แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
การศึกษาองค์ประกอบทางความสามารถด้านการพูดจากแบบสอบการพูดด้วยคอมพิวเตอร์สำหรับนักศึกษาไทยระดับอุดมศึกษา

ThaSH: English language -- Computer-assisted instruction
ThaSH: English language -- Computer-assisted instruction for Thai speakers
ThaSH: Test of Spoken English
ThaSH: English language -- Spoken English -- Examinations
Abstract: To investigate the trait structure of oral language ability in a computer-based speaking test (CBST), the test-taking processes and strategies of the examinees taking the test, the effects of test tasks on test scores and speech produced, and the attitudes of the examinees to the test. The participants were Thai first-year university students. The research instruments included the CBST, rating scales, and questionnaire. The traits being investigated were knowledge of pronunciation, syntax, vocabulary, cohesion and function. The test tasks comprised the narrative, opinion, imaginary and persuasive tasks which generated planned monologic responses. The data were analyzed through both quantitative and qualitative approaches. The quantitative approaches were multivariate generalizability theory, confirmatory factor analysis, and MANOVAs. The qualitative approaches consisted of content analysis of verbal protocols, and attitudes to the test, and discourse analysis of the test responses: analyses of genre, speech functions and grammatical features. The limitations of the study concerned the homogeneous nature of the participants in terms of their native language and educational level, the purposive sampling method used in selecting the participants as well as the relatively small sample size. The findings seemed to provide evidence which supported and challenged the validity of the CBST score interpretations. The supportive evidence may be, first, most of the trait factor loadings were significant (p < .05) and ranged from moderate to high. Also, the reliability of most constructs was above 0.70. This suggests that most measures were good indicators of the construct they were designed to measure, indicating the CBST was a valid measure of most of the speaking ability as defined. Second, the examinees engaged in test-taking processes and strategies relevant to the constructs of interest. This implies the test scores may be a product of using the language ability aimed to be measured by the test. Moreover, the genre, speech functions and grammatical features found in the test responses corresponded with the task requirements. Finally, the examinees generally had positive attitudes to the test. However, evidence that may threaten the validity of the score interpretation came from the low reliability of the functional knowledge construct. This may be the result of the imaginary task as the difficulty and ambiguity of the task prompt has led to the lowest mean score in almost all areas, unintended speech functions and negative attitude to the test. Also, the lack of interlocutors caused the examinees to view the test as unauthentic. Despite these weak points, with some revisions and careful interpretations made from the test scores, the CBST can serve as a potentially useful instrument in oral language assessment.
Abstract: ศึกษาโครงสร้างทางความสามารถของแบบทดสอบการพูดภาษาอังกฤษด้วยคอมพิวเตอร์ กระบวนการและกลยุทธ์ในการทำข้อสอบ และผลของข้อสอบต่อคะแนน คำตอบและเจตคติของผู้เข้าสอบ กลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตมหาวิทยาลัยชั้นปีที่ 1 เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบการพูดด้วยคอมพิวเตอร์ มาตราส่วนประมาณค่า และแบบสอบถาม ความสามารถที่ศึกษา ได้แก่ ความรู้ด้านการออกเสียง ด้านวากยสัมพันธ์ คำศัพท์ การเชื่อมโยงข้อความ และหน้าที่ของภาษา แบบสอบกำหนดให้เล่าเรื่อง แสดงความคิดเห็น บรรยายเหตุการณ์ในจินตนาการ และโน้มน้าวใจผู้ฟัง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีวิเคราะห์เชิงปริมาณ ได้แก่ ทฤษฎีการอ้างอิงสรุปของผลการวัด การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบพหุ และวิธีวิเคราะห์เชิงคุณลักษณะ ได้แก่ การวิเคราะห์เนื้อหาของการรายงานปากเปล่า เจตคติต่อแบบทดสอบ และการวิเคราะห์คำตอบของแบบสอบ ผลการศึกษาพบหลักฐานที่สนับสนุนและโต้แย้งความตรงเชิงทฤษฎีของแบบสอบ หลักฐานที่สนับสนุนได้แก่ ค่า factor loading ของความสามารถมีค่าปานกลางถึงสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .05) ค่าความเที่ยงของความสามารถมีค่าสูงกว่า 0.70 ซึ่งบ่งบอกว่าแบบสอบสามารถวัดความรู้ที่ออกแบบให้วัดได้ แบบสอบนี้จึงมีความตรงในการวัดความสามารถด้านการพูดที่ศึกษา นอกจากนี้ ผู้เข้าสอบใช้กระบวนการและกลยุทธ์ที่เกี่ยวข้องกับความสามารถที่ต้องการวัด ซึ่งบ่งบอกว่าคะแนนสอบอาจเป็นผลมาจากการใช้ความสามารถทางภาษาซึ่งต้องการวัด โดยแบบสอบ คำตอบของผู้สอบเป็นประเภท หน้าที่ของภาษา และลักษณะทางไวยากรณ์ ที่สอดคล้องกับสิ่งที่แบบสอบต้องการวัด และผู้สอบมีเจตคติเชิงบวกต่อแบบสอบ อย่างไรก็ตาม พบหลักฐานที่แย้งความตรงเชิงทฤษฎีของแบบสอบด้วย ซึ่งเกิดจากค่าความเที่ยงที่ต่ำของความสามารถด้านหน้าที่ ซึ่งอาจเกิดจากข้อสอบที่ให้ผู้สอบบรรยายโลกในจินตนาการ พบว่าข้อสอบข้อนี้ยากที่สุดและกำกวม ทำให้คะแนนข้อนี้ต่ำที่สุดในเกือบทุกด้าน ผู้สอบแสดงหน้าที่ของภาษาที่ไม่เกี่ยวข้องกับข้อสอบ และมีเจตคติทางลบต่อข้อสอบข้อนี้ นอกจากนี้ การไม่มีผู้สนทนาด้วยทำให้ผู้เข้าสอบมองว่าแบบสอบไม่เหมือนสภาพจริง โดยสรุปแล้วหากแบบสอบนี้ได้รับการปรับปรุง ก็อาจมีประโยชน์ในการทดสอบความสามารถด้านการพูดภาษาอังกฤษได้
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 2006
Modified: 2017-07-06
Issued: 2017-07-06
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14201
eng
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Sutthirak_Sa.pdf 1.96 MB16 2023-01-16 14:25:59
ใช้เวลา
0.017401 วินาที

Sutthirak Sapsirin
Title Contributor Type
A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sutthirak Sapsirin
Kanchana Prapphal
Bachman, Lyle f.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kanchana Prapphal
Title Creator Type and Date Create
Comparison of English reading achievement using the computer and conventional modes of testing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sudthida Pavavijar
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selected predictors of english reading test performance in consumer product marketing of fourth-year university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Nisa Vongpadungkiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of alternative reading assessment techniques and English language ability on reading comprehension of Thai high school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Duangchai Chongthanakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of language ability and engineering background knowledge on ESP reading ability of Thai graduate students, their test taking strategies and attitudes towards the test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Natjiree Jaturapitakkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a test taker-centered computer-based writing test on Thai first year university students' English writing performance
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Tanyaporn Arya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-mediated simulation test as a diagnostic tool in assessing communicative ability of tour guide trainees
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Varisa Titanantabutr
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of teachers' opinions on technical English Book 1 and their basic understanding of the communicative approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Boosakorn Vijchulata
Prasit Ruangjuntra
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of controlled and free writing english compositions of M.6 students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Dhanan Chantrupanth;Kanittha Vanikieti
Naiyana Ponim
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of the use of lexical cohesion in expository writing by chinese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Zhou Chaorun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of English language ability and types of communications strategies on oral communication ability of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Suttinee Chuanchaisit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessing pragmatic ability of Thai hotel management and tourism students in the context of hotel front office department
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sonporn Sirikhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of computer-mediated listening-speaking test tasks on the oral abilities of first year Buriram Rajabhat University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Saowarot Ruangpaisan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A proposed ESP course design for paramedical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Amara Chingharanon;Kanchana Prapphal;Burgess Robert H
Nongpanga Suwattananand
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of e-mail writing ability of Chiangrai Rajabhat University 4th year tourism industry students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Natthaphon Santhi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of listening supports and levels of English ability on Thai first year university students’ listening performance and listening strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Punyapa Saengsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of the web-based C-test (WBCT) as an English placement test for Rajamangala University of Technology Tawan-Ok and an investigation of test-takers strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Naddhaporn Kammasorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal;Bachman, Lyle f.
Sutthirak Sapsirin
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of english language learning strategies and their relation to the achievement of the first-year arts students at Chulalongkorn University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dhanan Chantrupanth;Kanchana Prapphal;Rene Paulin
Ratchumas Lappayawichit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of contents and their objectives in the English for business communication courses at the University of the Thai Chamber of Commerce
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anchalee Pongpun;Kanchana Prapphal;Allen, Christopher B.
Sumeth Munchinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of general and ESP tests for first year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Boonsakorn Vijchulata;Prapha Vittayarungrangsri
Phennapha Thammarakkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of the M.A. courses in applied linguistics at Mahidol University 1981-1984
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Sorani Wongbiasaj
Wiwat Puntai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the effects of self-correction in combination with peer correctin on students writing proficiency and their attitudes
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Prapha Vittayarungrangsri
Supasiri Hongrittipun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of web-based speaking test in English for tourism (WBST-EFT) task types and English proficiency levels on students speaking performance and an investigation of their attitudes and test taking strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Malinee Phaiboonnugulkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of raters background knowledge, rater training and other factors affecting their decision making in rating Thai plots English speaking proficiency
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sutas Dejkunjorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between learning strategies and English computer-based listening test performance of Thai University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Chatraporn Piamsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Investigation on Listening Proficiency Levels in English for Service and Hospitality of Thai Students in Public and Private Universities
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Wannana Soontornnaruerangsee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships among test-takers' variables and English reading comprehension ability of Thai university students using a computer-based test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Prateep Kiratibodee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Bachman, Lyle f.
Title Creator Type and Date Create
A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal;Bachman, Lyle f.
Sutthirak Sapsirin
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development and validation of a cloze test of english structure
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Bachman, Lyle F.
Suphat Moolsun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7,323
รวม 7,323 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 22,697 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 13 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
รวม 22,719 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101