School Administration in Accordance with Educational Administrative Standards of School under the Jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 3
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา และเปรียบเทียบความคิดเห็นของข้าราชการครูที่มีต่อการบริหารงานตามมาตรฐานด้านการบริหารและการจัดการศึกษาในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 3 จำแนกตามตำแหน่ง และขนาดของสถานศึกษา
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ข้าราชการครูของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 3 ปีการศึกษา 2552 กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างด้วยการใช้ตารางสำเร็จรูปของ Krejcie and Morgan และใช้วิธีสุ่มแบบแย่งชั้น (Stratified Random Sampling) โดยแบ่งตามขนาดของสถานศึกษา ได้กลุ่มตัวอย่าง จำแนกเป็นผู้บริหารศึกษา จำนวน 41 คน และครูผู้สอน จำนวน 286 คน รวมทั้งสิ้น 327 คน
เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 60 ข้อ มีความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ใช้การทดสอบค่า t และการทดสอยค่า F เมื่อพบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทำการทดสอบความแตกต่างรายคู่โดยวิธีของ Scheffes
ผลการวิจัยพบว่า
1. ข้าราชการครูมีความคิดเห็นต่อการบริหารงานตามมาตรฐานด้านการบริหาร และการจัดการศึกษาในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 3 โดยภาพรวมและทุกด้านอยู่ในระดับมาก
2. ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนมีความคิดเห็นต่อการบริหารงานตามมาตรฐานด้านการบริหารและจัดการศึกษาในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 3 โดยภาพรวม และด้านผู้บริหารมีคุณธรรมจริยธรรมและภาวะผู้นำ และมีความสามารถในการบริหารจัดการ ด้านสถานศึกษามีการจัดองค์กร โครงสร้าง ระบบการบริหารงานและพัฒนาองค์กรอย่างเป็นระบบครบวงจร และด้านสถานศึกษามีการบริหารและการจัดการศึกษาโดยใช้สถานศึกษาเป็นฐานแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านสถานศึกษามีการจัดกิจกรรมส่งเสริมคุณภาพผู้เรียนอย่างหลากหลาย และด้านสถานศึกษามีการจัดสภาพแวดล้อมและการบริการส่งเสริมให้ผู้เรียนพัฒนาตามธรรมชาติเต็มศักยภาพ ไม่แตกต่างกัน
3. ข้าราชการครูที่ปฏิบัติหน้าที่ในสถานศึกษาที่มีขนาดต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการบริหาร งานตามมาตรฐานด้านการบริหารและการจัดการศึกษาในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 3 โดยภาพรวม และด้านผู้บริหารมีคุณธรรมจริยธรรมและมีภาวะผู้นำ และมีความสามารถในการบริหารจัดการ ด้านสถานศึกษามีการจัดองค์กร โครงสร้าง ระบบการบริหารงานและพัฒนาองค์กรอย่างเป็นระบบครบวงจร ด้านสถานศึกษามีการบริหารและการจัดการศึกษา โดยใช้สถานศึกษาเป็นฐาน ด้านสถานศึกษามีการจัดกิจกรรมส่งเสริมคุณภาพผู้เรียนอย่างหลากหลาย และด้านสถานศึกษามีการจัดสภาพแวดล้อม และการบริการที่ส่งเสริมให้ผู้เรียนพัฒนาตามพัฒนาตามธรรมชาติเต็มศักยภาพ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านสถานศึกษามีการจัดหลักสูตร และกระบวนการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญไม่แตกต่างกัน
The objectives of this study were to investigate school administration in accordance with educational administrative standards of schools and to compare the respondents opinions toward school administration in accordance with educational administrative standards of schools under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 3 on the bases of their position and school size.
A total of 327, containing 41 school administrators and 286 teachers, working under jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Education Service Area 1 in the 2010 academic year, selected by mean of the stratified random sampling method, were employed as the sample group of the study. The sample size was determined on the basis of the ready table of Krejcie and Morgan.
The research instrument was a five-scale rating survey questionnaire containing 60 question items yielding the overall reliability coefficient of .98. The statistics namely percentage, mean, standard deviation, multiple regression analysis, t-test, F-test, and Scheffe,s comparison test were utilized in data analysis.
The research findings were as follows:
1. Overall and in individual aspects, the opinions of the respondent toward school administration in accordance with educational administrative standards of schools under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Education Service Area 3 were found to be rated at a high level.
2. The opinions of the respondents toward school administration in accordance with educational administrative standards of school under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Education Service Area 3, overall and particular aspects namely administrators, having morality and leadership and competency in administrative performances, schools having organizational structures, administrative and development system, and schools using the school-based, approach in their administration, were found to be different at .05 level of significance. However, the remaining aspects, that is, schools having various kinds of activities to promote students quality, and schools providing environments and services enhancing students, full potential development, were not found to be different at a significant level.
3. The results of the comparison of the opinions of school administrators and teachers who worked in school with different sizes toward school administration in accordance with educational administrative standards of schools under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 3 showed, overall and particular aspects namely administrators having morality and leadership and competency in administrative performances, schools having organizational structures, administrative and development system, and schools using the school-based approach in their administration, schools having various kinds of activities to promote students quality, and schools providing environments and services enhancing students full potential development, the difference at .05 level of significance. The schools using centeredness in their curriculum and teaching and learning process aspect, in particular, was found not found to be different at a significant level.