrators and educators, provincial education offices and district education offices in education region 12 was categorized mainly into three aspects as : (1) education background; 96 persons with bachelor degree (64 percent),54 persons with master degree (36 percent), (2) database system experience; 36 persons with one year to five years experience (24 percent), 30 persons with six years to ten years experience (20 percent), and 84 persons with eleven years up experience (56 percent), (3) database development training; 129 persons with training experience (86 percent), and 21 persons without training experience (14 percent).
2. Administrators opinions toward effectiveness of database system development overall are strongly in agreement with mean of 3.72, standard deviation of 0.62. Educators opinions are strongly in agreement with means of 3.84 and standard deviation of 0.56.
3. Comparison of opinions toward effectiveness of database system development categorized by status, it was found that work experience of database system of administrators and educators showed significant difference at .05 which was consistent with the hypothesis. For positions of administrators and educators as education qualification and database system development experience, it was found that there was no difference which was inconsistent with the hypothesis.