Abstract:
การวิจัยเรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้เข้ารับการฝึกอบรมต่อการฝึกอบรมหลักสูตร การเพิ่มประสิทธิภาพการให้บริการจัดเก็บค่าผ่านทางพิเศษ จำแนกตามสถานภาพส่วนบุคคล เป็นการวิจัยเชิงสำรวจของกลุ่มตัวอย่างที่เป็นพนักงาน จัดเก็บค่าผ่านทางพิเศษที่ผ่านการฝึกอบรม หลักสูตรการเพิ่มประสิทธิภาพการให้บริการจัดเก็บ ค่าผ่านทางพิเศษ จำนวน 210 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.87 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test F-test และทดสอบรายคู่ตามวิธีของเชฟเฟ (Scheffe Method)
ผลการวิจัย พบว่า
1) สถานภาพทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 58.6 อายุมากกว่า 30 ปี ร้อยละ 50.5 ประสบการณ์ในการเก็บค่าผ่านทาง 5 10 ปี ร้อยละ 55.7 ระดับการศึกษาปริญญาตรี ร้อยละ 37.1
2) ความคิดเห็นของผู้เข้ารับการฝึกอบรมหลักสูตรการเพิ่มประสิทธิภาพการให้บริการจัดเก็บค่าผ่านทางพิเศษในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก โดยเห็นด้วยมากอันดับแรกด้านสถานที่และอุปกรณ์ที่ใช้ในการฝึกอบรม รองลงมาด้านความเหมาะสมของวิทยากร ด้านความเหมาะสมของหลักสูตรเป็นอันดับที่ 2 และ 3 และเห็นด้วยปานกลางด้านระยะเวลาที่ใช้ในการฝึกอบรมเป็นอันดับสุดท้าย
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า เจ้าหน้าที่ที่มีเพศต่างกัน และระดับ การศึกษาต่างกันมีความคิดเห็นต่อการฝึกอบรมในภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนเจ้าหน้าที่ที่มีอายุ และประสบการณ์ทำงานต่างกันมีความคิดเห็นต่อการฝึกอบรมในภาพรวมไม่แตกต่างกัน
The research aimed to study and to compare the trainees opinions on the training course on the expressway fee collection service efficiency increment, classified by personal status. It was a survey research, conducted among the samples of 210 cashiers of the expressway who had been trained on the course to increase the efficiency of the expressway charging service. The instrument used was a questionnaire with the reliability of 0.87. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that;
1) Most of the respondents or 58.6% were female, aged over 30 years old at 50.5%. Out of all, 55.7% of them had 5-10 years experience of being cashiers of the expressway, and 37.1% were baccalaureates.
2) The trainees opinions on the training course to increase the efficiency of the expressway charging service, as a whole were at high level of agreement. The aspect that came first was the aspect of location and equipment used in the training, followed by the aspects of the appropriateness of the lectures, the appropriateness of the course coming second and third. The period of time aspect was at fair level of agreement and came last.
3) The hypothesis testing found that the cashiers with different gender, and education level had different opinions on the training course at statistical significance of .05. The cashiers with different age, and work experience had similar opinions on the training course.