Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัญหาการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดอำเภอท่ายาง จังหวัดเพชรบุรี จำแนกตามขนาดของโรงเรียนและ ภูมิหลังของบุคลากร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นผู้บริหาร ครูหัวหน้างานอนามัยโรงเรียน คณะกรรมการโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพที่ไม่ใช่บุคลากรในโรงเรียน จำนวน 114 คน ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดอำเภอ ท่ายาง จังหวัดเพชรบุรี เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามที่มีความเชื่อมั่นตามวิธีการของครอนบาค เท่ากับ 0.95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบน มาตรฐาน ttest และ Ftest
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัญหาการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดอำเภอท่ายาง จังหวัดเพชรบุรี ในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง และเมื่อแยกพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านสมรรถนะการจัดการ ด้านการควบคุม การดำเนินงาน ด้านความร่วมมือและการต่อต้านการเปลี่ยนแปลงด้านอำนาจและความสัมพันธ์กับองค์กรที่เกี่ยวข้อง และด้านการสนับสนุนและความผูกพันธ์ขององค์กรและบุคคลสำคัญ อยู่ในระดับปานกลางทุกด้าน
2. การเปรียบเทียบปัญหาการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพของโรงเรียนประถมศึกษาสังกัดอำเภอท่ายาง จังหวัดเพชรบุรี จำแนกตาม คุณลักษณะส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ อายุ ระดับ การศึกษา ตำแหน่งงานปัจจุบัน ประสบการณ์ในการทำงานในโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ และขนาดโรงเรียน พบว่า ไม่มีความแตกต่างกัน
The purposes of this research were to study and to compare the health promotion school operation problems of primary schools under Ta Yang District, Phetchaburi Province, classified by school size and personnel background. The sample consisted of 114 administrators, health unit chief teachers, health promotion school committee members who were not school personnel in primary schools under Ta Yang District, Phetchaburi Province. A questionnaire with 0.95 reliability was used for data collection. Data were analyzed by using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.
The findings revealed that:
1. The health promotion school operation problems of primary schools under Ta Yang district, Phetchaburi Province totally were at middle level. When considering individual aspect, it was shown that on efficiency, management, controlling, operation, cooperation and resistance to change, authority and related organization relations, and support and ties to organizations and prominent figures were at middle level in all aspects.
2. The comparison of the health promotion school operation problems of primary schools under Ta Yang District, Phetchaburi Province, classified by personal characteristics regarding gender, age, educational level, present position, working experience in health promotion school and school size showed no difference.