Abstract:
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปัตตานี (2)เพื่อเปรียบเทียบประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการจำแนกตามตัวแปร เพศ ระดับการศึกษา ประสบการณ์ การบริหาร และขนาดของสถานศึกษา และ(3)เพื่อประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะในการบริหารงานวิชาการที่มีประสิทธิภาพของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปัตตานี การศึกษาครั้งนี้ใช้ประชากร คือ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 321 คน เครื่องมือที่ใช้ แบบสอบถาม มี 3 ตอน ประกอบด้วย ตอนที่ 1 ข้อมูลข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถาม ตอนที่ 2 ประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปัตตานี และตอนที่ 3 ปัญหาและข้อเสนอแนะประสิทธิภาพการบริหารวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป เพื่อหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานประชากร
ผลการวิจัย พบว่า
1. ประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปัตตานี โดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก
2. ผลการเปรียบเทียบประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปัตตานี พบว่าแตกต่างกัน คือตัวแปรด้านประสบการณ์ การบริหาร และขนาดสถานศึกษา นอกนั้นไม่แตกต่างกัน
3. ผลการประมวลปัญหาและข้อเสนอแนะประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปัตตานีพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด 3 อันดับแรก คือ 1)ด้านการพัฒนาระบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา คือ ขาดการวางแผนการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา โดยมีข้อเสนอแนะให้ มีการวางแผนการดำเนินการประกันคุณภาพการศึกษาทุกปีการศึกษา 2) ด้านการวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษา คือครูขาดทักษะการทำวิจัยในชั้นเรียน โดยมีข้อเสนอแนะให้จัดอบรมสัมมนาให้ความรู้เกี่ยวกับการทำวิจัยในชั้นเรียน และจัดตั้งเครือข่ายการวิจัยในระดับศูนย์เครือข่าย และ3)ด้านการพัฒนากระบวนการเรียนรู้ คือครูไม่สอนตามแผนจัดการเรียนรู้ โดยมีข้อเสนอแนะให้ผู้บริหารหรือผู้ที่ได้รับมอบหมายควรนิเทศติดตามอย่างต่อเนื่อง
The objectives of this research were 1) to study the level of efficiency on academic administration of school administrators under Pattani Primary Educational Service Area Office, 2) to compare the efficiency on academic administration distributed by the variables of gender, level of education, administrative experience, and school size, and 3) to compile the problemsand suggestions inefficientacademic administration of school administrators under the Pattani Primary Educational Service Area Office. The population of this study was 321 school administrators.The instrument employed in data collection was a three-sectioned questionnaire Section 1: Respondents general information, Section 2: Efficiencyon academic administration of school administrators under Pattani Primary Educational Service Area Office, and Section 3: Problemsand suggestions inefficient academic administration of school administrators. Data analysis was conducted using of a software package,in determination of percentages, means, andpopulation standard deviations.
Findings of the research were as follows.
1. The efficiency on academic administration of school administratorsunder Pattani Primary Educational Service Area Officewas at a high level in overall view.
2. Comparative results of academic administrationefficiency onschool dministrators under Pattani Primary Educational Service Area Officeindicated differences for variables of administrative experience and school size, while the rest indicated no differences.
The compilation of problems and suggestionsaboutthe administrativeefficiency on academic affairs of school administrators under Pattani Primary Educational Service Area Officeresulted that the first three aspects with highest means were: 1) aspect of school internal quality assurance system development it lacked of planning on school internal quality assurance system, the suggestion was that there should be operation planning on school internal quality assurance for each academic year; 2) aspect of research for education quality development teachers lacked of skill in performing classroom research, the suggestion was to provide educating trainings and seminars on classroom research as well as to establish a research network in a level of network center;and 3) aspect of learning process development teachers did not follow learning management plan, administrators or assignees were suggested to perform continually follow-up supervision.
Academic Resource and Information Technology Center