แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Analysis of chinese vocabulary ability through chinese food culture and intercultural communicative competence of chinese as a foreign language learners
การวิเคราะห์ความสามารถด้านคําศัพท์ภาษาจีนผ่านวัฒนธรรมอาหารจีนและความรู้ระหว่างวัฒนธรรมของผู้เรียนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ

LCSH: Chinese language -- Vocabulary
LCSH: Chinese language -- Study and teaching
LCSH: Chinese food
LCSH: China -- Manners and customs
Abstract: Intercultural communication competence (ICC) is essential to language learning; naturally, cultural learning is inseparable from the Chinese learning process. Chinese culture is extensive and profound, as scholars have increasingly emphasized its role in Chinese teaching. Therefore, this study combined Chinese food culture with Chinese as a foreign language teaching, which can significantly improve students' learning interests and improve intercultural communicative competence skills. This study was a mixed-method approach based on internet-mediated research (IMR) conducted online research on third-year students and teachers majoring in Chinese as a foreign language at Chiang Mai University in Thailand. There are three research objectives: (1) to overview the conceptual ideas of intercultural communicative competence and Chinese food culture; (2) to study Chinese vocabulary ability through Chinese food culture of Chinese as a foreign language learner; (3) to explore intercultural communicative competence of Chinese as a foreign language learners. The researcher designed the questionnaire and the semi-structured in-depth interview based on the theoretical concept of Byram's intercultural communicative competence. The conclusive remarks of the study indicated that CFL students' and teachers' acceptance and perception of enriching students' Chinese vocabulary ability and ICC through Chinese food culture was a positive trend. However, food culture and its changes are a complex phenomenon; due to the sample selection, research design, and other research limitations of this study, research results may get influenced.
Abstract: ความสามารถในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรม (ICC) มีความสำคัญต่อการเรียนรู้ภาษาการเรียนรู้วัฒนธรรมนั้นแยกไม่ออกจากกระบวนการเรียนรู้ภาษาจีนโดยธรรมชาติ วัฒนธรรมจีนนั้นกว้างขวางและลึกซึ้ง เนื่องจากนักวิชาการได้เน้นย้ำถึงบทบาทของตนในการสอนภาษาจีนมากขึ้นเรื่อยๆ ดังนั้น การศึกษานี้จึงผสมผสานวัฒนธรรมอาหารจีนกับการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ ซึ่งสามารถปรับปรุงความสนใจในการเรียนรู้ของผู้เรียนและพัฒนาทักษะความสามารถในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมได้อย่างมีนัยสำคัญ การศึกษานี้เป็นวิธีการแบบผสมผสานจากการวิจัยโดยใช้อินเทอร์เน็ต (IMR) ดำเนินการวิจัยทางออนไลน์เกี่ยวกับผู้เรียนและผู้สอนภาคภาษาจีนชั้นปีที่ 1 ในฐานะภาษาต่างประเทศของมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ในประเทศไทย มีวัตถุประสงค์การวิจัยสามประการ: (1) เพื่อสรุปแนวคิดเกี่ยวกับความสามารถในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมและวัฒนธรรมอาหารจีน (2) เพื่อศึกษาความสามารถในการใช้คำศัพท์ภาษาจีนผ่านวัฒนธรรมอาหารจีนของผู้เรียนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ (3) สำรวจความสามารถในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมของผู้เรียนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศ ผู้วิจัยออกแบบแบบสอบถามและการสัมภาษณ์เชิงลึกแบบกึ่งโครงสร้างตามแนวคิดทางทฤษฎีเกี่ยวกับความสามารถในการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมของ Byram ข้อสังเกตสรุปของการศึกษาระบุว่าการยอมรับและการรับรู้ของผู้เรียนและผู้สอน CFL เกี่ยวกับการเพิ่มพูนความสามารถทางคำศัพท์ภาษาจีนของผู้เรียนและ ICC ผ่านวัฒนธรรมอาหารจีนมีแนวโน้มในเชิงบวก อย่างไรก็ตาม วัฒนธรรมอาหารและการเปลี่ยนแปลงเป็นปรากฏการณ์ที่ซับซ้อน ผลการวิจัยของการศึกษานี้อาจได้รับอิทธิพลต่อการเลือกตัวอย่างการออกแบบการวิจัย และข้อจำกัดการวิจัยอื่นๆ
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2023
Modified: 2567-01-17
Issued: 2023-12-11
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
Descipline: Education
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 640232059.pdf 3.21 MB2 2025-07-01 20:52:28
ใช้เวลา
0.020819 วินาที

Liang, Xinyan
Title Contributor Type
Analysis of chinese vocabulary ability through chinese food culture and intercultural communicative competence of chinese as a foreign language learners
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Liang, Xinyan
Jarunee Dibyamandala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jarunee Dibyamandala
Title Creator Type and Date Create
Quality of life and Japanese active aging in Chiang Mai area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kamsiriphiman;Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Isao Yamaki
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dynamics and Iidentity of local wisdom on pottery production Muangkung of Chiang Mai
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Charin Mangkhang;Atchara Sarobol;Jarunee Dibyamandala
Kessaraporn Singkamanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Philosophy of ageing learning model for a happy life in the context of thai society
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chakparun Wichaakkharawit;Somwang Kaewsufong;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala;Parut Boonsritun
Chiang Mai University. The Graduate School
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of PADTHAI model for promoting speaking skill of ethnic undergraduate students, Faculty of Education, Chiang Rai Rajabhat University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Boonrod Chotivachira;Sira Somnam;Jarunee Dibyamandala
Pongsakorn Sommit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mobile-Blended active language learning management to enhance english listening and speaking skills of secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Yang, Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of chinese vocabulary ability through chinese food culture and intercultural communicative competence of chinese as a foreign language learners
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala
Liang, Xinyan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model of Buddhism-based learning to enhance the compassionate mind of higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Parud Boonsriton;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala
Kasamas Muangkaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Guideline of digital storytelling learning management to promote english speaking skills and intercultural communicative competence among secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Supanida Kahanurak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of gender stereotypes in Chinese textbooks for learners learning Chinese as a foreign language
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sasinee Khuankaew;Jarunee Dibyamandala
Zhu, Guoping
วิทยานิพนธ์/Thesis
Charin Mangkhang
Title Creator Type and Date Create
The Scenario for the Social Studies Curriculum of the Rajabhat Universities in the Next Decadeอนาคตภาพหลักสูตรสาขาวิชาสังคมศึกษาของมหาวิทยาลัยราชภัฏ ในทศวรรษหน้า
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Charin Mangkhang;Sawaeng Saenbutr;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Apichat Sukaram
วิทยานิพนธ์/Thesis
The cultural transferring process of miang for self-reliance in highland communities
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Charin Mangkhang;Atchara Sarobol;Jarunee Dibyamadala
Grit Piriyatachagul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Identity of self-reliance of LGBT aging in Chiang Mai area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit ;Charin Mangkhang ;Atchara Kerdtep
Nipitpon Nanthawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The local wisdom management Mohom for stable inherit, Phrae province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Atchara Kerdtep;Chetthapoom Wannapaisan;Charin Mangkhang
Nawatcharose Intem
วิทยานิพนธ์/Thesis
Quality of life and Japanese active aging in Chiang Mai area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kamsiriphiman;Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Isao Yamaki
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dynamics and Iidentity of local wisdom on pottery production Muangkung of Chiang Mai
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Charin Mangkhang;Atchara Sarobol;Jarunee Dibyamandala
Kessaraporn Singkamanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Philosophy of ageing learning model for a happy life in the context of thai society
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chakparun Wichaakkharawit;Somwang Kaewsufong;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala;Parut Boonsritun
Chiang Mai University. The Graduate School
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mobile-Blended active language learning management to enhance english listening and speaking skills of secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Yang, Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Moon-Mung Phutai: The Process of Constructing an Ethnic Sociocultural Space Through Textile Wisdom in the Sakon Nakhon Basin, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Atchara Kerdtep;Thongchai Phuwanatwichit
Nontawan Saenprai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of action learning resources through Miang indigenous wisdom to promote creative education in Mae Kam Pong Village, Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chartchai Khanongnuch;Charin Mangkhang;Chalermpong Saenjum
Phremyaphar Samerjai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model of Buddhism-based learning to enhance the compassionate mind of higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Parud Boonsriton;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala
Kasamas Muangkaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Civic empowerment of civil society through community-based learning: a case study of world heritage and nearby communities in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Woralun Boonyasurat;Charin Mangkhang;Jarunee Dibymandala
Noraseth Thecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Educational migration and acculturation of foreign students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sawaeng Saenbutr;Charin Mangkhang;Jarunee Dibymandala
Punyavee Mongkonpiputporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Guideline of digital storytelling learning management to promote english speaking skills and intercultural communicative competence among secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Supanida Kahanurak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Digital citizenship: digital literacy development through interdisciplinary community-based learning for higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Jarunee Dibymandala;Monnapat Manokarn
Chainarong Jarupongputtana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a creative learning model through community resources to enhance identity of social studies student teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Thongchai Phuwanawichit;Charin Mangkhang;Atchara Kerdtep
Khwandaw Pinthongpunth
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing digital open badge learning innovation in social studies to enhance citizenship characteristics of secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Pailin Phujeenaphan;Chaiwat Nantasri
Onsiripim Borihantanachot
วิทยานิพนธ์/Thesis
Instructional model to strengthen comprehensive humanization for higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Thongchai Puwanatwichit;Bupa Anansuchatkul
Chayanid Yimsawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing Thai society and culture learning innovation to enhance global literacy of cross-cultural families students in the global society
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang ;Thongchai Phuwanatwichit ;Natthapol Jaengaksorn
Nitikorn Kaewpanya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 24
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,082
รวม 3,106 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,105 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 84 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 36 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 69,244 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48