Parents Decision Factors to Enrol Their Children in Private Pre-Primary Schools under the Office of the Private Education Commission, Bangbuatong District, Nonthaburi Province
Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัจจัยการตัดสินใจของ ผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าศึกษาในโรงเรียนเอกชน ระดับก่อนประถมศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน อำเภอบางบัวทอง จังหวัดนนทบุรี โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ปกครอง จำนวน 295 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บ รวบรวมข้อมูลเป็นสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นได้ค่าความเชื่อมั่น 0.90 สถิติที่ใช้ในการิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และทดสอบรายคู่โดยใช้ของเชฟเฟ
ผลการวิจัยพบว่า
1) ภูมิหลังของผู้ปกครองนักเรียนระดับก่อนประถมศึกษาโรงเรียนเอกชน สังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน อำเภอบางบัวทอง จังหวัดนนทบุรี ส่วนใหญ่มีรายได้ต่อเดือน 5,000 10,000 บาท ร้อยละ 37.6 อาชีพค้าขาย ร้อยละ 24.7 และระดับการศึกษาสูงสุดระดับปริญญาตรีร้อยละ 43.7
2) ปัจจัยการตัดสินใจของผู้ปกครองในการส่งบุตรหลานเข้าศึกษาในโรงเรียน เอกชน ระดับก่อนประถมศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน อำเภอบางบัวทอง จังหวัดนนทบุรี ในภาพรวมให้น้ำหนักการตัดสินใจอยู่ในระดับมาก โดยให้ น้ำหนักการตัดสินใจ ด้านคุณภาพผู้บริหารและครูอยู่ในระดับมากที่สุด เป็นอันดับแรก รองลงมาให้น้ำหนักการตัดสินใจในระดับมากด้านคุณภาพนักเรียน คุณภาพอาคารสถานที่และสิ่งแวดล้อม ด้านทำเลที่ตั้ง ด้านความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน และด้านค่าใช้จ่ายเป็นอันดับสุดท้าย
3) ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ผู้ปกครองที่มีรายได้ต่อเดือนต่างกันมีน้ำหนักการตัดสินใจแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และเมื่อพิจารณารายด้านพบว่า ด้านคุณภาพ ด้านทำเลที่ตั้ง และด้านค่าใช้จ่ายแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชนไม่แตกต่างกัน ผู้ปกครองที่มีอาชีพต่างกัน มีน้ำหนักในการตัดสินใจส่งบุตรหลานเข้าเรียนในโรงเรียนเอกชนในภาพรวมไม่แตกต่างกัน และเมื่อพิจารณารายด้านพบว่าด้านคุณภาพแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านอื่นๆ ไม่แตกต่างกัน และยังพบว่าผู้ปกครองที่มีระดับการศึกษาสูงสุด ต่างกันมีน้ำหนักในการตัดสินใจส่งบุตรหลานเข้าเรียนในโรงเรียนเอกชนในภาพรวม และรายด้านทุกด้านไม่แตกต่างกัน
The research aimed to study and compare parents decision factors to enrol their children in private pre-primary schools under the Office of the Private Education Commission, Bangbuatong District, Nonthaburi Province. It was a survey research, conducted among 295 samples of parents. The instrument used for data collection was a questionnaire with the reliability of 0.90. The questionnaire was designed by the researcher. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, One-way ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1. Most of the private pre-primary school students parents, under the Office of the Private Education Commission, Bangbuatong District, Nonthaburi Province had around 5,000-10,000 Baht monthly income at 37.6%. Out of all, 24.7% of them were traders, with Bachelor's degree as the highest education at 43.7%.
2. Overall, parents decision factors to enrol their children in private pre-primary schools under the Office of the Private Education Commission, Bangbuatong District, Nonthaburi Province was at high level. The aspect of decision-made depending on the quality of school administrator and teachers was the highest one. The aspects of quality of the students, quality of the building/environment, location, relationship between school and community, and expenses were the followings.
3. The hypothesis testing found that, overall parents with 10,001-15,000 Baht monthly income made decisions differently from parents with less than 5,000 Baht monthly income, and 5,000-10,000 Baht at statistical significance of .01. When comparing by aspects, it was found that there were differences in the aspects of quality of school administrator and teachers, quality of the building/environment, location, and expenses at statistical significance of .05. There was no difference in the aspects of quality of the students, and relationship between school and community. Parents with different occupations overall had similar decision factors to enrol their children in private pre-primary schools. When comparing by aspects, it was found that there were differences in the aspects of quality of the students, qual ity of the building/environment at statistical significance of .05. However, there was no difference in other aspects. Additionally, it was also found that overall parents with different levels of education had similar decision factors to enrol their children in private pre-primary schools.