Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบเครือข่ายความร่วมมือในการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา
โดยใช้การวิจัยแบบผสานวิธี 4 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาสภาพและความต้องการเครือข่ายความร่วมมือใน
การบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา ตัวอย่างได้แก่ ผู้อำนวยการสถานศึกษามัธยมศึกษา หัวหน้าฝ่ายบริหารงาน 4 ฝ่าย
ในเขตตรวจราชการที่ 13 จำนวน 234 คน ได้มาโดยการสุ่มหลายขั้นตอน ขั้นตอนที่ 2 สร้างรูปแบบเครือข่ายความ
ร่วมมือในการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา กลุ่มเป้าหมายได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญด้านการบริหารเครือข่ายความร่วมมือใน
โรงเรียนมัธยมศึกษา จำนวน 9 คนได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง ขั้นตอนที่ 3 ทตลองใช้รูปแบบเครือข่ายความร่วมมือ
ในการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา กลุ่มเป้าหมายได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาในสหวิทยาเขต 8 ศรีนครอัจจะ สังกัด
สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา สุรินทร์ จำนวน 10 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง และขั้นตอนที่ 4
การประเมินรูปแบบเครือข่ายความร่วมมือในการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา กลุ่มเป้าหมายได้แก่ ผู้เชียวชาญและ
ผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง จำนวน 21 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์
และแบบประเมิน สถิติที่ใช้ไต้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัยพบว่า
รูปแบบเครือข่ายความร่วมมือในการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา ประกอบด้วยองค์ประกอบหลัก
5 องค์ประกอบ คือ องค์ประกอบที่ 1 หลักการของรูปแบบ ได้แก่ 1) หลักการเสริมสร้างพลัง 2) หลักการมีส่วนร่วนร่วม
และ 3) หลักการทำงานเป็นทีม องค์ประกอบที่ 2 วัตถุประสงค์ของรูปแบบ ได้แก่ 1) เพื่อพัฒนารูปแบบเครือข่าย
ความร่วมมือในการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษากับสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษา และ 2) เพื่อเป็นแนวทางสำหรับ
ผู้บริหารสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษานำรูปแบบไปปรับใช้ให้เหมาะสมกับบริบทของสถานศึกษา องค์ประกอบ
ที่ 3 วิธีการดำเนินการของรูปแบบ ได้แก่ 1) ด้านเครือข่ายการพัฒนากระบวนการเรียนรู้ 2) ด้านเครือข่ายการ
จัดทำแผนพัฒนาคุณภาพการศึกษา 3) ด้านเครือข่ายการพัฒนาครูและบุคลากร และ 4) ด้านเครือข่ายการสนับสุน
ทรัพยากรทางการศึกษา องค์ประกอบที่ 4 แนวทางการประเมินผลของรูปแบบ ได้แก่ 1) ประเมินกระบวนการของ
เครือข่ายความร่วมมือ และ 2) ประเมินความพึงพอใจ และองค์ประกอบที่ 5 เงื่อนไขความสำเร็จของรูปแบบ
ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาให้ความร่วมมือร่วมใจในการดำเนินการของสหวิทยาเขต ผลการประเมินรูปแบบ
เครือข่ายความร่วมมือในการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาพบว่า โดยรวมอยู่ในระดับมาก
The objective of this research was to develop a cooperative network model for administrating
secondary schools by using mixed methods research in four phase. The first phase was to study the conditions
and the needs of the cooperation network in administrating the secondary schools. The samples were 234
participants consisting of the secondary school directors, the heads of four administration divisions in the
government inspectorial region 13. They were randomized by multi-stage sampling. The second phase was to
create a cooperative network model for administrating the secondary schools. The target group included
9 experts in administrating the cooperative network in the secondary schools. They were selected by purposive
sampling. The third phase was to try out the cooperative network model for administrating secondary schools.
The target group included 10 school administrators from the secondary school Consortium 8 in Srinakorn Ajcha
under the Office of the Secondary Educational Service Area Surin. They were selected purposive sampling.
The fourth phase was to evaluate the cooperative network model for administrating the secondary schools. The
target group included 21 participants consisting of experts and people involving in the trial. They were select by
purposive sampling. The research instruments were a questionnaire, an interview form and an evaluation form.
The statistics were percentage, mean, standard deviation and content analysis.
The research findings were as follows.
The cooperative network model for administrating the secondary schools consisted of 5 main
components. The fist component was the principles of the model consisting of I) the peoples of the
empowerment, 2) the principles of the participation and 3) the principles of the teamworking. The secondary
component was the objectives of the model consisting of 1) the objectives for developing cooperative
network model for administrating the secondary schools and educational institutes in the secondary school level
and 2) the objectives for creating guidelines for the secondary school administrators to use the model
appropriately with the school contents. The third component was the methods used to operate the model
consisting of 1) the network for developing learning processes, 2) the network for planning to develop
educational quality, 3) the network for developing teachers and staff and 4) the network for supporting
educational resources. The fourth component was the methods used to evaluate the model consisting of the
evaluation of the cooperative network processes and 2) the evaluation of the satisfaction. The fifth component
was the conditions for the success of the model. They included the school administrators cooperating in the
operation of the consortium. The findings of the evaluation showed that the cooperative network model for
administrating the secondary schools in the overall was at a high level.