แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Comparing attitudes of the sixth year medical students training in conventional and problem-based curricula in Chulalongkorn Medical School
การศึกษาเปรียบเทียบทัศนคติของนิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 6 ที่ศึกษาในหลักสูตรเดิมและหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาในคณะแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

LCSH: Problem-based learning
LCSH: Medical students -- Attitudes
LCSH: Medicine -- Study and teaching
Abstract: Investigates the attitude of the sixth year medical students in Chulalongkorn Medical School training in conventional and problem-based learning (PBL) curriculum. The study was conducted in the academic year 1998 and 1999. 121 students included in the study for conventional batch and 125 for PBL batch. A 30-item questionnaire was developed for measuring the students' attitude. The validity of the scale was approved by five experts in the field of medical education. The raliability of the scale was evaluated using its internal consistency as an indicator. The Cronbach coefficient of this scale was 0.8913. The results of the study showed that students training in the conventional curriculum demonstrated more favorable attitude towards their curriculum than students in the PBL curriculum. Factor analysis demonstrated that PBL students had more positive attitudes in the area of relevancy of the content and emphasis more on the active learning. The study also investigates the effect of PBL implementation on the academic performance by comparing the scores obtained from the comprehensive examination between the two groups. No significant difference was demonstrated when the comprehensive examination scores were compared. Subgroup analysis based on level of knowledge measurement (recall, interpretation, and problem-solving levels) also demonstrated no significant difference. No definite correlation between the attitudes and academic performance was demonstrated. The study can be concluded that the first cohort of PBL students in Chulalongkorn Medical School had less favorable attitudes towards their curriculum compared with the last cohort of conventional curriculum. Improvement in curriculum design is needed to change this undesirable attitudes
Abstract: ศึกษาเปรียบเทียบทัศนคติของนิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 6 ที่ศึกษาในหลักสูตรเดิมและหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาในคณะแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย โดยเปรียบเทียบระหว่างนิสิตชั้นปีที่ 6 ที่ศึกษาในปีการศึกษา 2541 และ 2542 จำนวนทั้งสิ้น 121 และ 125 คนตามลำดับ รวมทั้งเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาด้านความรู้ของนิสิตทั้งสองหลักสูตร ตลอดจนศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา ในการศึกษานี้ได้พัฒนาแบบสอบถามเพื่อใช้ในการวัดทัศนคติ โดยเครื่องมือที่สร้างขึ้นประกอบด้วยจำนวนคำถาม 30 คำถามครอบคลุมเนื้อหาต่างๆ ของทัศนคติต่อหลักสูตร และผ่านการประเมินโดยผู้ทรงคุณวุฒิในสาขาวิชาแพทยศาสตร์ศึกษาจำนวน 5 ท่าน การทดสอบความเที่ยงของเครื่องมือพบว่ามีค่า Cronbach alpha เท่ากับ 0.8913 เมื่อใช้เครื่องมือดังกล่าววัดทัศนคติของนิสิตแพทย์พบว่า นิสิตแพทย์ในหลักสูตรเดิมมีทัศนคติต่อหลักสูตรดีกว่านิสิตในหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหา เมื่อวิเคราะห์โดยวิธี Factor analysis พบว่านิสิตในหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหามีทัศนคติในส่วนของความสัมพันธ์ของเนื้อหาดีกว่านิสิตในหลักสูตรเดิมและหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเน้นการเรียนรู้ด้วยตนเองมากขึ้น เมื่อศึกษาผลของการเปลี่ยนแปลงหลักสูตรต่อผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา โดยเปรียบเทียบผลการสอบวิชาเวชปฏิบัติทั่วไปของนิสิตทั้งสองกลุ่มไม่พบว่ามีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ทั้งในส่วนของคะแนนรวม และการประเมินในระดับความจำ, การแปลผล และการแก้ปัญหา เมื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและผลการสอบวัดคุณภาพไม่พบว่าตัวแปรทั้งสองมีความสัมพันธ์กัน การศึกษานี้แสดงว่านิสิตชั้นปีที่ 6 ของคณะแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยที่ศึกษาในหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหามีทัศนคติในเชิงบวกต่อหลักสูตรต่ำกว่านิสิตที่ศึกษาในหลักสูตรเดิม อย่างไรก็ตามไม่พบการเปลี่ยนแปลงในความสามารถในการเรียนรู้และผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา การปรับปรุงและพัฒนาแนวทางการใช้หลักสูตรดังกล่าวเป็นสิ่งจำเป็นเพื่อแก้ไขทัศนคติดังกล่าว
Chulalongkorn University
Address: กรุงเทพมหานคร (Bangkok)
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: adivisor
Role: advisor
Created: 2000
Issued: 2007-09-17
Modified: 2007-09-19
วิทยานิพนธ์/Thesis
URL: http://thailis-db.car.chula.ac.th/CU_DC/Thesis/July2007/CAT/AnanSri.pdf
ISBN: 9743462945
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Health Development
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 AnanSri.pdf 1.35 MB123 2024-03-12 18:41:54
ใช้เวลา
0.054762 วินาที

Anan Srikiatkhachorn
Title Contributor Type
Opinions of medical teachers, Faculty of Medicine, Chulalongkorn University, about research on medical education
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Boonnart Laisnitsarekul ;Kitpramuk Tantayaporn;Anan Srikiatkhachorn ;Nutjaree Pholwan

บทความ/Article
Differences in heart rate variability between endurance and resistance trained athletes
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Onanong Kulaputana ;Suchart Kaimusik ;Anan Srikiatkhachorn ;Sompol Sanguanrungsirikul ;Wasan Udaychalerm

บทความ/Article
Comparing attitudes of the sixth year medical students training in conventional and problem-based curricula in Chulalongkorn Medical School
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anan Srikiatkhachorn
Kammant Phanthumchinda
Kitpramuk Tantayaporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kammant Phanthumchinda
Title Creator Type and Date Create
Effectiveness of transvenous mitral valvotomy : a randomized trial comparing inoue balloon and metallic commissurotome
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kammant Phanthumchinda
Smonporn Boonyaratavej Songmuang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thrombin-antithrombin complex and d-dimer for detection of left atiral thrombus in the patients with mitralstenosis
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kammant Phanthumchinda;Pyatat Tatsanavivat;Visanu Thamlikitkul
Rewat Phankingthongkum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparing attitudes of the sixth year medical students training in conventional and problem-based curricula in Chulalongkorn Medical School
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kammant Phanthumchinda;Kitpramuk Tantayaporn
Anan Srikiatkhachorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Long-term antiepileptic drug effect on bone density in Thai pre-menopausal epileptic patients comparing with age matched healthy controls
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kammant Phanthumchinda;Yotin Chinvarun
Rungsan Chaisewikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Measurements of serum ceruloplasmin level in patients with different movement disorders
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Roongroj Bhidayasiri;Kammant Phanthumchinda
Ling, Helen
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of empowerment for enhancing quality of life among ischemic stroke patients attending Songkhla Neuropsychiatric hospital
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vason Silpasuwan;Kammant Phanthumchinda;Roongrote Poomriew
Chutarat Sathirapanya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparison of up-front high-dose therapy and autologous peripheral blood progenitor cell transplantation with standard chemotherapy regimen (CHOP) in patients with poor prognosis advanced non-Hodgkin's lymphoma : a randomized controlled trial
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kammant Phanthumchinda
Tanin Intragumtornchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Alcohol use disorders in Nakhon Sawan Province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kammant Phanthumchinda
Nuntika Thavichachart
วิทยานิพนธ์/Thesis
Long-term antiepileptic drug effect on bone destiny in Thai pre-menopausal epileptic patiens comparing with aged matched healthy controls
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kammant Phanthumchinda;Yotin Chinvarun
Rungson Chaisewikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kitpramuk Tantayaporn
Title Creator Type and Date Create
Comparing attitudes of the sixth year medical students training in conventional and problem-based curricula in Chulalongkorn Medical School
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kammant Phanthumchinda;Kitpramuk Tantayaporn
Anan Srikiatkhachorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Survey of Opionions on Competencies Standards in Dentistry for New Dental Graduates
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kitpramuk Tantayaporn;Parnupong Wongthai
Janejira Thirawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Diagnostic examination with feedback information for educational improvement in the innovative medical curriculum
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kitpramuk Tantayaporn
Jaitip Paiboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Professional competences of the new graduates from bachelor degree programs of physical therapy in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chaloem Varavithya;Kitpramuk Tantayaporn
Suwit Amnakkittikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study on expected performance of community medicine auxiliary in health post in Nepal
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kitpramuk Tantayaporn
Hira Bahadur Maharjan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,442
รวม 3,449 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 64,226 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 65 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 64,322 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48