แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effects of alternative reading assessment techniques and English language ability on reading comprehension of Thai high school students
ผลกระทบของการใช้เทคนิคการประเมินการอ่านต่างรูปแบบและระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษที่มีต่อความเข้าใจการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนไทยชั้นมัธยมศึกษา

LCSH: Reading -- Ability testing
LCSH: Reading comprehension
LCSH: English language -- Study and teaching
Abstract: The purposes of the study were to investigate (1) the effects of the two reading assessment techniques: the Information-transfer Technique (IT) and the Summary Technique (ST), and the test takers’ English language ability on their reading comprehension scores; (2) the test takers’ reading and test-taking strategies while responding to the IT and the ST. The subjects were 180 Thai 9 [superscript th ] grade high school students. They were randomly selected and randomly assigned to take each assessment technique. The research instruments included the IT, the ST, and the semi-structure interview. The data from the IT and the ST administration were quantitatively analyzed by Two-Way ANOVA and the interview was qualitatively analyzed by content analysis. The findings of the study were as follows. First, it revealed a significant difference between the IT and the ST. The mean score of the test takers assessed by the IT was lower than that of the test takers assessed by the ST. Second, the mean score of the test takers with low ability was different from the mean score of those with average ability and the mean score of those with high ability. Third, the ST had more of an effect on the test takers with low ability than it did on the test takers with average or high ability. Finally, the test takers’ reading and test-taking strategies, particularly those of the test takers with high ability confirmed the constructs of the IT and the ST. In addition, most of the test takers from the three ability groups had positive attitudes towards the IT and the ST. Specifically, the IT was viewed as an innovative and game-like task. This study can offer theoretical and practical implications. It has provided more insights into the theory of reading components, test development and test validation process. The findings of reading and test-taking strategies of the test takers with different levels have implications for reading instruction. Reading courses embedded with the training of reading strategies for global comprehension should be designed to enhance the students’ reading ability.
Abstract: งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผลกระทบของการใช้เทคนิคการประเมินการอ่านต่างรูปแบบ(การอ่านแบบถ่ายโยงข้อมูลและการอ่านแบบย่อความ) และระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษที่มีต่อความเข้าใจการอ่าน รวมทั้งกลวิธีการอ่านและกลวิธีการทำข้อสอบ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 180 คน โดยได้สุ่มให้ทำแบบสอบอย่างใดอย่างหนึ่ง เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบวัดความเข้าใจการอ่านและแบบสัมภาษณ์ การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้วิธีวิเคราะห์เชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ ได้แก่ การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบสองทาง และการวิเคราะห์คำตอบของแบบสัมภาษณ์ ผลการศึกษาพบว่า(1)แบบสอบวัดการอ่านทั้งสองแบบมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ คะแนนเฉลี่ยที่ได้จากแบบสอบการอ่านโดยการถ่ายโยงข้อมูลต่ำกว่าคะแนนเฉลี่ยที่ได้จากแบบสอบการอ่านโดยการย่อความ (2) คะแนนเฉลี่ยของนักเรียนกลุ่มอ่อนแตกต่างจากกลุ่มปานกลางและกลุ่มเก่ง (3) แบบสอบการอ่านโดยการย่อความมีผลกระทบต่อนักเรียนกลุ่มอ่อนมากกว่านักเรียนกลุ่มปานกลางและนักเรียนกลุ่มเก่ง (4) กลวิธีการอ่านและกลวิธีการทำข้อสอบโดยเฉพาะของนักเรียนกลุ่มเก่งสอดคล้องกับความสามารถในการอ่านที่วัดโดยแบบสอบทั้งสองวิธี นอกจากนี้ นักเรียนมีเจตคติเชิงบวกต่อแบบสอบทั้งสอง อีกทั้งยังเห็นว่าแบบสอบการอ่านโดยการถ่ายโยงข้อมูลมีลักษณะทันสมัยคล้ายเกม งานวิจัยนี้ให้ความรู้เรื่ององค์ประกอบของการอ่าน การพัฒนาและการวัดความเที่ยงของแบบทดสอบการอ่าน นอกจากนี้กลวิธีการอ่านและกลวิธีการทำข้อสอบของนักเรียนต่างระดับความสามารถที่ค้นพบในงานวิจัยนี้สามารถส่งผลในเชิงปฏิบัติเกี่ยวกับการสอนการอ่าน ควรมีการออกแบบรายวิชาการอ่านที่ผสมผสานการฝึกฝนกลวิธีการอ่านและกลวิธีการทำข้อสอบเพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านของผู้เรียนให้ดียิ่งขึ้น
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2007
Modified: 2010-06-21
Issued: 2010-06-21
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Duangchai.pdf 1.74 MB329 2024-01-30 21:58:35
ใช้เวลา
0.149734 วินาที

Duangchai Chongthanakorn
Title Contributor Type
The effects of alternative reading assessment techniques and English language ability on reading comprehension of Thai high school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Duangchai Chongthanakorn
Kanchana Prapphal
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kanchana Prapphal
Title Creator Type and Date Create
Comparison of English reading achievement using the computer and conventional modes of testing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sudthida Pavavijar
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selected predictors of english reading test performance in consumer product marketing of fourth-year university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Nisa Vongpadungkiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of alternative reading assessment techniques and English language ability on reading comprehension of Thai high school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Duangchai Chongthanakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of language ability and engineering background knowledge on ESP reading ability of Thai graduate students, their test taking strategies and attitudes towards the test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Natjiree Jaturapitakkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a test taker-centered computer-based writing test on Thai first year university students' English writing performance
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Tanyaporn Arya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-mediated simulation test as a diagnostic tool in assessing communicative ability of tour guide trainees
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Varisa Titanantabutr
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of teachers' opinions on technical English Book 1 and their basic understanding of the communicative approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Boosakorn Vijchulata
Prasit Ruangjuntra
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of controlled and free writing english compositions of M.6 students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Dhanan Chantrupanth;Kanittha Vanikieti
Naiyana Ponim
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of the use of lexical cohesion in expository writing by chinese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Zhou Chaorun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of English language ability and types of communications strategies on oral communication ability of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Suttinee Chuanchaisit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessing pragmatic ability of Thai hotel management and tourism students in the context of hotel front office department
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sonporn Sirikhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of computer-mediated listening-speaking test tasks on the oral abilities of first year Buriram Rajabhat University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Saowarot Ruangpaisan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A proposed ESP course design for paramedical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Amara Chingharanon;Kanchana Prapphal;Burgess Robert H
Nongpanga Suwattananand
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of e-mail writing ability of Chiangrai Rajabhat University 4th year tourism industry students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Natthaphon Santhi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of listening supports and levels of English ability on Thai first year university students’ listening performance and listening strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Punyapa Saengsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of the web-based C-test (WBCT) as an English placement test for Rajamangala University of Technology Tawan-Ok and an investigation of test-takers strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Naddhaporn Kammasorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal;Bachman, Lyle f.
Sutthirak Sapsirin
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of english language learning strategies and their relation to the achievement of the first-year arts students at Chulalongkorn University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dhanan Chantrupanth;Kanchana Prapphal;Rene Paulin
Ratchumas Lappayawichit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of contents and their objectives in the English for business communication courses at the University of the Thai Chamber of Commerce
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anchalee Pongpun;Kanchana Prapphal;Allen, Christopher B.
Sumeth Munchinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of general and ESP tests for first year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Boonsakorn Vijchulata;Prapha Vittayarungrangsri
Phennapha Thammarakkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of the M.A. courses in applied linguistics at Mahidol University 1981-1984
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Sorani Wongbiasaj
Wiwat Puntai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the effects of self-correction in combination with peer correctin on students writing proficiency and their attitudes
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Prapha Vittayarungrangsri
Supasiri Hongrittipun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of web-based speaking test in English for tourism (WBST-EFT) task types and English proficiency levels on students speaking performance and an investigation of their attitudes and test taking strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Malinee Phaiboonnugulkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of raters background knowledge, rater training and other factors affecting their decision making in rating Thai plots English speaking proficiency
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sutas Dejkunjorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between learning strategies and English computer-based listening test performance of Thai University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Chatraporn Piamsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Investigation on Listening Proficiency Levels in English for Service and Hospitality of Thai Students in Public and Private Universities
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Wannana Soontornnaruerangsee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships among test-takers' variables and English reading comprehension ability of Thai university students using a computer-based test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Prateep Kiratibodee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 28
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,161
รวม 3,189 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 95,782 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 172 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 159 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 23 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 96,155 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48