แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

An Anlysis of features of negotiation for meaning and form in synchronous computer-mediated communication of Khon Kaen University students
การวิเคราะห์ลักษณะในการต่อรองด้านความหมายและรูปแบบทางภาษาในการสื่อสารด้วยคอมพิวเตอร์แบบประสานเวลาของนักศึกษามหาวิทยาลัยขอนแก่น

LCSH: English language -- Study and teaching
LCSH: English language -- Computer-assisted instruction
Abstract: The purposes of this study were to 1) analyze the negotiation features for meaning and form in synchronous computer-mediated communication (SCMC) and 2) study the opinions of students after using SCMC in practicing English. A total of 32 students who were enrolled in the remedial English course at Khon Kaen University took part in the investigation. Participants were asked to perform six tasks, three information gap tasks and three collaborative tasks via SCME. Each task was performed once a week with an 80-minute time allocation. After finishing the final task, they were asked to complete a questionnaire. Results from the analysis of participants' transcripts revealed a high frequency of signal, trigger and response as negotiation features for meaning with the majority focusing on lexical items. As all participants' shared the same first language (L1), a high frequency of response was made in L1. Information gap tasks were able to draw a high frequency of features of negotiation for meaning in contrast to collaborative tasks, which drew a low frequency. Both tasks, however, were unsuccessful in drawing features of negotiation for form. Findings from the questionnaire revealed mainly positive opinions towards using SCMC in practicing English and that it should be continued; however, the areas that could be improved were the delay of messages, more time allocation, and more interesting topics
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) วิเคราะห์ลักษณะในการต่อรองด้านความหมายและรูปแบบทางภาษาในการสื่อสารด้วยคอมพิวเตอร์แบบประสานเวลาของนักศึกษามหาวิทยาลัยขอนแก่น และ 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักศึกษาต่อการใช้คอมพิวเตอร์แบบประสานเวลาในการฝึกทักษะภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักศึกษามหาวิทยาลัยขอนแก่นที่ลงทะเบียนเรียนวิชาภาษาอังกฤษทั่วไป จำนวน 32 คน ซึ่งนักศึกษาต้องทำกิจกรรมทางคอมพิวเตอร์ทั้งสิ้น 6 กิจกรรมโดยกิจกรรม 3 กิจกรรมแรกเป็นกิจกรรมแบบช่องว่างข้อมูลและอีกสามกิจกรรมที่เหลือเป็นกิจกรรมแบบร่วมมือ นักศึกษาทำกิจกรรมอาทิตย์ละหนึ่งครั้ง แต่ละครั้งใช้เวลาทั้งสิ้น 80 นาที เมื่อนักศึกษาทำกิจกรรมสุดท้ายเสร็จแล้ว นักศึกษาจะต้องตอบแบบสอบถามเกี่ยวกับการใช้กิจกรรมสื่อสารด้วยคอมพิวเตอร์แบบประสานเวลาในการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ ผลการวิจัยพบว่า ลักษณะของการต่อรองที่พบมากที่สุดคือ สัญญาณ ปัญหา และคำตอบ ซึ่งเป็นการต่อรองความหมายของคำศัพท์มากที่สุด การที่กลุ่มตัวอย่างพูดภาษาแม่เดียวกัน ทำให้คำตอบที่พบมากที่สุสดคือคำตอบที่เป็นภาษาไทย กิจกรรมแบบช่องว่างข้อมูลสามารถกระตุ้นการต่อรองด้านความหมายได้มาก ในขณะที่กิจกรรมแบบร่วมมือนั้นกระตุ้นการต่อรองด้านความหมายได้น้อย แต่กิจกรรมทั้งสองแบบไม่ประสบความสำเร็จในการกระตุ้นการต่อรองด้านรูปแบบทางภาษา นอกจากนี้ยังพบว่านักศึกษาที่มีทัศนคติที่ดีต่อการพัฒนาทักษะภาษาอังกฤษด้วยการสื่อสารด้วยคอมพิวเตอร์แบบประสานเวลาและต้องการให้กิจกรรมนี้ดำเนินต่อไป ข้อเสนอแนะที่ได้จากงานวิจัยนี้คือ ควรปรับปรุงด้านความเร็วของการส่งข้อความ ควรเพิ่มเวลาในการทำกิจกรรม และปรับปรุงหัวข้อที่ใช้ทำกิจกรรมให้น่าสนใจมากขึ้น
Chulalongkorn University
Address: กรุงเทพมหานคร (Bangkok)
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2004
Issued: 2006-02-10
Modified: 2006-04-28
วิทยานิพนธ์/Thesis
URL: http://thailis-db.car.chula.ac.th/CU_DC/Thesis/January2006/Chomraj.pdf
ISBN: 9741762917
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Chomraj.pdf 1.92 MB132 2021-11-03 13:06:26
ใช้เวลา
0.018291 วินาที

Chomraj Patanasorn
Title Contributor Type
An Anlysis of features of negotiation for meaning and form in synchronous computer-mediated communication of Khon Kaen University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chomraj Patanasorn
Chansongklod Gajaseni
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chansongklod Gajaseni
Title Creator Type and Date Create
An Anlysis of features of negotiation for meaning and form in synchronous computer-mediated communication of Khon Kaen University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Chomraj Patanasorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of community-based English course to enhance English language skills and local cultural knowledge for undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Ratchaporn Rattanaphumma
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies of students in an English program in Thai secondary school
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Hathai Daosodsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the use of academic verb collocations and English writing ability of undergraduate english-major students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Sira Bhumadhana
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a cultural enrichment course with an emphasis on academic culture for Thai students in the bilingual program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Choksarun Jitchoknimit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of teachers' English accents on listening comprehension ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Keerati Suppatkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of drama-based instruction on English oral communication ability and motivation in learning English of eleventh grade students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Pochanee Nuktong
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF ENGLISH INSTRUCTION USING INTERCULTURAL APPROACH ON INTERCULTURAL AWARENESS OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Patuma Choeichaiyapoom
วิทยานิพนธ์/Thesis
WASHBACK EFFECTS OF THE ORDINARY NATIONAL EDUCATIONAL TEST (O-NET) ON ENGLISH LANGUAGE TEACHING AND LEARNING IN NINTH GRADE
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Yanika Lunrasri
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF TEACHERS MOTIVATING STYLES ON LEARNER AUTONOMY OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE ELEMENTARY STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Poornima Kaur Singhnarang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of Holistic Approach using Local Cultural Content on English Oral Communication Ability of Sixth Grade Students in Phrae Province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Wasida Sawongta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of cultural experiential instruction on English oral communication ability of lower secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Sasimala Chantamala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Teachers' beliefs and practices towards teaching English pronunciation among EFL senior high school teachers in Yunnan province, China
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Hua Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7,759
รวม 7,759 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 24,162 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 13 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
รวม 24,184 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101