The relationship between the empowerment of school administrators and organizational climate of schools in Phetchaburi province under the secondary educational service area office 10
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) การใช้ำอำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา 2) บรรยากาศองค์การของโรงเรียน และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษากับบรรยากาศองค์การของโรงเรียนในจังหวัดเพชรบุรี สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 10 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ครูผู้สอน จำนวน 285 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิจัย คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. การใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา โดยรวมอยู่ในระดับมาก ด้านที่อยู่ในอันดับแรก คือ ด้านการใช้อำนาจจากการควบคุมข้อมูลข่าวสาร รองลงมาคือ ด้านการใช้อำนาจตามกฎหมาย และด้านที่อยู่ในอันดับสุดท้าย คือ ด้านการใช้อำนาจจากการให้รางวัล 2. บรรยากาศองค์การของโรงเรียน โดยรวมอยู่ในระดับมาก ด้านที่อยู่ในอันดับแรก คือ ด้านความเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันและความจงรักภักดี รองลงมามีค่าเฉลี่ยเท่ากัน คือ ด้านโครงสร้างองค์การ และด้านความท้าทายและความรับผิดชอบ และด้านที่อยู่ในอันดับสุดท้าย คือ ด้านการให้รางวัลและการลงโทษ 3. ความสัมพันธ์ระหว่าง การใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษากับบรรยากาศองค์การของโรงเรียน มีความสัมพันธ์กันทางบวก อยู่ในลำดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ข้อค้นพบจากการวิจัย คือ การใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา มีความสาคัญต่อบรรยากาศองค์การของโรงเรียน ดังนั้นผู้บริหารจะต้องใช้อำนาจที่เหมาะสม เพื่อให้การบริหารงาน มีประสิทธิภาพมากขึ้น
The purposes of this research were to study 1) the empowerment of school administrators,
2) the organizational climate of the schools, and 3) the relationship between the empowerment of school
administrators and the organizational climate of the schools in Phetchaburi province under the Secondary
EducationalService Area Office 10. The research samples were 285 teachers of the schools. The research
instrument was a 5-scalerating questionnaire. The data were analyzed by using percentage, mean, standard
deviation, Pearsons Product Moment Correlation Coefficient.
The research findings were as follows:
1. The empowermentof the administrators of the schools was at a high level both in overall
and in each aspect. The highest mean scores were, information controlling power, legitimate power, and the
final aspects of the award power.
2. The organizational climate of the schools in Phetchaburi was overall at a high level. The
highest mean scores were, ranked in descending order of their mean scores, unity and loyalty,
organizational structure, and challenge and responsibility. The mean scores of the last two of those three
dimensions were equal,and the final aspects of contingent reward and punishment.
3. There was positive relationship at a high level with statistical significance at 0.01 level
between the empowermentof school administrators and the organizational climate of the schools.
The research finding was that the empowerment of school administrators was the
important factor of schools organizational climate. Thus, the school administrators should use
appropriate power in order to create more efficient administration.