แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A policy research study for the formulation of internet use policy for Thai higher education institutions
การวิจัยเชิงนโยบายเพื่อการพัฒนานโยบายการใช้อินเทอร์เน็ตสำหรับสถาบันอุดมศึกษาไทย

LCSH: Internet in education
LCSH: Policy sciences
LCSH: Information policy
Abstract: Examine possible alternatives to Internet use policy. The policy research was employed for the study. Ann Majchrzak' methods for policy research was adapted. Interview, questionnaire survey, and focused synthesis were used for data collection. The interviews were conducted with rectors of the universities/institutions and experts in the preparation process of the study, and the interviews were also conducted with rectors and the representatives in the technical analysis process of the study. Questionnaires were distributed to deans of faculties, directors of divisions, and heads of departments as the representative of policymakers of the study. The questionnaires were also distributed to instructors, staff, and students as the representative of Internet users of the study. Moreover, the questionnaires were distributed to rectors, chief information officers, and directors of the university computing centers as the representative of key policy decisionmakers of the study. In addition, focused synthesis were made on literature, official documents, and data and information from the Internet Resources. The findings can be concluded that key issues which should be included in the Internet use policy for Thai higher education institutions are the following fourteen issues, namely; user entitlement, statement of objective, proper use, responsibility, intellectual property, privacy, equity, security, ethics, network etiquette, academic freedom, freedom of expression, data and information, and service charge. The study found the alternatives to address each key issues. Some alternative are coincided with Western ideas, some alternatives reflected the value of Thai culture and norms. And the mechanisms that the respondents of the study preferred to use for supporting the Internet use policies involved mostly the dissemination of data and information measures such as training, circulation of documents rather than the operation and control measures such as rigid and complex rules and regulations
Abstract: เพื่อศึกษานโยบายการใช้อินเทอร์เน็ตสำหรับสถาบันอุดมศึกษาไทยที่มีความเป็นไปได้ในการนำไปใช้ วิธีการวิจัยที่ใช้คือ การวิจัยเชิงนโยบาย โดยประยุกต์ใช้แนวคิดในการทำวิจัยเชิงนโยบายของ Ann Majchrzak วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลการสัมภาษณ์ อธิการบดี ผู้แทนอธิการบดี ผู้เชี่ยวชาญ การส่งแบบสอบถามให้แก่ คณบดี ผู้อำนวยการกอง/สถาบัน หัวหน้าภาควิชา อาจารย์ ข้าราชการ นิสิต/นักศึกษา และการทำ focused synthesis โดยการศึกษา วิเคราะห์ และสังเคราะห์ เอกสารราชการ วรรณกรรมที่เกี่ยวข้อง ตลอดจนข้อมูลที่เก็บรวบรวมจากแหล่งข้อมูลในอินเทอร์เน็ต ผลการวิจัยพบว่า ประเด็นนโยบายที่ควรกำหนดไว้ในนโยบายการใช้อินเทอร์เน็ตสำหรับสถาบันอุดมศึกษาไทย ประกอบด้วย 14 ประเด็น คือ ผู้มีสิทธิใช้บริการ วัตถุประสงค์ของการใช้ การใช้ที่เหมาะสม ความรับผิดชอบในการใช้ ความเป็นส่วนตัวของผู้ใช้ ความเสมอภาคในการใช้ การใช้ทรัพย์สินทางปัญญา ความปลอดภัยของข้อมูลและเครือข่าย เสรีภาพทางวิชาการ เสรีภาพในการแสดงความคิดเห็น จรรยาบรรณในการใช้ มารยาทเครือข่าย ข้อมูลข่าวสารที่ใช้ และการเก็บค่าบริการ จากการศึกษาทางเลือกในการกำหนดนโยบายของแต่ละประเด็นนโยบาย พบว่ามีทางเลือกหลายทางเลือกและมีความแตกต่างกันไปในแต่ละประเด็น นอกจากนั้นผลการศึกษาเกี่ยวกับนโยบายที่มีความเป็นไปได้การนำไปใช้กับสถาบันอุดมศึกษาไทยพบว่า บางนโยบายมีความสอดคล้องกับแนวคิดทางตะวันตก และบางนโยบายสะท้อนให้เห็นถึงแนวคิดที่ยึดมั่นในคุณค่าของวัฒนธรรมและบรรทัดฐานของชาติไทย สำหรับมาตรการที่ใช้เพื่อสนับสนุนนโยบายให้บรรลุตามวัตถุประสงค์นั้นกลุ่มตัวอย่างของการศึกษาครั้งนี้เลือกให้มีการใช้มาตรการทางด้านข้อมูลข่าวสาร เช่น การฝึกอบรม การจัดหาเอกสารประชาสัมพันธ์ มากกว่ามาตรการด้านการควบคุมบังคับ เช่น การออกกฎระเบียบที่เคร่งครัดและซับซ้อน
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 1998
Modified: 2009-07-28
Issued: 2009-07-28
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9743321497
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Kobkul_Su_front.pdf 1.18 MB280 2025-02-06 06:15:00
2 Kobkul_Su_1.pdf 778.72 KB273 2025-02-06 06:14:39
3 Kobkul_Su_2.pdf 968.6 KB288 2024-11-19 10:12:21
4 Kobkul_Su_3.pdf 809.96 KB174 2024-11-19 10:12:24
5 Kobkul_Su_4.pdf 1.7 MB241 2024-11-19 10:12:27
6 Kobkul_Su_5.pdf 868.98 KB238 2022-03-31 12:28:10
7 Kobkul_Su_back.pdf 993.79 KB150 2024-11-19 10:12:30
ใช้เวลา
0.082066 วินาที

Kobkul Sunphakitjumnong
Title Contributor Type
A policy research study for the formulation of internet use policy for Thai higher education institutions
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kobkul Sunphakitjumnong
Chawalert Lertchalolarn
Seth Spaulding
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chawalert Lertchalolarn
Title Creator Type and Date Create
Effects of web collaborative tools in web-based instruction upon metacognition and English writing competency between Thailand Chinese university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chawalert Lertchalolarn;He, Ruiyong
Suyanee Dejthongpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A policy research study for the formulation of internet use policy for Thai higher education institutions
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chawalert Lertchalolarn;Seth Spaulding
Kobkul Sunphakitjumnong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A design of virtual classroom environment for project-based learning in higher education
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chawalert Lertchalolarn;Kulthida Tuamsuk
Kanyarat Dadphan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of rhythmic method in multimedia lessons and learning exposure upon English pronunciation achievement of Thai and Chinese undergraduates with different learning styles
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chawalert Lertchalolarn;He, Ruiyong
Chulaporn Kongkeo
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects of synchronous and asynchronous web-based learning in task-based instruction on English language learning achievement of undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Chawalert Lertchalolarn;Sumitra Angwatanakul
Nattakarn Sukchuen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Seth Spaulding
Title Creator Type and Date Create
A policy research study for the formulation of internet use policy for Thai higher education institutions
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chawalert Lertchalolarn;Seth Spaulding
Kobkul Sunphakitjumnong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 16
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,377
รวม 2,393 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 211,131 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 681 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 551 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 43 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 24 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 212,489 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48