The Comparison of the Students Learning Achievement and Satisfaction on Engine1 in Vocational Certificate Level : Using CAI with Different Types of Presentation
Abstract:
การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ : 1) พัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีลักษณะการนำเสนอคำอธิบายประภาพต่างกัน และ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทาง การเรียนและความพึงพอใจในการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีลักษณะการนำเสนอคำอธิบายประภาพแบบซ่อนคำอธิบายกับแบบแสดงคำอธิบาย เรื่อง หลักการทำงานเบื้องต้นของเครื่องยนต์แก๊สโซลีน ระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2545 แผนกช่างยนต์ วิทยาลัยเทคนิคหลวงพ่อคูณ ปริสุทฺโธ อำเภอด่านขุนทด จังหวัดนครราชสีมา แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ใน การหาประสิทธิภาพบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ซึ่งมี 3 ขั้น คือ ขั้นทดลองรายบุคคล ขั้นทดลองกลุ่มย่อย ขั้นทดลองภาคสนาม รวมจำนวน 58 คน และกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ใน การทดลอง ได้แก่ กลุ่มทดลองที่ 1 เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีลักษณะการ นำเสนอคำอธิบายประกอบภาพแบบซ่อนคำอธิบาย จำนวน 20 คน และกลุ่มทดลองที่ 2 เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีลักษณะการนำเสนอคำอธิบายประกอบภาพ แบบแสดงคำอธิบาย จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องหลักการทำงานเบื้องต้นของเครื่องยนต์แก๊สโซลีน และแบบสอบถามความพึงพอใจในการเรียน การวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้การวิเคราะห์ ความแปรปรวนร่วม (ANCOVA) ในการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และใช้การทดสอบค่าที (t-test) ในการเปรียบเทียบความพึงพอใจในการเรียน
ผลการศึกษาพบว่า
1. บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีลักษณะการนำเสนอคำอธิบายประกอบภาพแบบซ่อนคำอธิบายที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 80.6 / 80.3 และแบบแสดงคำอธิบายมีประสิทธิภาพ 80.8 / 79.1 โดยพิจารณาเปรียบเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 80 / 80
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และความพึงพอใจในการเรียนของกลุ่มที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีลักษณะการนำเสนอคำอธิบายประกอบภาพแบบซ่อนคำอธิบาย สูงกว่า กลุ่มที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีลักษณะการนำเสนอคำอธิบายประกอบภาพแบบแสดงคำอธิบาย อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this study were : 1) to develop computer assisted instructional (CAI) with different patterns of visual explanation; and 2) to compare the students learning achievement and satisfaction on the topic of the introductory principles of the engine in vocational students by employing 2 patterns of CAI
The samples were comprised of first-year students in the Department of Auto Mechanics, Luang Pho Khun Porisutho Technical College, Amphur Dan Khun Thot, Nakhon Ratchasima Province, in the 2002 academic year. They were divided into two groups. The first group was for the efficiency testing (58 cases) and the second group was the experimental group (40 cases). The efficiency testing process consisted of one to one testing, small group testing, and field testing. The experimental group consisted of 20 students whose learning facilitated by CAI presented by visual explanation in hidden pattern, and 20 students who employed CAI presented by visual explanation in visible pattern. The research instruments were an achievement test and a learning satisfaction questionnaire. The data analysis was implemented by mean ( ), standard deviation (S.D.) and Analysis of Covariance (ANCOVA) for comparing students learning achievement. The t-test was used for comparing satisfaction on learning process.
The findings were as follows :
1. The efficiency of the CAI presented by visual explanation in hidden pattern was at 80.6 / 80.3, and CAI presented by visual explanation in visible pattern was at 80.8 / 79.1, which considered reached the criterion at 80 / 80 level.
2. The achievement and satisfaction of the students whose learning facilitated by CAI presented in the from of visual explanation in hidden pattern were significantly higher than those whose learning facilitated by CAI and presented in the form of visual explanation in visible pattern at level .05