A STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE ACADEMIC ADMINISTRATION BEHAVIORS OF THE SCHOOL ADMINISTRATORS AND THE EXTERNAL QUALITY ASSESSMENT RESULTS OF THE BASIC EDUCATION INSTITUTIONS UNDER THE OFFICES OF PHRANAKHON SI AYUTTHAYA EDUCATIONALSERVICE AREA 1 AND 2
Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา ผลการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษา และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่าง พฤติกรรมการบริหารงานวิชาการกับผลการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาพระนครศรีอยุธยา เขต 1 และเขต 2 กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารสถานศึกษา ขั้นพื้นฐานจำนวน 108 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม และ แบบบันทึกผลการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบความสัมพันธ์ด้วยค่า ไค-สแคว์ (Chi -square)
ผลการวิจัยพบว่า
1. พฤติกรรมการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในภาพรวมมีการปฏิบัติ อยู่ในระดับ ปานกลาง ทุกด้าน เรียงตามลำดับคือ ด้านการพัฒนาสื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยีเพื่อการศึกษา ด้านการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา ด้านการพัฒนากระบวนการเรียนรู้ ด้านการวัดผลประเมินผลและเทียบโอนผลการเรียน และด้านการนิเทศการศึกษา
2. ผลการประเมินคุณภาพภายนอกสถานศึกษาในภาพรวมอยู่ในระดับดี และเมื่อพิจารณาเป็นรายมาตรฐาน มาตรฐานด้านผู้บริหารสถานศึกษา และมาตรฐานด้านผู้เรียน อยู่ในระดับดี ส่วนมาตรฐานด้านครู อยู่ในระดับพอใช้
3. พฤติกรรมการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในภาพรวมมีความสัมพันธ์ กับผลการประเมินคุณภาพภายนอกของสถานศึกษา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
ABSTRACT
This research aimed to study the academic administration behaviors of the school administrators, the external quality assessment results, and also investigate the relationship between the academic administration behaviors and the external quality assessment results of the school under the Offices of Phranakhon Si Ayutthaya Educational Service Area 1 and 2. The samples comprised 108 school administrators. Data collection was employed using a questionnaire and reports on the external quality assessment results of the schools. Statistical analysis was performed in terms of frequency, percentage, mean, standard deviation, and Chi-square. The research results are as follows :
1. Regarding the academic administration behaviors as a whole, moderate level of the implementation were found on development naming respectively: educational innovation and technology, the education institutions curricula, learning process, evaluation and learning result transferring, and educational supervision.
2. In terms of external quality assessment as a whole, high levels of the results were found, and when each standard was evaluated, high levels of standard were found on the administrators and the students, but adequate levels were found on teachers.
3. The academic adminitration behaviors of the school administrators mostly related to the external assessment results of the basic education institutions at the statistical significant level of .05.