Development of Thai reading skills learning packages for non-native Thai speaking students of Nonthaburiwitthayalai school using scaffolding techniques
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาชุดฝึกทักษะการอ่านภาษาไทยสำหรับนักเรียนโรงเรียนนนทบุรีวิทยาลัยที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่โดยใช้เทคนิคสแกฟโฟลดิง 2) เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านภาษาไทย สำหรับนักเรียนโรงเรียนนนทบุรีวิทยาลัยที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่โดยใช้เทคนิคสแกฟโฟลดิง 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนโรงเรียนนนทบุรีวิทยาลัย ที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่ต่อชุดฝึกทักษะการอ่านภาษาไทย ในการวิจัยครั้งนี้ดำเนินการตามระเบียบวิธีการวิจัยและพัฒนา และประยุกต์ใช้ระเบียบวิจัยเชิงคุณภาพประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นของโรงเรียนนนทบุรีวิทยาลัยสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนนทบุรี ในปีการศึกษา 2559 จำนวน 7 คน ซึ่งเป็นนักเรียนที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่มาแต่กำเนิด ได้มาโดยการคัดกรองด้วยวิธีการสัมภาษณ์ครูวิชาการ ครูผู้สอนวิชาภาษาไทยครูผู้สอนวิชาอื่น ๆ และนักเรียนที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสัมภาษณ์ครูวิชาการแบบสัมภาษณ์ครูผู้สอนวิชาภาษาไทยแบบสัมภาษณ์ครูผู้สอนวิชาอื่น ๆ แบบสัมภาษณ์นักเรียนที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่แบบสำรวจความคิดเห็นต่อการใช้ชุดฝึกทักษะการอ่านภาษาไทย ชุดฝึกทักษะการอ่านภาษาไทยระดับมัธยมศึกษาตอนต้นโดยใช้เทคนิคสแกฟโฟลดิง กรอบการสังเกตและบันทึกการใช้ชุดฝึกวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาความถี่ ร้อยละและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า 1) มีนักเรียนที่จัดอยู่ในกลุ่มที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่และมีปัญหาด้านการอ่านภาษาไทยจำนวน 7 คน และทักษะการอ่านที่เป็นปัญหาสำหรับนักเรียน ได้แก่การประสมคำการอ่านไม่คล่องการอ่านออกเสียงคำควบกล้ำ ร ล ว และการอ่านออกเสียงร้อยแก้ว 2) ผลการพัฒนาชุดฝึกทักษะการอ่านภาษาไทย สำหรับนักเรียนที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่โดยใช้เทคนิคสแกฟโฟลดิง ได้ชุดฝึกจำนวน 4 หน่วยการเรียนรู้ได้แก่หน่วยการเรียนที่ 1 เริ่มเรียน คำไทย หน่วยการเรียนรู้ที่ 2 พยัญชนะไทยอ่านคล่อง หน่วยการเรียนรู้ที่ 3 คำควบกล้ำ ออกเสียงให้ชัดเจน และหน่วยการเรียนรู้ที่ 4 วัดแววอ่านข้อความ 3) ผลการนำชุดฝึกไปใช้ พบว่า นักเรียนจำนวน 5 คน ทำคะแนนผลการประเมินส่วนใหญ่อยู่ในระดับ ดี และมีนักเรียนจำนวน 2 คน ทำคะแนนผลการประเมินส่วนใหญ่อยู่ในระดับ ผ่าน และชุดฝึกทักษะการอ่านภาษาไทยที่พัฒนาขึ้นสามารถพัฒนาศักยภาพในการเรียนรู้ของนักเรียนที่ไม่ได้ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแม่ได้ถึงแม้ในบางชุดฝึกต้องมีการจัดวางนั่งร้านเสริมเข้าไป 4) นักเรียนทุกคนมีความพึงพอใจและชอบการฝึกในรูปแบบนี้ และมีความเห็นว่าตนเองมีการพัฒนาทักษะการอ่านภาษาไทยได้ดีขึ้นในทุกทักษะที่ได้รับการฝึก
The purposes of this study were 1) to develop Thai reading skills learning packages for the non-native Thai speaking students in Nonthaburiwitthayalai School by using Scaffolding techniques, 2) to develop a reading skills of the non-native Thai speaking students in Nonthaburiwitthayalai School by using Scaffolding techniques, and 3) to study the attitudes of the non-native Thai speaking students towards the Thai reading skills learning packges used in this study. The populalion of this study consisted of the seven secondary school students in Nonthaburiwitthayalai School who are non-native Thai speakers. The seven students were selected by interviewing the teachers in academic section, Thai teaching teachers, the other teachers, and the non-native Thai speaking students. The research tools consisted of the interview forms for teachers in academic section, the interview forms for Thai teaching teachers, the interview forms for other teachers and the interview forms for non-native Thai speaking students, the questionnaires measuring the students opinion towards using the Thai reading skills learning packages, Thai reading learning packages using Scaffolding techniques in secondary level, the framework for observation and intervention records. The data were analyzed using frequency, percentage and the content analysis. The study showed that 1) there were seven non-native Thai speaking students and reading skills which needed improvement for them were spelling, reading fluency, cluster pronunciation, and prose reading. 2) there were 4 Thai reading learning packages developed for the non-native Thai speaking students using Scaffolding techniques which were Unit 1: Introduction to Thai Words, Unit 2: Thai Alphabets, Unit 3: Thai Clusters, and Unit 4: Reading Passages. 3) The results of using the reading skills learning packages showed there were 5 students at Good level and 2 students at Pass level, the Thai reading learning packages used in the study could improve learning potential of the non-native Thai speaking students, in some cases, a scaffolding is added. 4) all of the students were pleased with the reading learning packages and they thought that all reading skills they had been trained were improved.