A study of conditions, problems, and guidelines in using information for the internal quality assurance of the schools under the office of Ubon Ratchathani primary educational service area 3
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ของการวิจัยคือ (1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการใช้สารสนเทศในการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 3 (2) เพื่อเปรียบเทียบสภาพและปัญหาการใช้สารสนเทศในการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 3 จำแนกตามตำแหน่งและขนาดของโรงเรียน (3) เพื่อศึกษาแนวทางในการพัฒนาระบบสารสนเทศในการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 3
ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยนี้ได้จากการสุ่มแบบแบ่งชั้นภูมิโดยจำแนกตามสัดส่วนขนาดของสถานศึกษาผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้มีหน้าที่ดูแลระบบประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา โดยกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างตามตารางสำเร็จรูปของ Krejcie and Morgan ได้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 202 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .98 สถิติที่ใช้ ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที และการวิเคราะห์ความแปรปรวน
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพการใช้สารสนเทศในการประกันคุณภาพสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานีเขต 3 โดยรวม พบว่า มีสภาพอยู่ในระดับมาก ส่วนปัญหาการใช้สารสนเทศในการประกันคุณภาพสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน มีปัญหาอยู่ในระดับน้อย
2. เปรียบเทียบสภาพและปัญหาการใช้ระบบสารสนเทศในการประกันคุณภาพสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานีเขต 3 ของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้มีหน้าที่ดูแลระบบประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาจำแนกตามตำแหน่งและขนาดของสถานศึกษา พบว่า ไม่แตกต่างกัน ส่วนรายด้าน ด้านการนำข้อมูลสารสนเทศไปใช้ พบว่า แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
3. แนวทางการพัฒนาการใช้สารสนเทศในการประกันคุณภาพสถานศึกษาขั้นพื้นฐานสรุปได้ดังนี้ ควรจัดบุคลากรรับผิดชอบเฉพาะงานประกันคุณภาพโดยตรง ควรมีการจัดอบรมเชิงปฏิบัติการด้านการจัดทำระบบประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาให้กับผู้รับผิดชอบอย่างต่อเนื่อง มีการนิเทศติดตามการปฏิบัติงานของผู้รับผิดชอบงานระบบประกันคุณภาพอย่างน้อยภาคเรียนละ 1 ครั้ง ควรกำหนดนโยบายแผนงานและรูปแบบการจัดระบบประกันคุณภาพในสถานศึกษาให้มีความชัดเจนเพิ่มมากขึ้นจากที่มีอยู่แล้ว เพื่อเป็นการพัฒนาระบบประกันคุณภาพให้กับสถานศึกษาเพื่อเป็นการประกันคุณภาพทั้งภายในและภายนอกและรองรับการการประเมินจากสำนักงานรับรองมาตรฐานและประเมินคุณภาพการศึกษา (องค์การมหาชน) ต่อไป
The research aimed to: (1) study conditions and problems in using information for the internal quality assurance of the schools under the Office of Ubon Rachthani Primary Educational Service Area 3, (2) compare the conditions and problems in using information for the internal quality assurance of the schools under the Office of Ubon Rachthani Primary Educational Service Area 3 classified by positions and schools sizes, and (3) investigate guidelines for developing the information for the internal quality assurance of the schools under the Office of Ubon Rachthani Primary Educational Service Area 3.
The samples were 202 participants randomized by stratified random sampling based on the schools sizes, the administrators, and the teachers responsible for the internal quality assurance. The sample size was determined by Krejcie and Morgans table. The research instruments were a questionnaire and an interview form with the reliability of .98. The statistics were percentage, mean, standard deviation, t-test, and variance analysis.
The research findings were as follows.
1. The overall of the conditions in using the information for the internal quality assurance in the primary schools under Ubon Ratchathani Primary Educational Service Area 3 was at a high level. The problems using the information for the internal quality assurance in the primary schools was at a low level.
2. The comparison of the conditions and the problems in using information for the internal quality assurance in the primary schools under Ubon Ratchathani Primary Educational Service Area 3 between the school administrators and the teachers responsible for the internal quality assurance classified by positions and schools sizes was found that there were no differences. When each aspect was compared, the results showed that the aspect of the use of the information was different with the statistical significance of 0.05.
3. The guidelines for developing the use of information for the internal quality assurance of the primary schools could be concluded as follows. The personals directly responsible for the quality assurance should be assigned. Trainings on the internal quality assurance should be organized for the personals responsible for responsible for the quality assurance continually. The supervision to follow-up the implementation of the personals responsible for the quality assurance should be conducted at least one time in a semester. The policies, plans, and patterns in organizing the internal quality assurance should be clearer than those used to be to develop the systems of the quality assurance of the schools, to have the internal and external quality assurance, and to be certified by the Office for National Education Standards and Quality Assessment (Public Organization).
Abstract:
The research aimed to: (1) study conditions and problems in using information for the internal quality assurance of the schools under the Office of Ubon Rachthani Primary Educational Service Area 3, (2) compare the conditions and problems in using information for the internal quality assurance of the schools under the Office of Ubon Rachthani Primary Educational Service Area 3 classified by positions and schools sizes, and (3) investigate guidelines for developing the information for the internal quality assurance of the schools under the Office of Ubon Rachthani Primary Educational Service Area 3.
The samples were 202 participants randomized by stratified random sampling based on the schools sizes, the administrators, and the teachers responsible for the internal quality assurance. The sample size was determined by Krejcie and Morgans table. The research instruments were a questionnaire and an interview form with the reliability of .98. The statistics were percentage, mean, standard deviation, t-test, and variance analysis.
The research findings were as follows.
1. The overall of the conditions in using the information for the internal quality assurance in the primary schools under Ubon Ratchathani Primary Educational Service Area 3 was at a high level. The problems using the information for the internal quality assurance in the primary schools was at a low level.
2. The comparison of the conditions and the problems in using information for the internal quality assurance in the primary schools under Ubon Ratchathani Primary Educational Service Area 3 between the school administrators and the teachers responsible for the internal quality assurance classified by positions and schools sizes was found that there were no differences. When each aspect was compared, the results showed that the aspect of the use of the information was different with the statistical significance of 0.05.
3. The guidelines for developing the use of information for the internal quality assurance of the primary schools could be concluded as follows. The personals directly responsible for the quality assurance should be assigned. Trainings on the internal quality assurance should be organized for the personals responsible for responsible for the quality assurance continually. The supervision to follow-up the implementation of the personals responsible for the quality assurance should be conducted at least one time in a semester. The policies, plans, and patterns in organizing the internal quality assurance should be clearer than those used to be to develop the systems of the quality assurance of the schools, to have the internal and external quality assurance, and to be certified by the Office for National Education Standards and Quality Assessment (Public Organization).