The comparisons sixth-grade students ability in critical thinking and teamwork skills in social studies, religioin and culture between the students taught by the integrated approach and the normal approach
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณและทักษะการทำงานกลุ่มในกลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรมระหว่างนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่ได้รับการสอนโดยการบูรณาการแบบร่วมแรงผสานใจกับนักเรียนที่ได้รับการสอนตามปกติ กลุ่มตัวอย่างได้แก่นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2547 โรงเรียน ยอแซฟอุปถัมภ์ จังหวัดนครปฐมจำนวน 2 ห้องเรียนซึ่งได้จากการสุ่มอย่างง่ายจากนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 11 ห้องเรียน โดยสุ่มห้องหนึ่งเป็นกลุ่มทดลองและอีกห้องหนึ่งเป็นกลุ่มควบคุม ได้นักเรียนที่เป็นกลุ่มตัวอย่างในการทดลองครั้งนี้จำนวน 96 คน โดยกลุ่มทดลองสอนโดยการบูรณาการแบบร่วมแรงผสานใจ และกลุ่มควบคุมสอนตามปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ที่สอนโดยการบูรณาการแบบร่วมแรงผสานใจ แผนการจัดการเรียนรู้ตามปกติ แบบวัดความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณ แบบประเมินทักษะการทำงานกลุ่มประเมินโดยครู แบบประเมินพฤติกรรมการปฏิบัติงานกลุ่มประเมินโดยนักเรียน แบบสังเกตทักษะการทำงานกลุ่ม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ค่าที (t-test Independent) และการวิเคราะห์เนื้อหา วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป ผลการวิจัยพบว่า
1. นักเรียนที่สอนโดยการบูรณาการแบบร่วมแรงผสานใจมีความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณในกลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรมสูงกว่าการสอนตามปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
2. นักเรียนที่สอนโดยการบูรณาการแบบร่วมแรงผสานใจมีทักษะการทำงานกลุ่มสูงกว่านักเรียนที่สอนตามปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
The purposes of the research were to compare the sixth-grade students critical thinking skills and teamwork skills in social studies, religion and culture between the students who were taught by the integrated approach and their counterparts who were taught by the normal approach. The 96 subjects were randomly selected from 11 classes of sixth-graders who enrolled in the second semester at Joseph Upatham School in Nakhon Pathom. Forty-eight subjects were assigned into the experimental group taught by the integrated approach and the other forty-eight subjects were assigned into the controlled group taught by the normal approach. The instruments used for collecting the data included lessons plans for the experimental groups, lessons plans for the controlled group, a test to determine the subjects critical thinking ability, a questionnaire to evaluate the subjects teamwork skills used by the teacher, a questionnaire to evaluate the subjects teamwork behavior used by the subjects themselves, and the observation form to record teamwork skills. The statistics used for analyzing the collected data were percentage, arithmetic means ( ), standard deviation (S.D.), and independent t-test from a computer program.
The results were as follows:
1. The students who were taught by the integrated approach had significantly higher critical thinking skills in social studies, religion and culture than their counterparts who were taught by the normal approach at the .01 levels.
2. The students who were taught by the integrated approach had significantly higher teamwork skills than their counterparts who were taught by the normal approach at the .01 levels.