Abstract:
การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยสภาพแวดล้อมทางธุรกิจ (ได้แก่ ปัจจัยด้านสังคม ปัจจัยด้านเศรษฐกิจ ปัจจัยด้านวัฒนธรรม ปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อม ปัจจัยด้านเทคโนโลยี) ที่ส่งผลต่อความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวลาวที่เข้าเที่ยวในประเทคไทย กลุ่มตัวอย่างคือนักท่องเที่ยวชาวลาว: แขวงนครหลวงเวียงจันทร์ แขวงสะหวันนะเขต และแขวงคำม่วนจำนวน 400 คน เครื่องมือ คือแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การเปรียบเทียบค่าเฉลี่ย การทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรต่างๆ โดยใช้สถิติสหสัมพันธ์อย่างง่าย และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่าที่นครหลวงเวียงจันทร์ ปัจจัยสภาพแวดล้อมทางธุรกิจด้านสังคม ด้านเศรษฐกิจ และด้านเทคโนโลยีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวลาว ที่ เข้ามาท่องเที่ยวในประเทศไทย แขวงสะหวันนะเขต และ แขวงคำม่วน ด้านเทคโนโลยี ความสัมพันธ ์เชิงบวกกับความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวลาวที่เข้ามาท่องเที่ยวในประเทศไทย
This research has the objective of the research is to study the Influence of faction business environment factors (such as socio -economic factors, factor. Cultural factors.Environment factors. Technology factors) that affect the satisfaction of tourists visited Lao in Thailand The sample group such as Lao tourists: Vientiane Capital, Savannakhet, andKhammouane Provinces, total 400 people by using questionnaires for data gathering, are using comparing average, relationship test between the variables by using simple correlation statistic and multiple regression analysis. The result of study the factors of business, social, economic and technology at Vientiane Capital has positive perception of Vietnamese and Lao tourists that they go to visiting Thailand.Savannakhet and Khammouane Provinces the technology factor have the positive perception of Lao tourists that they go to visiting Thailand.