School Administrators, Attitudes the Internal Educational Quality Assurance of the Basic Educational Institution under the Jurisdiction of Ubon Ratchathani Office of Educational Service Area 5
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาเจตคติของผู้บริหารสถานศึกษาต่อการประกันคุณภาพ
ภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 และเพื่อ เปรียบเทียบเจตคติของผู้บริหารสถานศึกษา ต่อการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 จำแนกตามประสบการณ์การทำงานวุฒิทางการศึกษาและขนาดของสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 268 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และ ทดสอบค่า F เมื่อพบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติจะทำการทดสอบความแตกต่างรายคู่โดยใช้วิธีของ Scheffe
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้บริหารสถานศึกษามีเจตคติต่อการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาสังกัดสำนักงาน
เขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 อยู่ในระดับมาก
2. ผู้บริหารสถานศึกษาที่มีประสบการณ์ทำงานต่างกัน มีเจตคติต่อการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 โดยรวมไม่แตกต่างกัน
3. ผู้บริหารสถานศึกษาที่มีวุฒิทางการศึกษาต่างกัน มีเจตคติต่อการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 โดยรวมไม่แตกต่างกัน
4. ผู้บริหารสถานศึกษาที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษาที่มีขนาดต่างกัน มีเจตคติต่อการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 โดยรวมไม่แตกต่างกัน
The purpose of this research was two-fold: to study and to compare the attitudes of the administrators school towards the internal educational quality assurance of the Basic Educational Institution under the Jurisdiction of Ubon Ratchathani Office of Educational Service Area 5, as they were classified according to length of service, level of education, and school size.
The sample group consisted of 268 school administrators in Ubon Ratchathani
Educational Service Area 5, selected by mean of the stratified random sampling. The research instrument was a five- level Likert scale questionnaire, which yielded the overall reliability coefficient of .95. The data were analyzed by using percentage,arithmetic mean, standard deviation, t-test, F-test, and Scheffes test of paired comparisons.
The research findings were as follows:
1. School administrators attitudes towards the Internal Education Quality
Assurance of the Basic Education Institutions under the jurisdiction of Ubon Ratchathani Office of Education Service Area 5 were found to be at a high level.
2. There was no significant difference in the attitudes of the school administrators
whose length of service were different.
3. There was no significant difference in the attitudes of the school administrators
education level were different.
4. School administrators attitudes towards the Internal Education Quality Assurance
of to Basic Education Institutions under the. jurisdiction of Ubon Ratchathani Office of Education Service Area 5 were not found to be different at a significant level.